EchonCique
Hero
Jag behöver hjälp. Jag har grunden i mitt system färdigt men behöver finputsa de sista detaljerna. Det är här ni kommer in. Jag har ett visst antal önskemål och riktlinjer för hur systemet skall fungera. Jag har också ett antal bestämda egenskaper som skall användas. Allting utöver det som redan är bestämt är således väldigt tveksamt till att användas om det rör sig om en egenskap eller liknande.
Grundpremisserna lyder:
- Utgångspunkten är riskhantering där offensiv skall premieras.
- Varje karaktär går in i en konflikt med en summa som motsvarar det Riskvärde den har att hushålla med.
- Ju högre Riskvärde en karaktär har, desto större frihet, offensiv och valmöjlighet har den.
- Det ögonblick en karaktär får noll eller mindre i Riskvärde, är konflikten över.
- En karaktär kan få försämrad kapacitet som är varaktig i fem olika tidslängder från "innevarande konflikt" till att vara "utslagen".
Vad som behöver bestämmas är:
- Slumpgeneratorn. Det är helt valfritt att använda vad som helst.
- Skall man erhålla försämrad kapacitet under varje delkonflikt eller först vid slutet av konflikten? (Delkonflikt kan motsvara stridsrunda. Konflikt är en följd av stridsrundor innan en eventuell segrare är bestämd.)
- Hur mycket lämpligt Riskvärde bör vara.
Mitt ursprungsförslag var:
1. Två parter går in i en konflikt (kan vara av alla sorters natur, ej enbart strid) med varsitt värde i Riskvärde. När konflikten börjar tilldelas båda spelarna lika många pluppar som de har i Riskvärde.
2. Båda parterna bjuder ett hemligt antal pluppar, vilket redovisas simultant.
3. Parterna rullar lika många T6 som det antal pluppar de bjöd.
4. Den part som fick högst totalsumma får göra ett av två val:
- 4a) Addera bjudet antal pluppar till sig själv.
- 4b) Subtrahera bjudet antal pluppar från sin motståndare.
5. Repetera ovanstående tills endera part eller båda ej har några pluppar kvar.
6. Eventuell mellanskillnad mellan parterna blir den tidslängd som den försämrade kapaciteten får.
Det förslager är nu reviderat. En hel del. Men det var hela min utgångsansats i denna mekanik. Jag ser gärna att det kan delas ut och erhållas försämrad kapacitet även innan endera part är nollad i Riskvärde. Under en konflikt kan man också tänka sig att man har ett antal manöver att välja på, där dessa kostar Riskvärdespoäng att använda sig av. Eller andra lösningar som ej frångår de få grundpremisser jag har.
Hjälp mig.
Grundpremisserna lyder:
- Utgångspunkten är riskhantering där offensiv skall premieras.
- Varje karaktär går in i en konflikt med en summa som motsvarar det Riskvärde den har att hushålla med.
- Ju högre Riskvärde en karaktär har, desto större frihet, offensiv och valmöjlighet har den.
- Det ögonblick en karaktär får noll eller mindre i Riskvärde, är konflikten över.
- En karaktär kan få försämrad kapacitet som är varaktig i fem olika tidslängder från "innevarande konflikt" till att vara "utslagen".
Vad som behöver bestämmas är:
- Slumpgeneratorn. Det är helt valfritt att använda vad som helst.
- Skall man erhålla försämrad kapacitet under varje delkonflikt eller först vid slutet av konflikten? (Delkonflikt kan motsvara stridsrunda. Konflikt är en följd av stridsrundor innan en eventuell segrare är bestämd.)
- Hur mycket lämpligt Riskvärde bör vara.
Mitt ursprungsförslag var:
1. Två parter går in i en konflikt (kan vara av alla sorters natur, ej enbart strid) med varsitt värde i Riskvärde. När konflikten börjar tilldelas båda spelarna lika många pluppar som de har i Riskvärde.
2. Båda parterna bjuder ett hemligt antal pluppar, vilket redovisas simultant.
3. Parterna rullar lika många T6 som det antal pluppar de bjöd.
4. Den part som fick högst totalsumma får göra ett av två val:
- 4a) Addera bjudet antal pluppar till sig själv.
- 4b) Subtrahera bjudet antal pluppar från sin motståndare.
5. Repetera ovanstående tills endera part eller båda ej har några pluppar kvar.
6. Eventuell mellanskillnad mellan parterna blir den tidslängd som den försämrade kapaciteten får.
Det förslager är nu reviderat. En hel del. Men det var hela min utgångsansats i denna mekanik. Jag ser gärna att det kan delas ut och erhållas försämrad kapacitet även innan endera part är nollad i Riskvärde. Under en konflikt kan man också tänka sig att man har ett antal manöver att välja på, där dessa kostar Riskvärdespoäng att använda sig av. Eller andra lösningar som ej frångår de få grundpremisser jag har.
Hjälp mig.