Nekromanti Konfundering - Bärförmåga / vikt

G

Guest

Guest
Re: Då slipper ju spelarna tänka.

Tur att jag inte är spelare hos dig, inget illa ment men jag klarar inte av att bluffa på ett vettigt sätt som spelare eller i verkligheten, det blir typ slänga ut några ord och hoppas på att de ens är sammanhängande, jag skulle aldrig överhuvudtaget kunna bluffa mig fram i rollspel om alla sl körde som du, däremot har jag en magisk förmåga (eller nja kanske inte magisk men endå) att som sl kunna dra ut bluff på bluff på bluff.

Som sl förväntar jag mig dock att spelarna ska kunna rollspela att de inte vet saker som de vet i verkligheten, annars skulle det inte lyckas lika bra.

Jarfi

Veteran
Re: Skippa utrustning helt, inför utrustningsslag

Jag tänker här något baserat på styrka OCH intelligens för bärkraft och planeringsförmåga, MEN maxvärden beroende på vilka behållare man har. Lite specialkrav som exvis
3l vin kan man inte ha i ryggsäck utan flaskor.
3m stav går inte ens med vaselij att få ner i en klövjesäck
300 koppar KAN finnas , men tar tid att få fram i botten på en 100l ryggsäck.

För ett d20-sys kanske en stor rygga ger top10 i chansen. Värdet baseras på ovanstående egenskaper.
En fet 4hjulig vagn ger top20 såklart.

Själv brukar jag göra ungefär så, att tycker jag att det är i sammanhanget rimligt, så kan tjuven plocka upp en dyrksats eller en vinare. Allt speciellt eller som man vill vara säker på köps och skrivs upp...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Men om BF kastas, behöver man då ha vikt på utrustningen? Eller hur styr man så att RPna inte går runt som vandrande tivolin? (Nej, BEP är fel väg ,-)
Jag tror helt enkeelt det bara finns en väg att gå - sunt förnuft. I längden blir det helt enkelt jobbigt med att pyssla med vikter och liknande. Är man stark kan man bära mera, är man tungt belastad rör man sig saktare och så vidare. Jag tycker helt enkelt det kan lämnas i SL:s vakande hand (och kanske lämna en notis om det i reglerna).