Vilken typ av målsättningar är det du tänker på?Dazumal;n221227 said:Jag skulle förmoda att ett sådant spel har ganska annorlunda målsättningar jämfört med vad vi trad-spelare är vana vid.
Jag menar, MIN erfarenhet av tradspel är ju mest av antingen militärtaktiska uppdrag, mysterielösande uppdrag eller intrigfokuserade uppdrag. Jag upplever inte att någon av de uppdragstyperna påverkas annat än positivt av att man har kompetenta rollpersoner.
Militärtaktiska uppdrag handlar då mindre om huruvida jag lyckas träffa fienden på två meters avstånd med mitt hagelgevär, och mer om huruvida jag som spelare gjort en rimlig bedömning av vilken strategi som vore bäst och min förmåga att reagera på omständigheter som förändras.
Mysterielösande uppdrag handlar mindre om att misslyckas med varenda perceptionsslag man utsätts för och därmed missa hälften av ledtrådarna, och mer om att få vara lite klurig i att räkna ut hur ledtrådarna hänger ihop - och i slutänden kanske ställas inför intressanta val vad gäller hur man ska hantera det man upptäckt.
Intrigfokuserade uppdrag handlar mindre om att man hela tiden framstår som en socialt inkompetent hovnarr som ingen tar på allvar pga misslyckade slag mot Diplomati, och mer om att som spelare värdera information och bedöma vilka man kan lita på eller inte, vad som är bäst strategi going forward.
Den enda sortens målsättning jag kan tänka mig påverkas potentiellt negativt är väl om det nästan uteslutande handlar om strid. Där kan jag ju tänka mig att överdrivet kompetenta rollpersoner som tröskar sig igenom mängder av mooks till exempel skulle vara lite trist i längden.