Kommuner / stad som är rolige

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Detta förslag kommer säkert möta en del protester, men jag skulle vilja rekommendera Luleå. Jag växte upp där och har återbesökt staden en hel del gånger i vuxen ålder. Det är en vacker stad med otroligt trevligt folk. Gillar man snö, natur och fiske kommer man att trivas. Staden ligger dessutom intill en otroligt vacker och relativt orörd skärgård. Enda problemet är att staden ligger väldigt långt bort vilket jag förstår kan vara en dealbreaker.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
(Im sure I butchered the title)

As you may know, I am a Danish citizen living in the US and in 5 years or so, we are looking at relocating somewhere, with Sweden being high on the list.
I am familiar with the legal requirements as a nordic citizen and the time it can take to find housing, what I am asking about is what areas of the country are worth looking into.

We are looking for stuff that is pretty small town but still allows potentially living without a car, at least temporarily. Suburbs of a larger city are fine too. Access to nature nearby is a must.
So I guess tell me why the place you live is cool :) Either specific towns or areas in general.

As a general question: Are there significant cultural (or other) differences between South and North for example or between coast and inland?
I’d say places like Nynäshamn, Trosa, Vagnhärad, and Nyköping. These are all small towns south of Stockholm, but not that far away. You could get to the city by train within an hour. All these towns are small, idyllic and a lot cheaper than Stockholm.

If you want to be close to Denmark, you can allways live somewhere near Malmö. Ystad is a nice small town, but you could get to the Öresund bridge by train within less than an hour. The Österlen area (Eastern part of Skåne) is in general idyllic, but you can still reach Malmö by train within more or less one hour, depending on exactly where you are.
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,026
Location
Nordnordost
Detta förslag kommer säkert möta en del protester, men jag skulle vilja rekommendera Luleå.
Jag åkte till Luleå för 25 år sen, och blev kvar. Det är en trevlig stad. Eftersom jag bott i Umeå under perioder också så kan jag jämföra dem och jag tror jag hade valt Umeå framför Luleå för det något rikare kulturlivet om jag nu inte hade rotat mig i Luleå.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
I’d say places like Nynäshamn, Trosa, Vagnhärad or Nyköping. They are all small towns south of Stockholm, but not that far away. You could get to the city by train within an hour. All these towns are small, idyllic and a lot cheaper than Stockholm.
There’s a big band of ”45-90 minutes train to Stockholm” with many nice places and decent costs of living. Daily commutes to Stockholm might be taxing, but if you can work from home a couple of days per week, it becomes pretty doable.

Mid-size towns can often be biked.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
281
I was going to write about the same thing many towns around stockholm that is not ideal for a daily commute but is great for easy access to Arlanda or a full day of shopping, museums or a concert in stockholm.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,198
Location
Umeå
Skulle säga var som helst norr om dalälven, inte så noga. Sikta någonstans halvnära en älv så kommer ni bli lyckliga. Umeåtrakten är trevligt, men skulle inte råda någon att bo inne i stan, några mils avstånd från stadsgränser är bra för hälsan. "Varför vill alla bo i en stad, dåliga lungor och ingen glad" är ju en sångstrof som är lika sann nu som när den sjöngs första gången. :)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Detta förslag kommer säkert möta en del protester, men jag skulle vilja rekommendera Luleå. Jag växte upp där och har återbesökt staden en hel del gånger i vuxen ålder. Det är en vacker stad med otroligt trevligt folk. Gillar man snö, natur och fiske kommer man att trivas. Staden ligger dessutom intill en otroligt vacker och relativt orörd skärgård. Enda problemet är att staden ligger väldigt långt bort vilket jag förstår kan vara en dealbreaker.
Och Luleå Har med Tärning Avgör en av seriges större rollspelsföreningar.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
298
Kungälv kanske? Nära till Göteborg, har ett bra shoppingcentrum i stadsområdet, gott om bussar, gott om lokala sevärdheter, gott om natur och en fin älv men inte för mycket jordbruksmark, enkelt att ta sig upp och ner längs Västkusten. Rätt höga huspriser i och med närheten till staden, men har man dollar i plånboken så är det ett bra tillfälle att slå till i och med växelkurserna.
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
133
Taking down notes and looking up places. Thanks so far. One advantage here is that we have some time to work on things and figure everything out.

Out of curiosity:
From the gulf coast up North, are there options for ferries to Finland ? Or is that not a thing people do any more?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Taking down notes and looking up places. Thanks so far. One advantage here is that we have some time to work on things and figure everything out.

