Nekromanti Kongelat

Doda

Veteran
Hej.
Jag funderar på följande angående kongelerade filament:
Vad kan ett kongelerat filament vara värt i silver?
Varierar priserna beroende på vilket kongelat det rör sig om (nekrotropiska kongelat är ju lite svårare att alstra än t. ex. ataxatropiska...)? I så fall, vilka är dyrast/billigast?
Är icke-magiker intresserade av kongelat (de används ju faktiskt som "valuta")?

//Doda

Belgarth

Swordsman
jag läste någon stans att ett kongelat var värt ca 1000silver men det tycker jag är för mkt
billigast borde väl vara ataxatropiska kongelat och dyrast nekrotropiska

icke magiker har nog inget intresse för kongelat. det används som valuta mellan magiker

DarkRaven_UBBT

Veteran
Om man nu ska sälja det för pengar så beror priset på vad som används vid kongeleringen + en del för magikerns arbete.
Men som sagt används det ofta istället för pengar mellan magiker.

Tullaris

Veteran
Som Belgarath sa 1000 silver for det mästa men om man nu skulle lyckas få fram ett demonologiskt kongelat skulle man nog kunna sälja det till nån samlare för massor ;P fast alla magiker husen skulle betala 1000 000 för reseptet ;P

för ike magiker är Kongelat bara intresanta om du visste att de var tvungna att övertala en magiker så de har nåt att komma med!

annars är det helt beroende på vad för kongelat det är..

Staffan

Myrmidon
Tja, medelvärdet på alkemiska reagenter är knappt 70 silver per dos. Till en alkemisk process behövs X doser vardera av X stycken reagenter, där X är processens magnitud. Eftersom "Kongelera Filament" är en tredje magnitudens process har den en materialkostnad på runt 630 silver (3*3*70). Att magikern sedan vill ha lite vinstmarginal och ersättning för spenderad tid är väl inte för mycket begärt?

PubisFlarup

Veteran
Med sedan kan man ju ha en jeflans tur och dunka ihop ett filament för 150 silver, om man kan sälja detta för 1000 har man ju gjort en storvinst

Krille

Super Moderator
"Med sedan kan man ju ha en jeflans tur och dunka ihop ett filament för 150 silver, om man kan sälja detta för 1000 har man ju gjort en storvinst"

Tur har man dock inte jämt.

Tror inte jag

Borde inte de dyraste kongelaten (obervera att jag inte skrivit "som går att få tag på") vara Teotropiska, eller möjligtvis Daimotropiska? Psykotropiska lär inte vara så billiga dom heller.

Mvh Victor Palm...

...Som ska börja använda regeln att det är dubbelt så svårt att kongelera Psyko/Daimo/Teotropi.

Phelan

Hero
Re: Tror inte jag

...Som ska börja använda regeln att det är dubbelt så svårt att kongelera Psyko/Daimo/Teotropi.

Hmm - teotropi går inte att kongelera och daimotropi blir väl bara intressant om du har en demon som antingen kongelerar själv eller alstrar åt dig så du kan kongelera.

Glatt hjul / Phelan

Phelan

Hero
Re: Fel

Har nyss ändrat. Tror dock att den som lyckas alstra teotropi snabbt dissiperas och bara lämnar kvar ett par förvånade kängor...

Mvh / Phelan

Svarte Faraonen

ром и смерть
(nekrotropiska kongelat är ju lite svårare att alstra än t. ex. ataxatropiska...)?

Öh, nej, kongelaten är lika lätta att alstra allihop. Dock är nekrotropi i vanliga fall krångligare att alstra, så de kongelaten lär nog vara dyrare.

Man får juh först bli troende. Man ska tro på en gud som inte har något emot magi. Sen ber man om ett filament av guden och gör processen, da!

Mvh Victor Palm...

...Mmm, teotropiska kongelat...!

Belgarth

Swordsman
Re: Tror inte jag

men Diamotropiska, psykotropiska och Teotropiska kongelat går inte att göra. men OM man skulle få tag i något har du rätt

Belgarth

Swordsman

som na sen gör till det första kongelatet av den typen?
tror du guden blir glad då?

Staffan

Myrmidon
Om jag inte minns fel så är det inte så jobbigt att alstra nekrotropi under "kontrollerade" förhållanden, som i ett lab - det krävs bara ett djuroffer på runt 5 kg per filament. Det jobbiga med nekrotropi är att släpa runt på dessa offerdjur om man ska någonstans utanför labbet.