entomophobiac
Low Prep High Play
Något som diskuteras ofta är konsekvens kontra regelkuriosa. Det finns en hel del saker som av tradition inte går hand i hand med övriga systemet. Strid är det lättaste exemplet.
Men det jag undrar är varför ett system måsta bryta ihop i sifferjämförelse så fort ett skott avlossas eller ett svärd svingas? Detta bryter spelflödet, och gör att allting plötsligt tas ned på detaljnivå. Hur kommer det sig? Måste det vara så? Ska inte ett svärdshugg kunna behandlas efter vanliga normer?
Samtidigt är det kul med lite valmöjligheter och risktaganden, så det kanske tar bort rollspelets kraftfullaste specialeffekt om man raderar ett bihang såsom det inkonsekventa stridssystemet?
Eller är det bara kvar av tradition?
Jag vill mena att situationen är den senare. Vi har jobbiga och omständiga regler för strid för att vi är vana vid det. Nya skribenter skriver regler för gamla spelare, så att säga, och spelare vill inte förändra sina sätt att spela allt för mycket.
Så är det kanske omöjligt ur användarsynpunkt att skapa ett stridssystem som på ett naturligt sätt flyter in i det övriga systemet, utan några extra tärningsslag eller utförliga tabeller? Är det faktiskt omöjligt?
Men det jag undrar är varför ett system måsta bryta ihop i sifferjämförelse så fort ett skott avlossas eller ett svärd svingas? Detta bryter spelflödet, och gör att allting plötsligt tas ned på detaljnivå. Hur kommer det sig? Måste det vara så? Ska inte ett svärdshugg kunna behandlas efter vanliga normer?
Samtidigt är det kul med lite valmöjligheter och risktaganden, så det kanske tar bort rollspelets kraftfullaste specialeffekt om man raderar ett bihang såsom det inkonsekventa stridssystemet?
Eller är det bara kvar av tradition?
Jag vill mena att situationen är den senare. Vi har jobbiga och omständiga regler för strid för att vi är vana vid det. Nya skribenter skriver regler för gamla spelare, så att säga, och spelare vill inte förändra sina sätt att spela allt för mycket.
Så är det kanske omöjligt ur användarsynpunkt att skapa ett stridssystem som på ett naturligt sätt flyter in i det övriga systemet, utan några extra tärningsslag eller utförliga tabeller? Är det faktiskt omöjligt?