Out of curiosity:
From the gulf coast up North, are there options for ferries to Finland ? Or is that not a thing people do any more?
Umeå has two daily ferries to Vasa in finland. From vasa you can easily go by train to Helsinki
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
85
Location
Boden
Vill man ha jobb så är Norrbotten faktiskt väldigt bra. Här i Boden (å även uppe i malmfälten Gällivare/Kiruna) byggs det för fullt i stora industrisatsningar. Man räknar med att det behövs kring 40-50000 personer hit uppåt i norr för att täcka det som händer.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
846
I’d say places like Nynäshamn, Trosa, Vagnhärad, and Nyköping. These are all small towns south of Stockholm, but not that far away. You could get to the city by train within an hour. All these towns are small, idyllic and a lot cheaper than Stockholm.

If you want to be close to Denmark, you can allways live somewhere near Malmö. Ystad is a nice small town, but you could get to the Öresund bridge by train within less than an hour. The Österlen area (Eastern part of Skåne) is in general idyllic, but you can still reach Malmö by train within more or less one hour, depending on exactly where you are.
As someone who grew up in Vagnhärad, I must strongly object to it being idyllic, (unless you enjoy drugs, nazis and social misery).

Nyköping and Trosa is pretty nice though.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
As someone who grew up in Vagnhärad, I must strongly object to it being idyllic, (unless you enjoy drugs, nazis and social misery).

Nyköping and Trosa is pretty nice though.
Trosa is almost ridulously picturesque.

Nyköping (except for Isaksdal/Brandkärr) is fine except for how they recently completely and deliberately wrecked the public school system. Very bikeable, though.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Trosa is almost ridulously picturesque.

Nyköping (except for Isaksdal/Brandkärr) is fine except for how they recently completely and deliberately wrecked the public school system. Very bikeable, though.
Trosa ligger vid världens ände, så det har lite sämre kommunikationer om man saknar bil.
Vagnhärad däremot har tågförbindelsen som (ibland) går regelbundet både till Stockholm och söderut.
Jag upplever inte att det skulle vara mer drogmissbrukare eller nazister i Vagnhärad än andra liknande orter,
Båda orterna är ca 30 minuter från både Nyköping och Södertälje.

Vad gäller Nyköping så tycker jag att Brandkärr också är rätt ok för att vara utsatt område/miljonprogram.
Det är 10 minuter ner till centrum och bara 5 minuter till köpcentrum och E4.
Så visst - det är typisk förort, men inget exceptionellt och ligger nära trevligare delar av stan.

Liknande orter med motsvarande kommunikationer finns även i norra delen av Södermanland - Strängnäs, Mariefred, Åkers styckebruk, Nykvarn.

Trevliga orter, mycket historia i en lugn och rik kulturbygd.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
As someone who grew up in Vagnhärad, I must strongly object to it being idyllic, (unless you enjoy drugs, nazis and social misery).

Nyköping and Trosa is pretty nice though.
I didn’t grow up in Vagnhärad, but I had relatives who lived there about 40 years ago. It seemed quite nice back then. And no, Nazis and misery isn’t something I enjoy.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
846
I didn’t grow up in Vagnhärad, but I had relatives who lived there about 40 years ago. It seemed quite nice back then. And no, Nazis and misery isn’t something I enjoy.
Lived there between 1995 and 2008 and about 20% of the males at the primary school though that Hitler was a pretty cool guy. Two of my classmates were beaten at home by their parents and our chemistry teacher was a alcoholic that got fired for being drunk at work. Also hard drugs were super common. Of the about 40 youths i knew, 3-4 of them have been incarcerated before they turned 20 for distribution.

Havn't kept up since i moved away, but I doubt its gotten better. Last i read about it, it was some News about some murder last year.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,008
Location
Off grid
Havn't kept up since i moved away, but I doubt its gotten better. Last i read about it, it was some News about some murder last year.
Utan att försöka gå för långt ifrån ämnet så verkar Trosa kommun (inkl. Vagnhärad alltså) ha bland det lägsta antalet anmälda brott i Södermanland (8372 / 100 000 invånare). Och bara marginellt mer än de bästa i Stockholms län (Nykvarn - 6588, Lidingö - 7090, Ekerö - 7184, Täby - 7320, Österåker - 7511, Nacka - 8179).

Sen kanske de inte anmäler alla brott där, att delar av kommunen är sämre, eller vissa typer är överrepresenterade, men jag får inte intrycket att det är nån direkt katastrof.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
Top