Trasapa said:
krank said:
Jag tycker att det är farligare att ge packet från Avpixlat och Flashback en officiell kanal. Man kanske inte kan hindra dem från att uttrycka sina åsikter, men man kan låta bli att dela med sig av sin megafon till fascisterna.
Att "ge" packet en officiell kanal? Ingen har gett dem något utan de har startat en egen sida där de tar upp saker som de finner viktiga(avpixlat) eller startat ett forum öppen för all möjlig diskussion(flashback).
Ingen tvingar dig att surfa dit och läsa, det är fullständigt frivilligt. Men vill du surfa in dit och vädra din aversion mot deras respektive verksamhet så är du högst välkommen att göra just det, för det är vad yttrandefrihet och demokrati handlar om, att kunna framföra sina åsikter utan att utesluta motåsikter. Något inte många andra "officiella" sidor kan skryta med.
Jag tror (med ursäkt till krank om jag läst honom fel) att ni pratar förbi varandra här. Jag tror inte krank menade sidorna Avpixlat och Flashback när han pratade om att "ge packet en officiell kanal". Jag tror snarare att han menade så här:
Om t ex Aftonbladet skulle märka att "oj, på våra kommentarssidor sker det ju ingen vettig debatt utan det är bara en massa inlägg från samma sida som skriker fula saker, vi borde stänga"
Och sedan tänker de "nej förresten, vi måste ju låta alla sidor komma till tals"
Då har de "gett packet en officiell kanal" – Aftonbladets kommentarssidor. En utomstående som går in och tittar ser att aktören är Aftonbladet, men möts av en samlad mobb från Avpixlat. En "megafon", eftersom folk som inte hade hört vad som ropats när det bara ropades på Avpixlat och Flashback nu blir tvungna att höra bara för att de besöker AB.
Om Aftonbladet istället stänger sitt kommentarsfält, och "ger vika" för ena sidan, så kommer det i alla fall inte finnas en "officiell" sida som agerar megafon åt "packet". Det kan man ju göra av en av två ideologiska anledningar:
1) "Oj, våra kammentarsfält är ju helt ensidiga, det är bara Avpixlat-crowden som kommer till tals. Då är det ingen större poäng med det / det ger en skev bild, så vi kan lika gärna stänga."
2) "Oh shit, det är bara Avpixlat-crowden som hörs här och dem håller vi inte med, de ska inte få synas så mycket på vår sida, vi stänger."
Båda dessa anlendingar tycker jag är försvarbara.
För att fortsätta jämförelsen med vardagsrummet:
– Om mitt vardagsrum har en stor anslagstavla där jag låter folk sätta upp saker, och
– Om folk då sätter upp vettiga saker, kanske politiska förslag, namninsamlingar och grejer, och
– Om mitt vardagsrum blir en så viktig del av det politiska landskapet att vissa ser den som viktig för den demokratiska processen, och
– Om en grupp sedan "tar över" och sätter jättestora lappar över allt annat
Så har jag fortfarande rätt att ta ner min egen jävla anslagstavla. Den är min. Man kan organisera sig politiskt på andra håll. På inget sätt är det censur.
Precis så är det med privata aktörer på internet.