Kommunikation i en magisk värld?

Hm. Det funkar kanske för mycket kvalificerad kunskap/arbetskraft, men spontant känner jag att "globaliseringen" av ett pseudo-medeltida samhälle ...
Det är nog inte längre ett pseudo-medeltida samhälle om man har magisk kommunikation i någon större skala. Det är en helt annan typ av samhälle (det är lätt att fastna i medeltida europeisk bild)

terje

xenomorf mystiker
Det var i en sci-fi bok jag läste som ung där hjälten utvecklade teleporteringsförmåga och efter att hade blivit studerad av forskare så lärda alla sig att teleportera. Med följden att samhället förändrades.Tror de kallade det på svenska att "granta" efter hjältens efternamn Grant.

Någon som vet vilken bok det är?
Skulle tro att det är The stars my destination / Tigermannen av Alfred Bester: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Stars_My_Destination

Ram

Skev
Det är nog inte längre ett pseudo-medeltida samhälle om man har magisk kommunikation i någon större skala. Det är en helt annan typ av samhälle (det är lätt att fastna i medeltida europeisk bild)
Helt sant, men tänker mer att det är det som är startpunkten. Men å andra sidan så går det tillbaka till en av mina första frågor om hur länge det funnits. Jag menar, om det funnits länge så kan man vara tveksam till om det ens skall finnas länder, adel, ...

Ram

Skev
Jämför Medicis tidiga bankväsende med katolska kyrkan som största kund. Addera magisk helig långvägskommunikation så kan nog mirakel ske! Prisa herren!
Ja, det är en bra poäng. Det blir iofs mycket spekulationer innan det spikats hur stort man kan teleportera, om man behöver fasta punkter eller inte, om det finns hinder för teleportation och vem som äger teleporteringsfunktionen. Samt som Faehrengaust var inne på, är det ens pseudomedeltida efter säg 50-100 år eller har vi något helt annat? :)

Jag menar, om det funnits länge så kan man vara tveksam till om det ens skall finnas länder, adel, ...
Ja, eller hur? Det går liksom att resonera sig fram till lite vilket slutresultat som helst.

Men, det fina med det är att man göra lite hur man vill i sin fantasyvärld utan att någon kan säga att det är fel :)

Leon

Leo carcion
Jämför Medicis tidiga bankväsende med katolska kyrkan som största kund. Addera magisk helig långvägskommunikation så kan nog mirakel ske! Prisa herren!
Hela upplägget var ju en (ofta fiktiv) resa fram och tillbaka till London med olika växelkurser. Det var iofs kopplat till det kristna förbudet mot ränta, som ju inte alls måste finnas i en fantasyvärld.

Mogger

Hipsteranka
Hela upplägget var ju en (ofta fiktiv) resa fram och tillbaka till London med olika växelkurser. Det var iofs kopplat till det kristna förbudet mot ränta, som ju inte alls måste finnas i en fantasyvärld.
Sant, men själva grunden var att man kunde använda pengar i, säg, London som egentligen fanns i Rom. Den principen är allmänt rätt användbar även utan den kontext som fanns IRL.