Nekromanti Konfluxer och Odo

Eksem

Champion
Frågor:

I. Vad är en konflux?

II. Vad hände under den tredje konfluxen?

III: Var tog den fjärde konfluxen vägen egentligen?

IV: Vem är Odo?

Baldyr

Hero
svar

1. "En ödespunkt i tid och rum" där framtiden i hög grad bestäms. Den eller det som lyckas dominera en konflux får också mycket att säga till om den framtida utvecklingen (fram till nästa konflux, typ).

Konfluxerna i Ereb Altor är i hög grad ett påhitt av Erik Granström (Svavelvinter-serien, Trakorien) som alltså skrev mycket av bakgrunden till spelvärlden. Den bästa förklaringen ges i äventyret Den femte konfluxen (inte helt oväntat) men även Altors baksida tar upp saken i detalj. Däremot skiljer sig synen i Ereb Altor- respektive Chronopia-material kraftigt, anser jag. (Jag skrev faktiskt en uppsats i ämnet en gång i tiden för Projekt Altorias räkning. Den intresserade hör med fördel av sig privat. Den sammanfattar hur som helst det mesta som skrivits om konfluxer i DoD.)

2. Den tredje konfluxen ägde rum på den södra kontinenten Samkarna och "dominerades" av insektoida-varelser. En konsekvens av detta var att kejsardömet Jorpagna gick under på kontinenten Ereb. (Historisk parallell: romarrikets fall och antikens slut. Man kan nog säga att Erebs "medeltid" inleddes då.) Andra konsekvenser var exempelvis riket Yndars fall på södra halvklotet, men inte heller det var en direkt följd av själva konfluxen i sig. (Även om Altors baksida hävdar motsatsen.)

3. Den första, den andra och den fjärde konfluxen lämnades nog öppna av Äventyrsspel av praktiska skäl. Dels kan förlaget senare fylla på med nya världsdelar och konfluxer (en konflux påverkar sällan hela klotet) och dels kan spelledaren själv hitta på sina egna konfluxer, efter behov.

Altors baksida föreslår dock förklaringar på samtliga tidigare konfluxer, liksom kommande sådana. Men det är nog inte att betrakta som "officiellt Ereb Altor-material", anser jag. (Jag hänvisar till min uppsats för motivering, se ovan.)

Den första konfluxen utgår jag dock ifrån har alltid varit tänkt som världens "skapelse", även om det innan Altors baksida aldrig skrevs i klartext. (Altor hyste tidigare en helt annan typ av liv, som gudarna dock tröttnade på och förintade. Drakarna är bland de enda varelser som överlevt från den "gamla världen". Se även "woddamiterna" i Kristalltjuren.)

Erik Granström har också gett en semi-officiell version av den fjärde konfluxen på Trakorien-listan (e-postlista), men den kan säkert tas med en nypa salt. Den ska i alla fall ha varit mindre dramatisk än den tredje och den femte och ägt rum i de Rasslande raserna arkipelag vänster om Samkarna (se Ereb Altor-modulen). Resultatet av konfluxen märktes dock främst på paradisön Melukha i form introduktionen av en ny gröda som skapade stort välstånd på ön. Men det är alltså ingen speciellt officiell bild och strider givetvis helt mot uppgifterna Altors baksida.

4. Odo är Den lysande vägens profet och grundare. Den lysande vägen är alltså den dominerande religionen (motsvarande kristendom) på Erebs fastland och föddes liksom Odo själv på ön Caddo i Kopparhavet. Dessutom utgår Erebs tideräkning från just Odo. (Även andra märkliga saker inträffade dessutom under det första året i den nya tideräkningen.) Denna händelse har dock ingenting med den fjärde konfluxen att göra, även om det verkar vara en ganska populär teori bland DoD-spelare.

/Baldyr