Kommunikation i en magisk värld?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,994
Location
Ereb Altor
Jag har funderat en del på hur man ska/kan/bör förhålla sig till möjligheten att det finns flertalet magiska möjligheter att kommunicera över långa avstånd i flertalet fantasyvärldar. Det kan handla om magi (telepati, fjärrskrift) eller att fysiskt förflytta sig (portaler, teleportation) eller helt enkelt flyga med en drake eller intelligenta sparvar. Ja ni fattar.

Jag har lite olika grundläggande teser som inte utesluter varandra:

  1. Ingen större skillnad. Det saknas grundläggande organisation så kommunikationen sker sporadiskt och får ingen större effekt.
  2. Nyttan är inte uppenbar (magi är osäkert, man kan tjuvlyssna, saker kan gå fel) så det är oavsett inte ett rationellt alternativ.
  3. Ökad kommunikation ger världens aktörer större möjlighet att skaffa information vilket ger en mer "modern" världsbild.
  4. Kunskapen/förmågan är "låst" hos olika aktörer/grupper som av olika orsaker inte förmår skala upp (interna stridigheter, magiförbud, envetna regenter...)
Och så 1000-kronorsfrågan: Hur skulle en fantasyvärld påverkas om det fanns enkelt tillgänglig långvägskommunikation?
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,199
Location
Lund
Och så 1000-kronorsfrågan: Hur skulle en fantasyvärld påverkas om det fanns enkelt tillgänglig långvägskommunikation?
Är inte detta lite premissen kring Eberron (D&D)? Magi massproduceras och kommersialiseras. Har dock bara spelat i spelvärlden och för ganska länge sedan. Men jag har för mig att vår SL nämnde att det fanns gillen som stod för magisk förflyttning (typ portaler, teleportera och sånt).

Sen fanns det magiska tåg i lite fantasy-punk stil så det kan nog vara något av en vattendelare.

Men som inspiration till hur en värld kan påverkas av lättillgänglig magisk förflyttning kan det kanske vara något att kika på.

EDIT: Vet inte hur nära detta är allt som är skrivet om Eberron men här är en liten artikel om magisk ekonomi i Eberron.

Cog.
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,068
Location
Off grid
Och så 1000-kronorsfrågan: Hur skulle en fantasyvärld påverkas om det fanns enkelt tillgänglig långvägskommunikation?
En första grej tror jag blir säkerheten kring det hela. Om man har några av förmågorna ovan men att de inte är allmänt tillgängliga, så blir de (och utövarna) ju en viktig resurs som man behöver kunna utnyttja, kontrollera eller hindra.

En magiker kommer aldrig berätta för folk runt omkring att de kan teleportera/kommunicera.
Så snart det blir spritt kommer han ha tre krigsherrar som "ebjuder en tjänst vid hovet, annars...".
Ska man använda förmågorna mot betalning så kräver det att man är många och starka som kan och vill organisera sig (typ Navigator Guild i Shadow World).

Men i övrigt så innebär det ändå en stor fördel - inte minst som underrättelsekälla. Man kommer nästan automatiskt utgöra en högre klass i alla samhällen. Man kommer också behöva maskera hur man vet så många olika saker - pseudonymer, spela orakel, hävda att kunskapen kommer från gudarna etc.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,564
Location
Slätta
Det är en spännande och mångbottnad fråga! Det kommer bero på hur länge det har funnits (är det nytt eller är folk redan vana vid det), hur mycket det kostar att kommunicera/förflytta sig (bara rika eller många/alla), hur stora förflyttningar som kan göras (teleporterande armeer?), om det är statisk punkt till punkt eller dynamiskt (mobil eller fast uppkoppling :) ), hur världen är funtad som helhet (fredlig/krigisk, existerande academica, ...) och så vidare.

