Nekromanti Komplettering: Val av nätdel/PSU till dator

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, alltså... Nu har jag ju på inrådan av Jarl i den här tråden köpt ett Gainward Nvidia GTX 460 med 1gb GDDR5-minne.

Problemet: Mitt nätagg är alldeles för dåligt och svagt. Hur dåligt? 400W.

GTX460-kortet kräver mer kräm. Det som specifieras är dels att det ska vara 450W minst, plus att det helst ska finnas två 6-pins PCI Express supplementary power connectors. Plus att det behövs "a minimum 12V current rating of 24A".

Det är nu jag konstaterar att det var ett tag sedan jag var någorlunda insatt i det här... Liksom, jag fattar 450W och jag fattar de där 6-pinskablarna - men det är inte alldeles jättemånga ställen som anger 12V-ratingen, vad nu den är.

Jag vill gärna komma undan så billigt jag kan samtidigt som jag vill uppnå kraven, gärna med åtminstone lite försiktighetsmån.

Det här verkar schysst och tycks ha allt, och ligger etta på Prisjakts lista - men kan man komma undan billigare? Kan man t.ex hitta nåt på Tradera eller så?

krank

Det här på tradera snackar om att det har två 12V-rails på 15/18A. I övrigt verkar det passa mina behov. Betyder 15/18 i praktiken ett på 15, ett på 18, eller kombineras dem och kan funka för mina syften?

Foggmock

Myrmidon
24A är totalt över de tolvvoltsuttag du har. Fläskigare grafikkort tar två såna sladdar som man vanligtvis sätter en i varje hårddisk, en i DVD-läsaren osv, och det måste vara 12V spänning på båda, och de ska tillsammans kunna fläska ut 24A. (EDIT: OBS, att 18A+15A inte nödvändigtvis ger totalt 24A, utan du måste kolla på specarna hur många Ampere som totalt kommer ut från agget och sedan dra av det som resten av ditt system använder)

Corsairagget du postade klarar det kortet finfint, dock.

Jarl

Hero
krank said:
<a target="" title="" href="http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218965">Det här</a> verkar schysst och tycks ha allt, och ligger etta på Prisjakts lista - men kan man komma undan billigare? Kan man t.ex hitta nåt på Tradera eller så?
Corsair gör väldigt bra nätagg, stabila och ofta rätt tysta. Köp utan förbehåll! Ett bra nätagg är en av de viktigaste komponenterna i en dator. Med ett sådant slipper man många skumma problem och instabilitet. Grafikkortstillverkarna speccar nätagg efter de sämre sorterna dock, så ett bra 450W klarar vad ett sämre 600W klarar utan problem.

Telash

Swordsman
Effektiviteten är som sagt olika. Om jag inte minns fel visar watten hur mycket el agget tar in, inte hur mycket det ger ut. Alltså ger ett effektivare agg bättre effekt på samma watt som ett sämre agg.

Snåla aldrig på agg, själv köper jag alltid bästa möjliga, kosta vad det kosta vill. Jag väljer dock inte alltid det med högst effekt.
Om man snålar kan det bli problem, spänningsfall, vilket kan leda till blåskärm eller att datorn stänger av sig, eller så kan det gå riktigt illa som det gjorde för mig när jag snålade. Någon komponent i agget small, gav krutröksliknande lukt i hela rummet och drog moderkortet med sig i fallet. Antar att jag får vara glad att övriga delarna höll.

Kul kuriosa var att jag spelade call of duty när det hände och var mitt i en intensiv eldstrid, gissa om jag blev rädd.

krank

Jarl said:
Corsair gör väldigt bra nätagg, stabila och ofta rätt tysta. Köp utan förbehåll!
Uppfattat. Jag litar på dig! =)