Re: Kompatiblitet mellan .357 magnum och .38 speci
Ok, du kanske är en besservarenuheter, men jag är en
profesionel besservarenuheter!
Att ladda 38+P, som den vanligast kallas, går alldeles utmärkt i en 357:a.
Anledningen till den, som mycket riktigt påpekades tidigare, längre hylsan, är att man inte skall kunna blanda ihop patronerna. Alltså inte för att få plats med mer krut som vissa tror.
Detta medför däremot inte aotomatiskt att de inte "får plats" i en annan pickadol. Det är sant att vissa 38:or (helst av äldre modell) inte kan ladda (vissa) typer av 357, men det beror på totallängden på trumman samt att den troligen köpta ammon är av "längre märke".
Man bör dock poängtera att en sådan laddningsmanöver utföres på fet-egen risk.
Den bifogade bilden visar vad som kan/kommer att hända
om man lyckas trycka in fel bula i trumman.
Passar fö. på att ursäkta mig för min usla scaner, men bilden är rätt så pressad för att inte uppröra BOFH, ellervahanuheter.
En rolig historisk detalj är fö. att det var samma farbror som micklade ihop 38+P/38S och .357 Magnum.
För att citera Speer reloading manual (har jag nämnt att den e bra?) varifrån bilden fö. kommer ifrån ((C) ellernått):
"While some 38's will chamber 357 Cartridges, to shoot them is to risk a ruined gun and injury."
Ett par bulor 357 går att damma iväg i en 38S förutsatt att ammon passar i just det vapnet, självklart.
Detta beror på att tillverkarna alltid bygger in marginaler som är tänkta att spara fingrar och stämningsansökningar.
Rent speltekniskt brukar jag tillåta att RP laddar på det viset. De har nämerligen en förmåga att plundra.... klienter.
Jag brukar då slå en tärning mot lämpligt värde och säga något i stil med "Du tycker att den ser ut att passa".
Dessutom kan de av egen klantighet blanda ihop patronerna i fickan.
Efter detta brukar jag slå en T20 som avgör hur många skott trumman tål inan den brister. Skadan brukar jag inte sätta så högt, max en T6 (i kult) eller motsvarande.
Det är alltid lika skojjigt att se RP:na få panik när de helt plötsligt är utan vapen när de befinner sig mitt i en eldstrid
.
Att märka att de ej längre har en vapenhand anser jag dock som något för grymt, tom för mig.
Beträffande palmegruppen tidigare i tråden vill jag bara nämna att dom är det pisammaste som har hänt Svenkt Rätsväsen sedan Ebbe-affären.
Svartsmurfen.
"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
-
http://www.algonet.se/~johan-ek