Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Mycket intressant diskussion!
Jag är nog nästan helt emot uppladdning pga:
1) Jag har vigt mitt liv åt att spela MMO:t "Människa i världen" i undergamet "Sverige, tvåtusental".
Det är rätt fräckt att vara född som människa och få en egen shot på det som milliardtals människor har gjort genom tiderna, ända sedan stenåldern, medeltiden, och till slut nu. Det är också rätt märkligt att man föds som svensk (världens säkraste land) runt millennieskiftet (världens säkraste tid, om man är i Sverige). Som tonåring var jag rätt missnöjd med sakernas tillstånd, spelet var inget kul, min rollgubbe var rätt kass dessutom - klen och ful, ganska jobbig uppväxt och fick stryk av folk titt som tätt. Som mycket nördig person och rollspelare så fanns dock lösningen mitt framför näsan på mig.
Insikten att spelet kunde bjuda på roliga grejer (coola resor, bergsklättring, assnygga tjejer, att bedriva forskning och föra saker ytterligare framåt osv), plus att man faktiskt kunde träna upp sin rollpersons grundegenskaper och färdigheter, vilka skulle kunna ge en bättre spelupplevelse, gjorde att jag började se på mig själv som en rollperson i en sandbox-setting. Som alla rollspel så blir det roligare om ens rollgubbe har bra stats och kan göra sitt på alla möjliga typer av äventyr. Således: styrketräning, terränglöpning, kampsport (+STY, FYS, SMI), plugga i skolan (+INT), få cool kompis att köpa kläder och fixa frisyr åt en (+KAR), härdande fjällsemestrar (+VIL). Och anskaffande av massa viktiga skillz som kunde tänkas behövas.
Sen gäller det ju att kolla vilka side-quests som är roliga. Karriär, resor, uteliv osv. Utöver det finns det ju milstolpar i spelet - något som alla människor genom historien har fått tackla på olika sätt. Dåliga och bra, men för att få hela upplevelsen av spelet måste man ju uppleva dem. Tänker speciellt på födas, få barn eller inte, och dö, men det finns ju mer.
Efter hand blev spelet mycket roligare. I början körde jag på alla galna reseidéer och ensamvandringar i bergen och sånt som jag kom på, eftersom jag ändå inte tyckte det var så kul. Om man skulle kolavippa skulle inte göra så jättemycket, så man kunde lika gärna ta risker. Men sen blev spelet grymt mycket roligare efter hand (milstolpar: ett meningsfullt arbete, barn), så nu är det istället rigorösa riskkalkuleringar över varje kul grej man skall göra. Är det värt risken om man skulle dö? Man vill ju inte missa en massa speltid!
Uppladdning skulle ju snuva en på endgamet - vad händer när man dör? Hur kan man tackla det?
Dock är jag ju helt inne på att klämma ut varenda droppe ur spelet, så om det fanns riktigt bra och idiotsäker teknologi för uppladdning skulle jag nog starkt överväga det om jag blev jättesjuk, eller väldigt gammal. SIsta punkten inte så viktig, alltså...
2) ...kommer till det, måste gå och skita!
Jag är nog nästan helt emot uppladdning pga:
1) Jag har vigt mitt liv åt att spela MMO:t "Människa i världen" i undergamet "Sverige, tvåtusental".
Det är rätt fräckt att vara född som människa och få en egen shot på det som milliardtals människor har gjort genom tiderna, ända sedan stenåldern, medeltiden, och till slut nu. Det är också rätt märkligt att man föds som svensk (världens säkraste land) runt millennieskiftet (världens säkraste tid, om man är i Sverige). Som tonåring var jag rätt missnöjd med sakernas tillstånd, spelet var inget kul, min rollgubbe var rätt kass dessutom - klen och ful, ganska jobbig uppväxt och fick stryk av folk titt som tätt. Som mycket nördig person och rollspelare så fanns dock lösningen mitt framför näsan på mig.
Insikten att spelet kunde bjuda på roliga grejer (coola resor, bergsklättring, assnygga tjejer, att bedriva forskning och föra saker ytterligare framåt osv), plus att man faktiskt kunde träna upp sin rollpersons grundegenskaper och färdigheter, vilka skulle kunna ge en bättre spelupplevelse, gjorde att jag började se på mig själv som en rollperson i en sandbox-setting. Som alla rollspel så blir det roligare om ens rollgubbe har bra stats och kan göra sitt på alla möjliga typer av äventyr. Således: styrketräning, terränglöpning, kampsport (+STY, FYS, SMI), plugga i skolan (+INT), få cool kompis att köpa kläder och fixa frisyr åt en (+KAR), härdande fjällsemestrar (+VIL). Och anskaffande av massa viktiga skillz som kunde tänkas behövas.
Sen gäller det ju att kolla vilka side-quests som är roliga. Karriär, resor, uteliv osv. Utöver det finns det ju milstolpar i spelet - något som alla människor genom historien har fått tackla på olika sätt. Dåliga och bra, men för att få hela upplevelsen av spelet måste man ju uppleva dem. Tänker speciellt på födas, få barn eller inte, och dö, men det finns ju mer.
Efter hand blev spelet mycket roligare. I början körde jag på alla galna reseidéer och ensamvandringar i bergen och sånt som jag kom på, eftersom jag ändå inte tyckte det var så kul. Om man skulle kolavippa skulle inte göra så jättemycket, så man kunde lika gärna ta risker. Men sen blev spelet grymt mycket roligare efter hand (milstolpar: ett meningsfullt arbete, barn), så nu är det istället rigorösa riskkalkuleringar över varje kul grej man skall göra. Är det värt risken om man skulle dö? Man vill ju inte missa en massa speltid!
Uppladdning skulle ju snuva en på endgamet - vad händer när man dör? Hur kan man tackla det?
Dock är jag ju helt inne på att klämma ut varenda droppe ur spelet, så om det fanns riktigt bra och idiotsäker teknologi för uppladdning skulle jag nog starkt överväga det om jag blev jättesjuk, eller väldigt gammal. SIsta punkten inte så viktig, alltså...
2) ...kommer till det, måste gå och skita!