Ymir
Liten kantbaron
Men, om det ska vara så pass lätt att få tillbaka Humanity måste jag verkligen införa fler sätt att bli av med den på. Och detta för oss till Besten, som jag brottats med i en annan tråd, och ännu inte är säker på hur jag ska hantera. Det enda jag är säker på är att jag vill att den ska ha egen Nature, här är ett exempel på hur en sådan Nature såg ut i ett gammalt Vampajjer-husregelsystem jag pillade på en gång fordom:
De centrala frågorna som jag ser det är två:
1: vad kan Besten göra för en? Jag vill att den ska vara en styrka och inte bara en svaghet, mer som i Wraith och KotE.
2: hur förlorar man Humanity?
Idéer på fråga 1 inkluderar följande (samtliga dessa grejer skulle kunna kosta Humanity om man så vill):
- Besten kan aktiveras med ett humanity, tar då över en för en scen och får +1 Celerity Fortitude Potence Protean
- Besten kan användas för att stå emot Dominate, Presence etc (men det känns lite för SakVal kan jag tycka)
- Besten kan aktiveras med ett humanity för att väcka en ur torpor.
- Bara besten kan hela aggravated-skada fort.
- Besten kan skärpa fokus och insikter på något vis?
- Man kan ha en dialog med Besten och få tillgång till undermedveten information.
- Besten kan ge bonusar på färdighetsslag, baserat på ens negativa humanity (dvs ju lägre humanity man har, ju mer man riskerar när man tar bestens hjälp, desto kraftfullare är bonusen).
- Besten har en egen pöl a'la Willpower/Blood som man kan dra kraft från, som Demon Chi i KotE? (alternativt har besten en separat willpower-pöl, så om man aktiverar sin best får den massa ny go willpower att bränna).
- Besten behöver aktiveras för att kunna använda vissa discipliner, som i KotE?
- Besten sänker target number för tärningarna under slag för våldshandlingar och överlevnad till 5
- Besten kan övertalas att ge en bonustärning på slag, men också dra bort en tärning om den är missnöjd (en mycket bra idé från Genesis, i shadowplayer-tråden).
Jag tar hemskt gärna input på dessa, de är bara förutsättningslösa idéer, för att inte tala om fler idéer, och möjligheten att leka med olikfärgade tärningar och bös, som Genesis föreslagit.
Vad fråga 2 anbelangar måste man kanske först besvara frågan: ska Humanity vara en resurs man -kontrollerar- när man vill spendera, eller något SL tar ifrån en? Kan man tappa Humanity av att -utsättas- för saker, snarare än att bara (som oftast tycks ha varit premissen i gamla Vampajjer) riskera Humanity när man aktivt -gör- saker?
En idé från Pendragon är att man får tillbaka willpower när man tappar Humanity, och i ett nödläge självmant kan spendera Humanity för att få Willpower. (Detta gillar jag spontant eftersom det åtgärdar den tighta willpower-ekonomin).
Ett annat förslag är att man, när man tex misslyckas med ett conscience-slag, frivilligt kan ge sig åt besten för att -slippa- Humanity-förlust. I denna variant ses Humanity mer som en eroderande barriär som håller besten stången, och man kan blidka den genom att låta den komma ut och leka ett tag.
-
Jag vet inte om jag ska behålla Shadow trigger och vad det isåfall innebär, men Genesis hade ett bra förslag på det i den andra tråden som jag länkade till.The Ancient Horror is a malevolent being hailing from times long forgotten. It felt a home only in the darkness of the ancient world and despises everything new, particularly societal order and benevolent religions and philosophies. It ever seeks to destroy such things, and bring the world back to brutal, primordial anarchy. Some sophisticated Ancient Horrors has elaborate schemes for corrupting and destroying entire societies, but most of these beasts are more brutal and less ambitious, satisfied with wreaking small-scale havoc whenever they can.
Shadow trigger: The Ancient Horror can try to force shadow soul whenever it's host is humiliated or discriminated against by modern morality, religion or law.
'Typical motivations: Murder/rape/plunder, wanton destruction, societal collapse, protecting ancient things.
De centrala frågorna som jag ser det är två:
1: vad kan Besten göra för en? Jag vill att den ska vara en styrka och inte bara en svaghet, mer som i Wraith och KotE.
2: hur förlorar man Humanity?
Idéer på fråga 1 inkluderar följande (samtliga dessa grejer skulle kunna kosta Humanity om man så vill):
- Besten kan aktiveras med ett humanity, tar då över en för en scen och får +1 Celerity Fortitude Potence Protean
- Besten kan användas för att stå emot Dominate, Presence etc (men det känns lite för SakVal kan jag tycka)
- Besten kan aktiveras med ett humanity för att väcka en ur torpor.
- Bara besten kan hela aggravated-skada fort.
- Besten kan skärpa fokus och insikter på något vis?
- Man kan ha en dialog med Besten och få tillgång till undermedveten information.
- Besten kan ge bonusar på färdighetsslag, baserat på ens negativa humanity (dvs ju lägre humanity man har, ju mer man riskerar när man tar bestens hjälp, desto kraftfullare är bonusen).
- Besten har en egen pöl a'la Willpower/Blood som man kan dra kraft från, som Demon Chi i KotE? (alternativt har besten en separat willpower-pöl, så om man aktiverar sin best får den massa ny go willpower att bränna).
- Besten behöver aktiveras för att kunna använda vissa discipliner, som i KotE?
- Besten sänker target number för tärningarna under slag för våldshandlingar och överlevnad till 5
- Besten kan övertalas att ge en bonustärning på slag, men också dra bort en tärning om den är missnöjd (en mycket bra idé från Genesis, i shadowplayer-tråden).
Jag tar hemskt gärna input på dessa, de är bara förutsättningslösa idéer, för att inte tala om fler idéer, och möjligheten att leka med olikfärgade tärningar och bös, som Genesis föreslagit.
Vad fråga 2 anbelangar måste man kanske först besvara frågan: ska Humanity vara en resurs man -kontrollerar- när man vill spendera, eller något SL tar ifrån en? Kan man tappa Humanity av att -utsättas- för saker, snarare än att bara (som oftast tycks ha varit premissen i gamla Vampajjer) riskera Humanity när man aktivt -gör- saker?
En idé från Pendragon är att man får tillbaka willpower när man tappar Humanity, och i ett nödläge självmant kan spendera Humanity för att få Willpower. (Detta gillar jag spontant eftersom det åtgärdar den tighta willpower-ekonomin).
Ett annat förslag är att man, när man tex misslyckas med ett conscience-slag, frivilligt kan ge sig åt besten för att -slippa- Humanity-förlust. I denna variant ses Humanity mer som en eroderande barriär som håller besten stången, och man kan blidka den genom att låta den komma ut och leka ett tag.
-