Nekromanti Kommande äventyr

Legion

Warrior
Lagom till jul kommer Av Blod Komna, uppföljaren till Diamantäpplet och Katres Gåtor. Sviten Sylfens Vrede kommer att följas upp även efter detta, men samtidigt så börjar vi fundera en del på andra fristående äventyr och kampanjer.
Frågeställningen: Vad ser ni helst för form av kampanjmateriel publicerat av oss? Vilka miljöer skulle vara intressanta att äventyra i, och vilken speltyp föredras (intrigspel, upptäckande, konflikt, grisodling, high mm.)?

Duddmannen

Hero
Coolness

Trevliga nyheter minsann! Tackar för uppdateringen.

Personligen föredrar jag High-fantasy och Upptäckande, men kan naturligtvis inte helt utesluta några av de övriga alternativen.

Tell

Hero
Intrigspel på grisodlarnivå - tänk I Claudius.

Adams

Veteran
Min favoritnivå har alltid varit lite lagom mix mellan Grisodling och Normal nivå.

Lite i den stillen

12 på färdigheter
Normal Karriär
simpel utrustning
Ingen börd eller förmögenhet.

För att sedan låta rollpersonerna utvecklas men det funkar bara för kampanjer. För då kan rollpersonerna börja som helt normala och bli skickliga under spelets gång).

Ett högstämt äventyr eller kampanj skulle vara kul. Sånt som passar för 2T6+9 hjältar eller likande

Intriger är min favorit stil

(hack and Slash, Intriger mm)

k7e9

Hero
Intrigspel!

Att börja med, jag ser fram emot Av Blod Komna, det ska bli kul när den kommer... :gremlaugh:

Så till mitt svar om vad jag hälst sett som nästa äventyr:
Ett väldigt fritt Maktintrigspel på hög nivå i Thalamur skulle vara ett häftigt äventyr... Andra länder funkar också, men hälst ska de ha en landsmodul man kan dra nytta av isåfall...

Ett äventyr där vapen knappt går att använda, för det är för osubtilt... Förgiftad mat är just vardagsmat, spioneri förutsätts och allt man säger kommer att analyseras av ens fiender. Hemliga allianser, som kan brytas upp över en kväll... Ett spel där alla medel är tillåtna... Ja ni vet, allt det där som gör att man känner att ett slagfält skulle vara barnlek att överleva...

Jag inser förståss att detta bara passar en speciell sorts rollpersoner...
Thalamur som exempel så bör man ju vara medborgare. Gärna av samma ätt, om man inte kan komma på ett annat bra band... Så det blir ju ganska begränsande...
Det kanske inte blir ett nybörjaräventyr och det kanske kräver mycket inläsning för SL, men det kan bli väldigt intressant...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Intrigspel!

Frågan är hur man skriver ett sådant äventyr för allmän publikation. I den typen av kampanj krävs det nästan att rollpersonerna är insyltade redan från början -- de känner redan merparten av aktörerna, åtminstone till namnet, och är antagligen släkt med en del av dem. Det är svårt att göra om inte rollpersonsskapandet ska bli extremt styrt eller "äventyret" väldigt allmänt hållet.

En lösning skulle vara att göra vad som mer är en detaljerad beskrivning av en politisk situation, med en samling händelser som kan, men inte nödvändigtvis måste, inträffa. Helst skulle det saknas självklara "sidor", utan rollpersonernas bakgrund och handlingar skulle avgöra vilka som blev allierade och vilka som blev motståndare. Ett ambitiöst sådant projekt hade kunnat bli riktigt häftigt.

k7e9

Hero
Re: Intrigspel!

Jo, det är nog inte det lättaste att sätta ihop, det har du rätt i. Men resultatet hade kunnat bli coolt iallafall... Jag personligen har inget emot extremt styrt rollpersonsskapande, jag tycker faktist att det ibland kan få spelare att spela saker som de annars inte skulle göra, och det kan bli väldigt väldigt bra... Men om man ska skriva ett äventyr vill man väl inte styra allt för mycket hur rollpersonerna ska utformas...

