NYHET Kommunister och Drakar och Demoner

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
GP:s Håkan Boström tycker kommunism är en retrotrend och nämner både DoD och lajvare för att beskriva begreppet.

finns det någon anledning att han just gör jämförelsen med rollspel? Är han gammal rollspelare? Har hann agg mot rollspel? Eller är retrotrenden med rollspel så kraftfull att den är ett begrepp rent generellt (i kretsar även helt frikopplade från rollspel)?

Känner inte för att diskutera hans debattartikel och politik här utan just hans referens till rollspel.

1730474439448.png

Bifur

Veteran
Eller är retrotrenden med rollspel så kraftfull att den är ett begrepp rent generellt (i kretsar även helt frikopplade från rollspel)?
Det här tror jag rent spontant, utifrån den känsla jag får från samtidskulturen och vad han skriver. Även om han sannolikt bör ha en egen relation till rollspel för att dra den parallellen, men det kan vi ju konstatera att många i hans generation (1975) har.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I suppose Drakar och Demoner IS a class-free system :)
Ja.
På något sätt känns ändå DoD lite sossigt, tycker jag. Även om många en del minst en gammal rollspelsräv beskrivit rollspelen som en flykt undan betongsosse-sverige och de eviga östeuropeiska barnprogrammen så känns ändå Äventyrsspels produktion rätt mycket "folkhem". Det är väl lite svårt att helt och hållet ta folkhemssverige ur folkhemssvensken tänker jag.

Jag undrar om det är en intressant lins att analysera spelen ur? Kan man se något i att svensk kultur ofta inte riktigt förmår ta fantastik på allvar (det blir lätt "kapten sverige", lite töntigt) och DoDs ankor och Mutants rubbitar?

Jag associerar också till att t.ex. Mutant Chronicles' bakgrundstabeller inkluderar AMS-utbildningar… Folkhems-cyberpunkmisär!

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag får intrycket av att associationen innebär att DoD och lajv är barnsligt och att människor som gör det nu är töntar som håller på med något förlegat och vägrar växa upp. Att associationen är såpass oklar säger nog något om textens kvalitet.

zo0ok

Rollspelsamatör
"Att vara kommunist idag blir nästan som en retrotrend i mängden"

Jag bor i Göteborg ochhar inga bekanta där påståendet passar in.
Det kan bero på att jag inte känner så många kommunister.

Mogger

Hipsteranka
Jag undrar om det är en intressant lins att analysera spelen ur? Kan man se något i att svensk kultur ofta inte riktigt förmår ta fantastik på allvar (det blir lätt "kapten sverige", lite töntigt) och DoDs ankor och Mutants rubbitar?

Jag associerar också till att t.ex. Mutant Chronicles' bakgrundstabeller inkluderar AMS-utbildningar… Folkhems-cyberpunkmisär!
Detta lyftes också på Spelkongressen där det menades att svenska rollspel stammar ur en europeisk/brittisk tradition där humor är ett tydligt verktyg i lådan. Jmfr då med amerikansk fantastik som då ska vara mer "seriös".

JohanL

Champion
Detta lyftes också på Spelkongressen där det menades att svenska rollspel stammar ur en europeisk/brittisk tradition där humor är ett tydligt verktyg i lådan. Jmfr då med amerikansk fantastik som då ska vara mer "seriös".
Och så finns det RuneQuest, men en bitvis skyhög nivå av spånighet och flummighet.

Caligo

Swashbuckler
GP:s Håkan Boström tycker kommunism är en retrotrend och nämner både DoD och lajvare för att beskriva begreppet.

finns det någon anledning att han just gör jämförelsen med rollspel? Är han gammal rollspelare? Har hann agg mot rollspel? Eller är retrotrenden med rollspel så kraftfull att den är ett begrepp rent generellt (i kretsar även helt frikopplade från rollspel)?

Känner inte för att diskutera hans debattartikel och politik här utan just hans referens till rollspel.

View attachment 20656
Han menar uppenbarligen att dagens retrokommunister inte varken vill kännas vid kommunismens blodiga historia eller ämnar spärra in folk i fångläger och skicka stasi på dem. Det är mer nån slags retrotrend lite som disko eller rollspel. Jämför med exempelvis retrofascister kanske? Detta stämmer nog på de retrokommunister jag känner här i Göteborg.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag kan absolut tycka att DoD känns lite sossigt.

Men jag tror att det är just sossigt som är ordet här, för gaphalshögern kallar allt till vänster om Timbro för kommunister, så det begreppet har sedan länge tappat sin betydelse (vänstern gjorde något liknande för 10-15 år sedan när de kallade det mesta för fascism, vilket ställer till det nu när vi har faktiska fascister att förhålla oss till). Med "sossigt" menar jag ett ungdomsnöje/en ungdomskultur framväxt i åttiotalets Sverige, som i ärlighetens namn var just sossigt efter närmre ett århundrade av socialdemokratiskt styre. Det mesta svenskt som är från den tiden är ju skapat i en sossig kontext.

JohanL

Champion
Jag kan absolut tycka att DoD känns lite sossigt.
Fast jag är osäker på vad som i designen faktiskt skulle ha orsakat den känslan. Det är väl ett rätt typiskt BRP-spel, och att det är vaniljig fantasy är inte annorlunda än ett otal spel från andra länder? Visst, man har inte den sortens superkrafter som man har i D&D, men det är inte unikt direkt.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Jag gick på Umeå universitet, "det röda universitetet", och där vimlade det av personer som var med i KPML(r). Många spelade rollspel men mitt personliga intryck var att de inte var så intresserade av fantasy-spel. De föredrog Star Trek (FASA) och Chock. Kult och Vampire var också stora spel.