Nekromanti Kommentarer och moderering

CapnZapp

Myrmidon
Vill bara säga att Krille modererade just isis-tråden.

Genom tvenne kommentarer.

Det missade jag helt.
(Tredje gången gillt, dock)

Ytterligare en spik i kistan för de därna kommentarerna, om du frågar mig... men just här och nu ber jag om ursäkt för att jag inte såg dem i tid.

Viktiga synpunkter (som officiella wrnu-modereringar) bör, nej måste, skrivas som inlägg, så man ser dem "längst ner", dvs där man är van vid att titta :)

(Dessutom skrevs inte de första två modereringarna i fånga-blicken-rött... men det försöker jag inte gömma mig bakom)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag håller med om att modereringar som görs som kommentarer blir lite mer osynliga. Ska ta upp det med moderatorerna.

Tack för feedbacken.

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n40037 said:
Viktiga synpunkter (som officiella wrnu-modereringar) bör, nej måste, skrivas som inlägg, så man ser dem "längst ner", dvs där man är van vid att titta
Så länge vi måste dras med de här komentarerna har det här tyvärr motsatt problem. En diskussion som pågår som kommentarer missar lätt ett modererande inlägg aom dyker upp sist i tråden.
CapnZapp said:

chrull

Stockholm Kartell
Rymdhamster;n40055 said:
Så länge vi måste dras med de här komentarerna har det här tyvärr motsatt problem. En diskussion som pågår som kommentarer missar lätt ett modererande inlägg aom dyker upp sist i tråden.

Och tillsägelser för att någon gör ett övertramp passar väl utmärkt som en kommentar på just det inlägget? Då ser man ju klart och tydligt vilket inlägg som är ett övertramp och personen som begått övertrampet får en notis om kommentaren.

Krille

Super Moderator
CapnZapp;n40037 said:
Vill bara säga att Krille modererade just isis-tråden.

Genom tvenne kommentarer.

Det missade jag helt.
(Tredje gången gillt, dock)

Ytterligare en spik i kistan för de därna kommentarerna, om du frågar mig... men just här och nu ber jag om ursäkt för att jag inte såg dem i tid.

Viktiga synpunkter (som officiella wrnu-modereringar) bör, nej måste, skrivas som inlägg, så man ser dem "längst ner", dvs där man är van vid att titta :)
Jag är inte så säker på att det hjälper. En av dem som jag skällde på i mina modereringar ursäktade sig med att hen inte hade läst längst ner. Hen hade inte kommit så långt än.

Damned if we do, damned if we don't…

CapnZapp

Myrmidon
Krille;n40128 said:
Damned if we do, damned if we don't…
Men tänk om det fanns ett sätt att ställa in forumet så att nya bidrag bara dyker upp på ett och samma ställe...?

;-)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n40132 said:
Men tänk om det fanns ett sätt att ställa in forumet så att nya bidrag bara dyker upp på ett och samma ställe...?

;-)
Det där problemet har vi haft i urminnes tider, oavsett om vi hade trådat eller icke-trådat. Det hände titt som tätt att personer läste fram tills något de blev arg på och sedan svarade i affekt, utan att upptäcka att en moderering gjorts.

Ingen inställning i denna sinnesvärld kan råda bot på det, tyvärr.

/Magnus

obak

Hero
Komentarsfunktionen är ganska trevlig och man slipper navigera igenom tio sidor kringsnack.
Mitt förslag är en funktion för moderatorer att låsa individuella poster från att automatiskt komenteras eller citeras, om det går.

CapnZapp

Myrmidon
Magnus Seter;n40134 said:
Det där problemet har vi haft i urminnes tider, oavsett om vi hade trådat eller icke-trådat. Det hände titt som tätt att personer läste fram tills något de blev arg på och sedan svarade i affekt, utan att upptäcka att en moderering gjorts.

Ingen inställning i denna sinnesvärld kan råda bot på det, tyvärr.

/Magnus
Jag vill dock påstå att jag besökt massor av forum där detta blivit närmast en icke-fråga. Finns det bara ett ställe att hitta moderering på kan ansvaret läggas på den enskilde forumisten.

Jag är dock medveten om att i exceptionellt heta trådar kan modereringen försvinna "upp" och till en tidigare sida, så jag säger inte att problemet inte kan finnas där alls.

Men vad jag säger är att jag blir en smula besviken på ditt perspektiv, Magnus. Att wrnu alltid haft detta problem säger mig inte mycket mer än att wrnu alltid insisterat på konstiga och egna forumlösningar...

Vad sägs om att strunta i hur det (inte) fungerat på wrnu, utan istället se hur detta fungerar på de stora rollspelsforumen? :)

Självklart finns det en inställning som minimerar problemen, åtminstone efterhand som folk vänjer sig till hur det fungerar överallt annars. Och den inställningen är att enbart erbjuda ett enda sätt att svara på inlägg (med och utan citat).

