Mogger
Hipsteranka
Först, jag vet inte om trådtiteln är korrekt så jag börjar med att förklara att det handlar om att spela för att vinna med en narrativistisk agenda och frågeställningen huruvida det är möjligt eller inte.
Mitt spontana svar är ja, det är möjligt och som jag ser det kan det ske på ett av två möjliga sätt. Antingen har du ett konfliktlösningssystem som är speligt och taktiskt i sig eller så har du som uttalat mål att du vill driva storyn åt ditt håll, för då vinner du. Båda dessa ser jag som fullt föreniga med att kollaborativt skapa en story även om storyskapandet på vissa plan sker indirekt.
Men jag är inte övertygad, främst för att jag inte känner till något spel som gör detta och för att det verkar finnas en uppfattning att bara för att val grundar sig i fiktiva händelser så kan man inte spela optimalt. I Street Fighter spelar det liksom ingen roll om Ken är förälskad i Ryo eller liknande, det handlar bara om att tajma din Dragon Punch o.s.v.
Men är det inte inskränkt att bara betrakta spelighet som viljan att vinna en enskild konflikt? Kan man inte vinna storyn?
Mitt spontana svar är ja, det är möjligt och som jag ser det kan det ske på ett av två möjliga sätt. Antingen har du ett konfliktlösningssystem som är speligt och taktiskt i sig eller så har du som uttalat mål att du vill driva storyn åt ditt håll, för då vinner du. Båda dessa ser jag som fullt föreniga med att kollaborativt skapa en story även om storyskapandet på vissa plan sker indirekt.
Men jag är inte övertygad, främst för att jag inte känner till något spel som gör detta och för att det verkar finnas en uppfattning att bara för att val grundar sig i fiktiva händelser så kan man inte spela optimalt. I Street Fighter spelar det liksom ingen roll om Ken är förälskad i Ryo eller liknande, det handlar bara om att tajma din Dragon Punch o.s.v.
Men är det inte inskränkt att bara betrakta spelighet som viljan att vinna en enskild konflikt? Kan man inte vinna storyn?