Nekromanti Kommentarer om äventyr

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Nu har vi haft äventyr med ett antal gånger. Vad tycker ni om det? Funkar det?

/M

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker äventyren överlag har varit bra, även om risken att jag använder dem rakt av är väldigt liten. Jag tycker de tjänar gott som inspiration både till andra äventyr och till andra spel, så... Ja... Jag är positiv. :gremsmile:

Hjalle

Swashbuckler
Nja, det funkar, men istället för 16 sidor långa äventyr hade jag hellre sett kanske ett par riktigt feta artiklar på 8 sidor, som gör att man verkligen kommer in i ämnet. Istället för Skaldens färd i näst senaste numret kunde man ha en Eonartikel på 8 sidor, en allmän artikel (ej knutet till något specifikt spel) på fyra sidor, samt kanske ett handfast äventyrsuppslag på fyra sidor. Visst, äventyren är ganska bra, men jag skulle uppskatta mitt förslag så mycket mer.

-Hjalle, anser.

Eksem

Champion
Äventyren har varit såpass bra och dessutom fått breda ut sig lagom mycket att jag tycker att de definitivt har en plats i tidningen.

Feliath

Swashbuckler
Le Bombe

Nu är ju jag en kuf som bara spelar sånhärna utsocknes spel, eller sådana jag hjälpt till att hitta på själv, så jag har inte haft något riktigt bruk av äventyren, men jag tycker det är skitgrymt. 16 sidor är helt rätt format dessutom; det är liksom så stort jag kan tro att ett äventyr (as opposed to en kampanj) behöver vara. Mycket mer hade framstått som bloat, mycket mindre som torftigt.
Hade gärna sett äventyr till knepigare spel, though, typ Castle Falkenstein, men jag kan haja att det inte är hållbart. Men, mmm, D&D, kanske?

Yay för äventyr, i alla fall! Jag är fnoskig nog att tycka att de adderar mervärde till tidningen fastän jag inte använder dem.

/Feliath — eller Tékumel

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker det har funkat SKITBRA. Äventyr är precis sådant jag vill se i tidningen. Så jag tycker ni ska fortsätta att ha med minst ett äventyr per nummer. Jag gillar att läsa äventyr, även till sådana spel jag inte spelar. Min favorit hittils är jätteormsäventyret till DoD i förra (?) numret.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag gillar verkligen äventyrsdelen. Jag kan inte påstå att jag alltid gillar det som finns i den, men jag gillar själva principen. Mutantäventyret ser trevligt ut (som vanligt från Järnringen), men jag har inte hunnit läsa det ännu. I Sinkadus var äventyren det jag tyckte mest om, eftersom man på den tiden hade hur mycket tid som helst att rollspela, men inte alltid tid att hitta på vad som skulle hända. Idag är problemet det omvända, men jag uppskattar ändå äventyren å alla yngre rollspelares vägnar.

Sedan måste ju inte äventyrsdelen alltid se ut precis som den gör nu. Man kan till exempel tänka sig två mindre äventyr (eller bara mer skissartade) som delar på utrymmet.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Man kan inte få fäör lite äventyr... =)

Jajamen, det funkar aldleles utmärkt tycker jag.
De är sådana äventyr so man kan klara på en spelsession + att det är bra att kunna plocka ett äventyr utfall man inte skulle ha något på lut,

Petri

Veteran
Har faktiskt inte spelat nåt av äventyren i de 3 nummren av Fenix jag har läst men det beror främst för att jag inte spelar de spelen som ni har haft äventyr till. Men fortsätt med äventyr så kommer ni till slut med ett äventyr till nåt spel jag spelar :gremsmile: Idéen i sig är aptuff så våga inte ta bort äventyrsdelen... annars kommer jag och hälsar på!*

*för ett parti Majjaa**

** finskt kortspel

DODswe4

Hero
Även om jag oftast inte spelar (spelleder) dom äventyr ni skriver om, så tycker jag det ofta är trevlig läsning samt att det kan ge bra inseration. Så dom e bra

Rising

Vila i frid
Jag tycker att det kanske bästa med Fenix är blandningen av generella artiklar (som urålderlighetsartikeln) och systemspecifika grejer, såsom kamorferna och äventyren. Äventyr är praktiska att ha i en tidning, för de kan man använda en gång och sedan lägga ifrån sig, medan nya raser/monster/yrken/vapen snabbt blir jobbiga att leta efter om de skall finnas i en massa olika tidningar.

Äventyren so far har dessutom varit av väldigt hög kvalitet, och jag diggar dessutom att de stått ut från resten av tidningen. Det känns lyxigt.

Hunk

Hero
Om äventyren är så roliga att läsa som i det senaste numret tycker jag definitivt att de har en plats. Äventyret fick mig att bestämma mig för att köpa allt som givits ut till nygamla Mutant (har hittills bara den första upplagan av de nya reglerna + Vid Regnbågens Slut). Så även om få förmodligen spelleder äventyren rakt av (eftersom de flesta spelare också läser tidningen) tycker jag att de fungerar bra både som inspirationskälla för eget äventyrsskrivande och som reklam för produkten.

Rage

Veteran
Äventyren är bra det spelar ingen roll i fall man har det beröda rollspelet eller inte det är lätt att porta ett äventyr.
Speciellt bra med färdiga äventyr när man som jag inte lägger ner så mycket tid på rollspelen längre utan måste jobba och ta hand om barnen...