Man Mountainman
Storsvagåret
Ave!
En sak som jag undrat över är vad indiepubliken vill ha (i den mån det nu finns en indiepublik, för att ta reda på det så måste vi nog först göra en poll för att ta reda på hur en annan poll bäst skulle konstrueras, eller nåt). Vill de (ni?) hellre ha ett spel som bygger på något centralt, lättfattligt koncept, som hela spelet kretsar kring, eller vill ni (de?) ha spel som snarare än ett koncept bygger på en viss stämning eller en viss allmän tanke om världens utseende, och för att realisera tanken överröser er med information om unika företeelser i spelvärlden.
För den som inte riktigt begriper vad jag snackar om, skall jag ta ett Exempel:
Exempel
Olle och Pålle skapar varsitt rollspel. Olles rollspel är uppbyggt kring ett centralt koncept, närmare bestämt "i livet efter döden finns inte längre köttets drifter att motivera en, och för att ens tillvaro skall ha någon mening måste man därför finna andliga drivkrafter". Pålle, å andra sidan, vill skapa en fantasyvärld "med en stämning som är lite av en mix av de grekiska myterna och det gamla ryska aristokratiska samhället, blandat med schamanism". De drar igång. Olle skapar ett regelverk som emulerar de dödas tillvaro, skriver tips till spelledare och spelare om hur man hanterar spelets koncept och egenheter i spel, gör några karaktärsbeskirvningar och äventyrsplatser för exemplifiering och beskriver kortfattat de dödas värld. Pålle skriver sida upp och sida ned med information om länder, platser, historia, personligheter och företeelser.
Förstår ni vart jag vill komma? Jag upplever det som att den tidigare formen av spel kanske är lättare att ta åt sig. Jag tror att väldigt få är sugna på att läsa igenom omfattande världsbeskrivningar gjorda av indie-konstruktörer, och till ett konceptbaserat spel borde det inte behövas samma mängd information för att man ska kunna ge spelets idé rättvisa.
Egentligen är det väl en frågeställning i två steg. Första steget: föredrar folk små eller stora indierollspel. Andra steget (om svaret i första steget blev "små"), är det enklare att göra ett litet spel, om det är konceptorienterat. Frågan kan naturligtvis utvidgas till att inte ha något att göra med storleken på spelet (eller huruvida det är ett indierollspel eller inte): är konceptorienterat bättre än företeelseorienterat (jag hoppas ni är bekanta med mina termer vid det här laget).
I första hand är det här en undran som rör mitt eget rollspelsskapande. Jag vill ju gärna skapa spel som folk vill läsa, och då kanske det är bäst att ge upp kartritandet och tidslinjeskrivandet?
En sak som jag undrat över är vad indiepubliken vill ha (i den mån det nu finns en indiepublik, för att ta reda på det så måste vi nog först göra en poll för att ta reda på hur en annan poll bäst skulle konstrueras, eller nåt). Vill de (ni?) hellre ha ett spel som bygger på något centralt, lättfattligt koncept, som hela spelet kretsar kring, eller vill ni (de?) ha spel som snarare än ett koncept bygger på en viss stämning eller en viss allmän tanke om världens utseende, och för att realisera tanken överröser er med information om unika företeelser i spelvärlden.
För den som inte riktigt begriper vad jag snackar om, skall jag ta ett Exempel:
Exempel
Olle och Pålle skapar varsitt rollspel. Olles rollspel är uppbyggt kring ett centralt koncept, närmare bestämt "i livet efter döden finns inte längre köttets drifter att motivera en, och för att ens tillvaro skall ha någon mening måste man därför finna andliga drivkrafter". Pålle, å andra sidan, vill skapa en fantasyvärld "med en stämning som är lite av en mix av de grekiska myterna och det gamla ryska aristokratiska samhället, blandat med schamanism". De drar igång. Olle skapar ett regelverk som emulerar de dödas tillvaro, skriver tips till spelledare och spelare om hur man hanterar spelets koncept och egenheter i spel, gör några karaktärsbeskirvningar och äventyrsplatser för exemplifiering och beskriver kortfattat de dödas värld. Pålle skriver sida upp och sida ned med information om länder, platser, historia, personligheter och företeelser.
Förstår ni vart jag vill komma? Jag upplever det som att den tidigare formen av spel kanske är lättare att ta åt sig. Jag tror att väldigt få är sugna på att läsa igenom omfattande världsbeskrivningar gjorda av indie-konstruktörer, och till ett konceptbaserat spel borde det inte behövas samma mängd information för att man ska kunna ge spelets idé rättvisa.
Egentligen är det väl en frågeställning i två steg. Första steget: föredrar folk små eller stora indierollspel. Andra steget (om svaret i första steget blev "små"), är det enklare att göra ett litet spel, om det är konceptorienterat. Frågan kan naturligtvis utvidgas till att inte ha något att göra med storleken på spelet (eller huruvida det är ett indierollspel eller inte): är konceptorienterat bättre än företeelseorienterat (jag hoppas ni är bekanta med mina termer vid det här laget).
I första hand är det här en undran som rör mitt eget rollspelsskapande. Jag vill ju gärna skapa spel som folk vill läsa, och då kanske det är bäst att ge upp kartritandet och tidslinjeskrivandet?