Nekromanti Konfliktspelsfronten, någon?

Saxifrage

Hero
Julhelgen är en bra tid för att fördjupa sig i krigsskildringar. Jag avnjöt bla. "Okänd soldat" på DVD, samt den utmärkta boken Frontschwein. Nå, under allt detta frossande i kulspruteställningar och infanteritaktik så slog det mig att konfliktspel faktiskt är ett rätt kul sätt att få in lite mer taktik i sin vardag. För ett par decennier sedan lirade jag rätt mycket wargames och det publicerades drösvis med nya bra konfliktspel. Hur ser det ut idag? Spelar folk fortfarande Advanced Squad Leader? Och var kan man handla konfliktspel idag? När det begav sig så hade Tradition en hel våning med krigsspel, idag misstänker jag dock att bilden är lite annorlunda.

Kan någon som har hängt med i svängarna upplysa mig om hur konfliktspelsvärlden ser ut idag?

thark

Hero
Jodå, visst spelas det fortfarande krigsspel, och du har ju också t ex forum som www.krigsspel.se

Spelar folk fortfarande Advanced Squad Leader?

Jag spelade själv ASL senast i onsdags (och internet-möjligheter såsom vasl har om något gett det nytt liv), och det finns en högeligen levande community i Sverige (se t ex ASL sweden).

NilsK

Ligist
SF bokhandeln har ett litet (men växande) utbud av krigsspel, främst från GMT Games. Ett annat alternativ är nyöppnade Arcane vid Odenplan som har en del begagnade konfliktspel.

För riktigt bra utbud är det beställa från utlandet som gäller. Rekommenderar engelska Lesiure Games för det.

Annars ser Combat Commander: Europe riktigt lovande ut. En strömlinjeformad variant av ASL sägs det. Dyker upp i en snar framtid.

Kolla även in www.boardgamegeek.com och www.Consimworld.com

Storuggla

Champion
"Annars ser Combat Commander: Europe riktigt lovande ut."

Hoppsan, det där såg ju apkuligt ut. Det får någon köpa så kan jag spela mot honom/henne. Gärna om jag får spela italienare (såg att de skulle komma senare).

Storuggla, aclogel på låret