Nekromanti Konsekvenser i rollspel!

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
En följdfråga poppade upp i mitt huvud: spelar det någon roll hur länge du har spelat med rollpersonen? [snippeti] Har speltiden någon inverkan på avskyn mot lemlästning?
I mitt fall så är förhållandet precis tvärtom gentemot dig. Jag är lite mer okej med att tappa armen i kampanjens början, då rollpersonen inte är spikad och det inte är lika mycket investerat ("innan jag fått Sean Beans autograf"), och mindre okej senare då det ligger så mycket investerat i rollpersonen.

Tell

Hero
du sade att stället var laddat med dynamit?

Varför inte organisera en mexican standoff? Råttorna skickar en förhandlare, för att se om spelarna har hittat dynamiten - spelarna bör upptäcka existensen av den samma... Vad händer?

Skickar man ett meddelande till

Bornmo

Warrior
Om vi pratar World of Darkness, och kanske då främst Vampire, så finns det ju otroligt många val som är roligare att ta till än det som leder till den slutliga döden.

Att ta till blood bound är något som jag har aktat mig för, då en del spelare inte alls tycker om att tvingas bli någons knähund. Men ett första, eller tom ett andra steg mot det kan ge mycket nöje och motivation, och många intressanta händelser.

Är det en äldre vampyr som har möjlighet att utdela det dödande hugget, så kanske denna ser betydligt mer förnedrande möjligheter istället, varför döda någon när du kan plåga i en evighet? Plåga går ju också att göra på ett flertal sätt, fysiskt, men kanske betydligt intressantare socialt.

Och för en rollperson kan det vara väldigt nervöst att veta att slpn som hatar dig mest av allt hade möjlighet att döda dig, men valde att inte göra det. Varför?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En till följdfråga: Hur känner du innför saker som "armskada, -10 på alla framtida handlingar". Eller "Benskada, -1 på förflyttning".

Dvs, du förlorar ingen lem eller så, men den allvarliga skadan resulterar i att du i fortsättningen fått ta emot en liten försämring som eventuellt kan motverkas med erfarenhetspoäng genom att höja färdigheter eller förflyttnignsförmågan.

Skulle något sådant kännas okej, eller skulle du lika gärna göra en ny rollperson även i detta fallet.

Krille

Super Moderator
Rymdhamster said:
En till följdfråga: Hur känner du innför saker som "armskada, -10 på alla framtida handlingar". Eller "Benskada, -1 på förflyttning".

Dvs, du förlorar ingen lem eller så, men den allvarliga skadan resulterar i att du i fortsättningen fått ta emot en liten försämring som eventuellt kan motverkas med erfarenhetspoäng genom att höja färdigheter eller förflyttnignsförmågan.

Skulle något sådant kännas okej, eller skulle du lika gärna göra en ny rollperson även i detta fallet.
Jag kan köpa det, eftersom det ger mig ganska stor frihet att själv utforma konsekvensens natur.

Men det sagt, eftersom det är en bestraffning så är jag inte helt pigg på det, men jag kan köpa det. Risken finns dock att jag (och rätt många andra spelare) skulle försöka spela på ett sätt att konsekvensen aldrig kom in i spel nånsin, genom att bestraffa spelare som sätter sig i situationen där konsekvensen kommer på spel. Och vad är då poängen?

Det blir som alla negativa modifikationer i tradspel på att svinga sig i ljuskronor eller hoppa upp på bord - du bestraffas att göra de coola sakerna, så du gör det inte. Det innebär att alla åttitalsmatinérollspel som har sådana modifikationer fullkomligt misslyckas med att vara matinéiga.

Jag skulle vilja ta det ett steg till.

I Blå Himmel kan man få karaktärsdraget Krigsskada, vilket är helt upp till dig som spelare att gestalta.

Karaktärsdrag funkar så här: om en sidoståry om karaktärsdraget kan inledas och sedan avslutas så kan du få förbättringspoäng, och om du kan motivera hur det är till din fördel just nu så kan du få aktivera karaktärsdraget, vilket ger en handlingspoäng att använda nu på studs.

Det här får en helt annan effekt. Du vill berätta om din krigsskada! Du vill beskriva haltandet av benskadan! Du vill använda hältan som ursäkt för att skurken kommer undan! Du vill att smärtan från skadan ska komma in i ståryn när det spelar roll som mest!

Samtidigt är jag hyfsat fri att väva in konsekvensen av att nästan ha fått benet avskjutet av mördande maskingevärseld och knyta ihop det med min rollperson. Du kan till och med ta en sådan från början när du gör din rollperson!

Visst, det är inte realistiskt, men det är inte realism jag är ute efter. Jag är ute efter en ståry som jag kan och vill leva mig in i, inte en ståry som sopas under mattan eftersom jag bestraffas om jag tar upp den.