Spontant skulle jag jämföra det med när internet kom i vår morderna värld, framför allt om man tar med teleportering i något större skala. Det skulle ändra väldigt mycket. Spontana tankar: Behöver man skepp längre? Man kan bosätta sig på platser som annars skulle vara nära nog obeboliga. Kunskap skulle bli global. Om du behöver viss kompetens på en plats så kan de poppa förbi över dagen. Om man kan hindra teleportation så borde det vara en viktig del.

Fjärrkommunikation enbart är också mycket stort men ändå på en fundamentalt annan skala.

Spännande ämne!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
403
Och så 1000-kronorsfrågan: Hur skulle en fantasyvärld påverkas om det fanns enkelt tillgänglig långvägskommunikation?
En fantasyvärld där det fanns enkelt tillgänglig långvägskommunikation skulle se en enormt hastig teknisk utveckling, relativt snart industrialiseras och bli allt mer lik vår egen värld. Just kommunikationsmedel är i oerhört stor grad det som drivit den tekniska utvecklingen framåt, först i form av rena transportmedel (båt, häst, tåg, bil, flyg etc), men sedan allt mer i form av att kunna skicka meddelanden fram och tillbaka (kurir, organiserat postsystem, telegraf, telefon, radio, internet).

Det beror väldigt mycket på hur intersektionen mellan magi och teknologi ser ut i den specifika fantasyvärlden. Själv tycker jag magi som ersättning av teknologi kanske funkar i lite mer lättsam fantasy, men å andra sidan har jag väldigt svårt att upprätthålla något intresse för sådan. Magi som genuint farlig och ockult mysticism som utövarna knappt ens själva förstår tycker jag är mer spännande. I ett sådant scenario skulle ju omedelbar långvägskommunikation i ett med primitivt samhälle a la medeltid verkligen vara oerhört mäktigt, kunna ge de som har tillgången till den sorts kunskap enormt mycket makt och inflytande, och vara något som folk både skulle vara beredda att gå väldigt långt för att hålla hemligt eller få tillgång till.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,612
Location
Stockholm
Det kan handla om magi (telepati, fjärrskrift)
i ett Legends of 5 rings spel jag SL:ade hadde en av RP:na blivit given papper som han skrev viktiga meddelande/rapporter på och vikte till origami fåglar, som sedan flög iväg till hans daimyo.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,734
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Snabb kommunikation över långa avstånd skulle underlätta storskaliga organisationer, såväl politiska som ekonomiska.

Men hur säker är kommunikationen? Kan andra magiker eller magiska väsen avlyssna samtal och meddelanden, eller manipulera innehållet i dem? Hur lättillgänglig är den magiska kommunikationen? Finns en magisk telegraf i varje by eller är det bara vissa särskilda magiker som kan utföra tjänsten?

Här är en väldigt kul idé om magisk kommunikation från vår egen historia: https://en.wikipedia.org/wiki/Sympathetic_alphabet
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,411
Location
Uppsala
Och så 1000-kronorsfrågan: Hur skulle en fantasyvärld påverkas om det fanns enkelt tillgänglig långvägskommunikation?
Det här har jag funderat en massa på.

Att rollpersoner på något sätt ska kunna få tillgång till förflyttning över större distanser tycker jag är önskvärt i många fall. I alla fall så länge det rör sig om något annat än low-fantasy (eller vad nu kategorierna heter, men ni förstår nog vad jag menar). Det ger så trevliga möjligheter att variera miljö. Men det behöver inte var lättillgängligt eller billigt.

Men, det finns såklart konsekvenser för världen. Hur stora konsekvenser beror på hur lättillgängligt och/eller billigt det är.