Som du säger, en detaljerad politisk situation med många möjliga händelser och utfall beroende på vilken sida rollpersonerna befinner sig på, vad de gör och hur de gör det, vilka de allierar sig med och så vidare... Väldigt häftigt hade det kunnat bli, men antagligen är det svårt att skriva ett sådant äventyr... Men vad vet jag, man kan ju hoppas? :gremwink:

Marukusu

Hero
Grisar!

Jag tycker att det ursprungliga Eon med sin prisade betoning på realism alltmer har blivit någon blaskig kopia av DoD med alla drakar, demoner och vandöda i varje gränd och buskage. Beklämmande är ordet.
Jag efterfrågar mer livegna bönder som sliter på fälten och fler grisar som måste odlas. Monarker som har tandröta och syfilis istället för magiska konkubiner och evigt liv.
Det behöver inte nödvändigtvis vara på bondenivå men helst att realism framför magi och såna... fjanterier betonas.

Annars så skulle jag vilja se intrigäventyr i Mûhads överklass, författade av Ymir (han må vara lite för "high fantasy" för min smak egentligen, men han skriver såpass episkt att jag kan se mellan fingrarna).
Överlag något äventyr/kampanj som inte är centrerat på Asharinahalvön (som alla andra officiella äventyr är).

Tell

Hero
Det är möjligt att undvika den fällan.

Det finns flera sätt:

-en av rp:na kan bli adopterad under en resa
-en av rp:na kan besitta information som plötsligt blivit viktig
-en av rp:na kan vara schaman, och anställas av någon som mördare
-rp:na kan vara del av en diplomatiskt mission, från långväga men mäktig suverän (exempelvis en sekulär hertig i Consaber eller Damarien, eller ett handelshus från Melorion)
-twisten på föregående, är att rollpersonerna börjar som agenter åt en primod i jargien, och sedan i äventyr två sänds till thalamur för att förhandla med en magikrat.
-rp:na kan vara betrodda lakejer
-rp:na kan vara agenter åt en furste, vilka tränats i att låtsas vara betrodda lakejer, i en funktion som innebär att de tidigare endast har brevväxlat med sin uppdragsgivare.

,,, I min version av mundana, där landsgränserna är mer flytande, så tillkommer
-äktenskapsmäklare: Konungen av Consaber har insett att hans hustru är infertil, och har sänt ut en mission att förhandla i det tysta med Bizar om äktenskap. Borde kunna bli ett bombäventyr, med tanke på de politiska implikationerna av den alliansen.
-agenter för legio colonan, vilka skall förhandla om villkor för ett återförenande av Coloniska imperiet och statusen för medlemshusen i LC, under ett sådant.

Tell

Hero
Totalt medhåll! (och litet tillägg)

(Vi är på samma sida Markusu, undrens tid är icke förbi. :gremlaugh:)

...Dessutom bör man återgå till den relativt konsekventa beskrivningen av mundana som en senmedeltida värld, framförallt med tanke på Jargien, som, trots att jag älskar antiken, är lite väl romerskt för att vara kul.

Marukusu

Hero
Re: Totalt medhåll! (och litet tillägg)

"Vi är på samma sida Markusu, undrens tid är icke förbi."

Ja, vem vet? Med tiden du kanske också blir lika upplyst som mig! :gremwink:

"...Dessutom bör man återgå till den relativt konsekventa beskrivningen av mundana som en senmedeltida värld, framförallt med tanke på Jargien, som, trots att jag älskar antiken, är lite väl romerskt för att vara kul."

Jag vill framförallt se att man tar ställning för huruvida Jargien är ett Mundanifierat romarrike, eller om det är inspirerat av något annat land i vår riktiga historia.
Rikets styre med alla halvt självstyrande provinser liknar snarare Tysk-Romerska riket i mina ögon, och inkvisitionen och Daak-tron ligger närmare Spanien på Torquemadas tid. Att sedan Coloniska Imperiet verkar ha varit Mundanas svar på vårt gamla Rom utan att visa något som helst kulturellt släktskap med Jargien är också förbryllande, eftersom att Jargien så påtagligt har influerats av Romarriket IRL... :gremsuck:
Neogames, skärpning. Bestäm er hur det ligger till!

(Jag hoppas att jag gör mig förstådd.)