Så kan ni sedan lägga krutet på sådant som verkligen hade förbättrat wrnu-upplevelsen, som:
* att få anvisningar att automatiskt försvinna när man läser det anvisade inlägget
* att få till att indexet (där man kan byta sida; alltså "sida 1 av 2" med pilarna åt höger o vänster) även ligger kvar överst på sökresultatsidor (som "visa alla" knapparna i senaste inlägg/diskussion), så man kan byta sida utan att behöva gå upp överst igen
* att implementera multiquote, så man bekvämt kan bygga upp ett svarsinlägg med citat från flera inlägg
* att "senaste inlägg" och "senaste diskussioner" är ihopfällda som default när man läser wrnu från mobilen, för att slippa scrolla sidvis neråt bara för att kunna se listan över inlägg

Vänligen,
Zapp

Krille

Super Moderator
CapnZapp;n40148 said:
Jag är dock medveten om att i exceptionellt heta trådar kan modereringen försvinna "upp" och till en tidigare sida, så jag säger inte att problemet inte kan finnas där alls.
Oftare är det det omvända: att den förbannade forumiten inte har kommit till modereringen än, för den ligger på sidan 7, men svaret som gör hen så förgjordat tvärilsken ligger på sidan 5, där han var strax före lunch, och hen hinner fanimej inte vänta med att skriva skiten ur den dumme fan i två hela sidor!

Det skulle inte ens hjälpa om modereringen hamnade i deras PM-korg – den kan hen kolla sen, efter att hen har skrivit lusen av den enfaldige jäveln som har den oerhörda fräckheten att ha fel på internet!

Poängen är, oavsett var modereringen är och oavsett hur standard det stället är så kommer folk missa den!
Björn den gode said:
Så det vi vill ha egentligen är alltså att forumiten i fråga temporärt blir låst från att skriva inlägg tills hen läst modereringen i pm-boxen. Helt sci-fi låter ju inte en sån lösning även om jag inte tycker att det är något vi borde prioritera.
Krille said:
Jag tror jag skulle vilja ha en flagga på en tråd som slänger upp en popup "den här tråden är modererad. Är du säker att du vill posta det där innan du har läst modereringen" när man trycker på Skicka, och en knapp som säger "jag har läst modereringen" på det modererade inlägget som gör att popupen inte poppar upp.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
CapnZapp;n40148 said:
Men vad jag säger är att jag blir en smula besviken på ditt perspektiv, Magnus. Att wrnu alltid haft detta problem säger mig inte mycket mer än att wrnu alltid insisterat på konstiga och egna forumlösningar...
Nä, det jag säger är att ingen inställning i världen kan lösa ett problem som ligger på användaren att ta ansvar för. Vi har regler, men likväl kallar folk varandra för arselhattar och idioter.

CapnZapp;n40148 said:
Vad sägs om att strunta i hur det (inte) fungerat på wrnu, utan istället se hur detta fungerar på de stora rollspelsforumen? :)
Jag är lurker eller aktiv användare på EN World, RPG.net, TheRPGsite och Strike-to-Stun.

Alla de har liknande problem. Som inte löses av att man gör en inställning i programvaran. Vissa saker åligger användaren att ta ansvar för, och vi kan aldrig lösa det genom tvingande åtgärder.

Så, hur funkar allt överallt? Ungefär som här, faktiskt. I stora drag. Vissa saker är bättre, vissa är sämre.

rollspel.nu är inte unikt. Vi har inte unika problem. Vi har inte unika lösningar.

Och återigen, ingen funktion eller inställning kommer att lösa "problemet" att folk kliver över gränsen och att de missar modereringar. Det är därför vi har regler och moderatorer.

/M

Sapient

Swashbuckler
Björn den gode;n40156 said:
Så det vi vill ha egentligen är alltså att forumiten i fråga temporärt blir låst från att skriva inlägg tills hen läst modereringen i pm-boxen. Helt sci-fi låter ju inte en sån lösning även om jag inte tycker att det är något vi borde prioritera.
Ja, det är ju den enda lösning som täcker allt.

Det borde gå att lösa tekniskt. Det behövs en funktion som ger moderatorerna möjlighet att flagga användare och att den flaggan låser deras post-/kommentarsmöjligheter tillsvidare. Och en automagisk kopia till användarens inbox.

Men jag gissar att det hamnar rätt långt ned på priolistan, oavsett.

Magnus Seter said:
Jo, den funktionen är nog inte hög prio på. Vi vill försöka få på plats lite andra funktioner för att göra modereringar lättare att se innan dess.