I ett av mina projekt jag skriver på vill jag komma åt ett riktigt djupgående och avancerat skadesystem.
Jag skrämmer säkert bort vissa indiespelare med detta, men det bryr jag mig inte om.
Jag verkligen älskar skadesystemen i Neotech och Eon, särskilt i senaste upplagan av Eon. Det är för mig, nästintill perfektion.
Jag vill åt ett i samma anda och behöver nu era tips eller länkar till skadesystem som kan inspirera mig.
I grund och botten har jag tänkt mig att skador summeras i tre olika grupper.
Lätt Skada - Helt enkelt bara skada. Skadan noteras, i Eons fall, fyll i skadekolumnerna och det är klart där.
Särskild Skada - Detta är en skada som orsakar någon form konsekvens. Blödningar t.ex. Lite som Eons extraskador.
Kritisk Skada - Detta är detsamma som Särskild skada. Man slår fram den särskilda skadan men läser istället av min tänkta tabell till höger om den särskilda skadan, som där beskriver i princip samma skada fast snäppet värre. En kritisk skada kan vara ett krossat ben eller en avhuggen arm.
Jag vill absolut inte rippa då främst Eons skadesystem men det inspirerar mig kraftigt och jag vill åt något liknande. Mer avancerat, eller ej, men det ska vara djupgående, detaljerat och man ska i stort sett kunna genomföra en strid med flera involverade där få skador ser likadana ut. Jag vill dessutom undvika att ha ett satt värde som alltid dödar.
Det ska kunna vara lika farligt att bli träffad av en kula i huvudet som i benet, fast på olika sätt.
Jag vet inte. Jag babblar. Inspierara mig eller tipsa mig om avancerade skadesystem jag kan se över.
Jag skrämmer säkert bort vissa indiespelare med detta, men det bryr jag mig inte om.
Jag verkligen älskar skadesystemen i Neotech och Eon, särskilt i senaste upplagan av Eon. Det är för mig, nästintill perfektion.
Jag vill åt ett i samma anda och behöver nu era tips eller länkar till skadesystem som kan inspirera mig.
I grund och botten har jag tänkt mig att skador summeras i tre olika grupper.
Lätt Skada - Helt enkelt bara skada. Skadan noteras, i Eons fall, fyll i skadekolumnerna och det är klart där.
Särskild Skada - Detta är en skada som orsakar någon form konsekvens. Blödningar t.ex. Lite som Eons extraskador.
Kritisk Skada - Detta är detsamma som Särskild skada. Man slår fram den särskilda skadan men läser istället av min tänkta tabell till höger om den särskilda skadan, som där beskriver i princip samma skada fast snäppet värre. En kritisk skada kan vara ett krossat ben eller en avhuggen arm.
Jag vill absolut inte rippa då främst Eons skadesystem men det inspirerar mig kraftigt och jag vill åt något liknande. Mer avancerat, eller ej, men det ska vara djupgående, detaljerat och man ska i stort sett kunna genomföra en strid med flera involverade där få skador ser likadana ut. Jag vill dessutom undvika att ha ett satt värde som alltid dödar.
Det ska kunna vara lika farligt att bli träffad av en kula i huvudet som i benet, fast på olika sätt.
Jag vet inte. Jag babblar. Inspierara mig eller tipsa mig om avancerade skadesystem jag kan se över.