Vidare så är det mycket beklämmande att någon motsvarighet till slaver (folkgruppen) saknas i Mundana. Jag vill ha ett folk som varken är öst eller väst utan mittimellan, en smältdegel av flera olika kulturer som super sig fulla på potatisbrännvin, har krökta svärd och dansar med sparkar. Drunok har goda förutsättningar att bli lite mer ryskt, med tanke på närheten till både de "österländska" raunerna och de mer "västliga" jargierna och t.o.m. cirefalierna. Damarien uppvisar också en hel del likheter med medeltida Ryssland/Östeuropa (storfurstendöme, hårt styre, vampyrer...) men det blir svårare att motivera någon kulturell smältdegel på västra Asharina p.g.a. bristen av exotiska grannar.

Och nej, det är inte av min personliga politiska läggning jag vill ha ett pseudoryssland i Mundana - jag råkar som av en händelse tycka att slavisk kultur är ballt.

Tell

Hero

Ingen motsvarighet till slaver?

Jag har alltid sett raunerna som sådana!
Kanske mer primitiva, men i grunden de samma.

...och så vill jag ha mitt drunok likt österrikisknazistiska riddarfantasier.
-Grovt, rasistiskt, blont, romantiskt och iklätt helrustning!

Marukusu

Hero
Raser och sånt (OT)

"Ingen motsvarighet till slaver?

Jag har alltid sett raunerna som sådana!
Kanske mer primitiva, men i grunden de samma.
"

Jämförelsen går väl an hos de mer civiliserade horderna, men överlag så tycker jag mer att de är en biffigare motsvarighet till våra mongoler/tartarer/hunner/random krigiskt ryttarfolk. Drunok har förvisso nomader i Iltariet, eller är det ett av Drängarnas inofficiella påhitt?

Å andra sidan så kan en handlingskraftig SL utöva sin makt genom att modda fritt, så whatever egentligen.

"...och så vill jag ha mitt drunok likt österrikisknazistiska riddarfantasier.
-Grovt, rasistiskt, blont, romantiskt och iklätt helrustning!
"

Typ som i Soldarn? :gremsmile:

...Nä, men nu kanske det blir lite väl OT. Jag är trött och oseriös och fegar nog ur för inatt... jag har ju trots allt ett rykte här på forumen att beskydda... :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Grisar!

Annars så skulle jag vilja se intrigäventyr i Mûhads överklass, författade av Ymir
I'm all for that. Man kanske hade kunnat göra det till en följetong i Fenix eller något? Eller en modul, visst, men då känns det som att jag kanske borde prioritera Västlanden. Det finns vissa svårigheter med en intrigkampanj, dock: det är jävligt svårt att skriva en utan att veta i förväg vilka rollisarna är.

Men jag antar att jag borde kunna komma runt det, om jag öht är något att ha som rollspelsskribent. Och det är jag.

- Ymir, fetpå

Tell

Hero
Re: Värre!

I soldarn har barbararerna (tirakerna) ett hertigdöme, har tidigare haft privilegier, och den störste konkurrenten om tronen har en cirefaliskt frunntimmer som livvakt.

Mer konservatism och kvasivetenskaplig raslära (knappast mer anakronistiskt än mycket annat, så varför inte?), och känsla av "Civilisationens bålverk" - barbarerna (raunerna) är ständigt närvarande och farliga, och särskillt relationen till de "förvildade men renrasiga vanarerrna" i kraggbergen, borde man kunna göra en hel del av!

(Däremot kan jag tänka mig att vissa excentriska adelsmän inom Drunok ser på Soldarn som allierade i kampen för att bevara vanarisk dominans - och i konsekvens vill erövra Asharien för att åstadkomma en naturlig kontaktyta)

Marukusu

Hero
Re: Grisar!

"Det finns vissa svårigheter med en intrigkampanj, dock: det är jävligt svårt att skriva en utan att veta i förväg vilka rollisarna är."

Du kan ju skapa händelser som äventyrsuppslag somden individuelle SL:en kan anpassa till sin egen spelgrupp eller nåt. Eller så förutsätter du att RP är typ icke-landägande mûhadinska ädlingar, jargiska diplomater eller rentav inflytelserika slavar och skapar äventyret utefter det - nog för att det blir något mer styrt då, men det blir ju bättre. Tror jag.

