Man Mountainman
Storsvagåret
Med "metaplot" menar jag ett övergripande skeende som omfattar hela settingen och som på ett eller annat sätt förväntas påverka rollpersonernas förehavanden. Med "kompakt" menar jag att det ska få plats i grundboken/motsvarande -- inga oändliga serier av supplement och äventyrsböcker àla WW.
Hur löser man detta? Det enklaste sättet är förstås att bara beskriva vad som kommer att hända (eller kanske snarare, vad som skulle kunna hända) i ett särskilt kapitel i boken, och sedan låta spelgruppen göra vad de vill med saken. Från den grunden kan man sedan bygga vidare med olika verktyg.
Har man något typ av yrken, klasser eller arketyper i sitt spel, så kan man låta dem påverkas på vissa förbestämda sätt vid vissa skeenden i metaplotten. "Demonen Auzalus slipper ur sitt fängelse. Alla magiker kan välja egenskapen 'Auzalus tjänare' med de här och de här regelföljderna". Har man någon typ av raser, grupptillhörigheter eller bakgrunder kan man låta dem dras in i olika konflikter, typ, "Kriget börjar: dvärgfurstarna kallar hem alla sina undersåtar. Dvärgrollpersoner kan lyda kallelsen, eller vägra; i det senare fallet blir de märkta som förrädare".
Chargen kan redan från början vara inriktad mot metaplotten. Spelarna kan avkrävas vissa val, bakgrunder och liknande som sedan kommer att placera dem i specifika omständigheter allt eftersom metaplotten fortlöper. Detta kan göras väldigt specifikt -- till exempel kan enskilda ämbeten göras till spelbara roller, typ "magistraten av Kaar", "älvakonungen". Det här behöver inte betyda att spelarna är bundna i sina val av rollpersoner; det kan vara upp till spelgruppen ifall de vill välja dessa specifika ämbeten eller göra helt andra rollpersoner, och deras grad av involvering i metaplotten kan variera därefter.
Fler tankar?
Hur löser man detta? Det enklaste sättet är förstås att bara beskriva vad som kommer att hända (eller kanske snarare, vad som skulle kunna hända) i ett särskilt kapitel i boken, och sedan låta spelgruppen göra vad de vill med saken. Från den grunden kan man sedan bygga vidare med olika verktyg.
Har man något typ av yrken, klasser eller arketyper i sitt spel, så kan man låta dem påverkas på vissa förbestämda sätt vid vissa skeenden i metaplotten. "Demonen Auzalus slipper ur sitt fängelse. Alla magiker kan välja egenskapen 'Auzalus tjänare' med de här och de här regelföljderna". Har man någon typ av raser, grupptillhörigheter eller bakgrunder kan man låta dem dras in i olika konflikter, typ, "Kriget börjar: dvärgfurstarna kallar hem alla sina undersåtar. Dvärgrollpersoner kan lyda kallelsen, eller vägra; i det senare fallet blir de märkta som förrädare".
Chargen kan redan från början vara inriktad mot metaplotten. Spelarna kan avkrävas vissa val, bakgrunder och liknande som sedan kommer att placera dem i specifika omständigheter allt eftersom metaplotten fortlöper. Detta kan göras väldigt specifikt -- till exempel kan enskilda ämbeten göras till spelbara roller, typ "magistraten av Kaar", "älvakonungen". Det här behöver inte betyda att spelarna är bundna i sina val av rollpersoner; det kan vara upp till spelgruppen ifall de vill välja dessa specifika ämbeten eller göra helt andra rollpersoner, och deras grad av involvering i metaplotten kan variera därefter.
Fler tankar?