Jag har en hög med elever som behöver lära sig en del om konflikthantering (det finns i läroplanen - iaf fostra demokratiskt förhållningssätt) och funderar på ett enkelt konfliktspel. Så här långt har jag tänkt:
Det finns tre grupper. De är olika "byar" som har något andra inte har och behöver något.
Havsbyn har gott om mat (fisk) och behöver sötvatten. De har nog med mat åt 1 by till.
Djungelbyn har gott om vatten (de bor vid en sjö) och behöver mat(dåligt med byten). De har vatten nog till alla byar.
Bergsbyn har metall (som kan användas till verktyg eller vapen) men behöver mat och vatten. Verktygen kan förbättra odling/jakt/fångst för att få 1 by tills värde i mat.
Om de väljer att kriga så kommer Havsbyn och Djungelbyn att utplånas om de anfaller varandra. Bergsbyn vinna över en annan by men förlorar hälften av sitt folk. Om de möter två byar förlorar de allt de har.
De olika byarna ska veta vad de har, och vad de behöver, inom byn. De får alltså inte veta vad de andra byarna har, utom i luddiga termer som typ "djungelbyn har vatten", "havsbyn har gott om fisk" och "bergsbyn gör saker i metall". De måste utse någon som deras "ledare" för byråd med andra byar - ledare möts på neutral mark där bara ledare får tala. Man har alltså en diskussion inom byn och sedan ett råd mellan byarna. I slutet av rådet får man bestämma om man ska överlägga med sina byar mer, nå en överenskommelse eller förklara krig.
Jag börjar med att be dem dela upp sig i lika stora lag och förklara målen för övningen (förbättra "förmåga att se konsekvenser av sina och andras ställningstaganden och handlingar" och "praktisera demokrati i vardaglig handling"). Därefter delar jag ut lappar till de olika byarna med vad de har och vad de vet. Efter vi är klara så har vi lite diskussion om hur det gick och varför.
Några förslag?
Det finns tre grupper. De är olika "byar" som har något andra inte har och behöver något.
Havsbyn har gott om mat (fisk) och behöver sötvatten. De har nog med mat åt 1 by till.
Djungelbyn har gott om vatten (de bor vid en sjö) och behöver mat(dåligt med byten). De har vatten nog till alla byar.
Bergsbyn har metall (som kan användas till verktyg eller vapen) men behöver mat och vatten. Verktygen kan förbättra odling/jakt/fångst för att få 1 by tills värde i mat.
Om de väljer att kriga så kommer Havsbyn och Djungelbyn att utplånas om de anfaller varandra. Bergsbyn vinna över en annan by men förlorar hälften av sitt folk. Om de möter två byar förlorar de allt de har.
De olika byarna ska veta vad de har, och vad de behöver, inom byn. De får alltså inte veta vad de andra byarna har, utom i luddiga termer som typ "djungelbyn har vatten", "havsbyn har gott om fisk" och "bergsbyn gör saker i metall". De måste utse någon som deras "ledare" för byråd med andra byar - ledare möts på neutral mark där bara ledare får tala. Man har alltså en diskussion inom byn och sedan ett råd mellan byarna. I slutet av rådet får man bestämma om man ska överlägga med sina byar mer, nå en överenskommelse eller förklara krig.
Jag börjar med att be dem dela upp sig i lika stora lag och förklara målen för övningen (förbättra "förmåga att se konsekvenser av sina och andras ställningstaganden och handlingar" och "praktisera demokrati i vardaglig handling"). Därefter delar jag ut lappar till de olika byarna med vad de har och vad de vet. Efter vi är klara så har vi lite diskussion om hur det gick och varför.
Några förslag?