Men sant, prioritera Västerlanden först.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag har försökt se Jargien som Byzantium -- det har en annan kultur än resten av Mundana, och mycket av den går ut på att bevara arvet från en ännu äldre kultur, men det innebär inte att de är frusna i stasis. Huruvida detta också innebär att de är dömda att falla för mûhadinerna lämnar jag som en öppen fråga.

Johan K

Gammal & dryg
Eftersom jag är ett stort fan av dvärgar, så skulel jag vilj se nått matirel om det. Det skulle gjärna få vara nått i stil med grisodling & intrigmakeri. Det skulle jag tycka vara oerhört spännadne. åxå så skulle jag vilja se lite mer fluff om dvärgar & sådant.

/ Johan K, som jsut nu har en dvärgisk milisman/smed i en just uppstartad EON-kampanj

Adams

Veteran
Ändringstiden gick ut.

Jag formulerade mig alldeles för dåligt och gör om det.

Min favoritnivå är en nivå där rollpersonerna börjar kampanjen som genomsnitliga mundana bor för att sedan utvecklas. En sådan kampanj skulle vara intresant.

I rena äventyr så är intriger roligt. Kanske i Thalamur, Jargien eller rent av Damarien. Xinu kultister och adelsmän som är emot kungen är bara några personer som kan dras in i intriger.

Ett högstämt äventyr/kampanj skulle också vara roligt. Inte bara med höga mål som att rädda Mundana eller likande. utan som passar höga karaktärer (både i politisk och fysisk makt).

En ide som jag själv bollat med i flera år skulle vara Jakten på Kejsarstaven en grupp viktiga män/kvinnor försöker ge sig ut på jakt efter Kejsarstaven för att sedan kunna återuprätta det Coloniska Imperiet (eller tjaa "försöka" i alla fall). Passar för både tex Dräpare och Thalaskiska Magikrater.

Där känner jag att jag fick till mitt svar bättre.

LutherHex

Veteran
Jag föredrar high-episk fantasy och gärna med inslag av mörk fantasy. Apokalypsäventyr med mäktiga hjältar och mäktiga skurkar med detektivintrig är min favoritgenre till EON.

Som exempel på vad jag menar vill jag nämna t.ex. Elric av Melniboné. Äventyr i den stilen, fast med mer inslag av deckarmysterier än i Elric-böckerna då.

Med detta sagt innebär mitt svar självfallet att politiska intriger på mycket hög nivå är något jag älskar.

Äventyrskonstruktören kan faktiskt enkelt förutsätta att spelarnas rollpersoner är Gudafödda hjältar med många gudagåvor och hjälteförmågor och att de kanske är härskare i egna riken. I min kampanj spelar vi äventyr på den nivån.

Det vore en mycket efterlängtad omväxling om neogames kunde börja skriva riktigt kraftigt episka äventyr, det finns ju gott om material för dem som gillar grisodlarfantasy, nästan allt som skrivs är för vanliga töntiga mundanska "medelsvenssons".

Sådana äventyr som "Jarla" och "Sorgernas brunn" är så banala att de blir tråkiga. Då är det bättre att spara pengarna som SL och själv skriva sitt äventyr från grunden.

Jag gillade "De fördömdas sista hopp", men episk fantasy var det inte.

Mer EPISKA äventyr alltså.

Äventyr som utspelar sig i Jargien, Cirefaliska Samväldet, Damarien, Sunari, Consaber och Thalamur vore önskvärt. Dessa är mina favoritländer på Mundana. Neogames gör alltför ofta äventyr till sina favoritriken Soldarn och Asharien. Ett mycket uttjatat tema tycker jag.

En annan variant av äventyr ni gärna får skriva är skräck-fantasy. Det ni, där har ni en riktig utmaning. Det är en mycket svår kombination vet jag. Tycker själv det är mycket svårt att skrämmas i en fantasyvärld.

Själv har jag skrivit ett långt äventyr till Mundana om det kommande mörkret och om ett världskrig på Mundana. Även det är teman jag gärna skulle se som äventyr av Neogames.

Tack för att ni visar oss detta intresse och ställer sådana frågor till era kunder.

Tack för ordet.