En del konsekvenser:
- Varor blir billiga att transportera. Det kommer att jämna ut tillgången på varor (alla konsumentvaror är ändå tillverkade i Kina).
- Idéer och teknik sprids. Det kommer inte vara några större skillnader på de olika delarna av världen (återigen ungefär som idag, jämfört med att Inkaindianerna inte hade hjul (men andra fantastiska saker) när européerna kom dit).
- Om arméer kan förflyttas med magi så förändras världen i grunden. Svårt att gissa vad det skulle leda till (å ena sidan så skulle ett rike kunna ta över hela världen eftersom de kan förflytta sina trupper, men å andra sidan har ju teknik och idéer spritts så alla är på samma nivå).
- Folk skulle beblanda sig mer, kanske skulle raser (i fantasytermer) blandas mer?
- Exotiska platser blir mindre exotiska för rollpersonerna, men de är ju ändå exotiska och mer lättillgängliga för spelarna.

Men, som du är inne på så beror det mycket på hur kommunikationen går till. Är det riskfritt? Är det kontrollerat av någon? Finns det en hög kostnad? Vad finns det för begränsningar?

Begräsningarna är egentligen det intressantaste i sammanhanget.

Om det t.ex. är så att metall och magiska föremål inte går att förflytta magiskt (körde med det i en fantasyvärld) så kommer det att begränsa nyttan rejält. I min värld så var det också ett Portalmagigille som kontrollerade marknaden (tänk navigatörerna i Dune) och de hade fasta portaler i vissa städer. Där kunde man då ge ifrån sig sina mynt och så fick man lika många mynt (minus 25% arvode så klart....) på andra sidan. Dessutom kunde man bara ta med det man kunde bära (och inga enorma mängder då heller). Det gjorde att effekten på världen minskade rejält, men rollpersonerna kunde utnyttja transportnätet (men utan att alltid ha med sig sina superdundergrejer). När man reste fick man också med sig en postsäck som man levererade på samma gång till ankomstpunkten. Portalmagikerna kontrollerade (och spionerade på) postväsendet också. Kan nämna att Portalmagigillet var en av huvudaktörerna i de flesta stora intriger även om de var strikt neutrala så klart :rolleyes:.

Men, kontentan av det är att magisk kommunikation kan vara väldigt intressant för världen, men det blir på sätt och vis ännu mer intressant när man sätter rätt begränsningar på det. Vilka begränsningar man ska ha beror på världen och vad man vill uppnå. Så i stället för att tänka på vad det innebär för världen så kanske man ska fundera på vad det är man vill uppnå och designa därefter?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,828
Location
Stockholm
Man kan kika på Jordans The Wheel of Time. Där är all magi som möjliggör snabb transport över långa avstånd (portaler mm) extremt hemlig. I början av böckerna är det typ en handfull ondingar som kan skapa portaler, och det ger dem ett otroligt övertag. När andra, mindre onda, personer lär sig skapa portaler mm senare i böcker, håller de också kunskapen hemlig. Just för att det ger dem ett sån sinnessjuk fördel, inte minst i krigsföring.

En nation har flygödlor, vilket också ger dem ett övertag av rang. Inte minst i att skicka bud fram och tillbaka, men även i fältslag mm.

Så i en värld med mycket konflikter kommer olika parter hålla sån här magi jävligt hemlig i den mån det går.

Om vi snackar en värld där magin redan är känd, så tror jag man får kika på vår väld och vrida upp volymen. Om WoT-liknande portalmagi existerar – dvs att man ögonblickligen kan färdas över kontinenter – så skulle det innebära ... ja fan. Hur för man ens krig i en sån värld? Hur upprätthåller man nationsgränser? Om vem som helst i princip kan vakna i Stockholm, käka frukost i Rom, ta ett möte i Toronto, och sen jobba klart dagen hemma i Stockholm.

Troligen skulle det skapa enorma konflikter då alla kommer vilja besöka "de bästa" platserna. Turism på en vansinnig nivå.
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,564
Location
Slätta
Nu berörs väl inte effekterna av Hexgates så mycket i serien men jag tänker ändå inte missa chansen att rekommendera Arcane. Just förändringen runt teleportation är ett storyelement där. Otroligt bra serie.
 
Top