Nekromanti Konserveringsmedel i kakor

Staffan

Myrmidon
Hej!

Jag vet inte om det bara är min dator som spökar, men ganska ofta (typ en gång i veckan) när jag ska in och kolla på forumet så blir jag tvungen att logga in på nytt, trots att jag kryssat i rutan "kom ihåg mig" på login-sidan. Är det p g a en kort giltighetstid på cookien som kommer ihåg inloggningen, eller? Och går det i så fall att höja den till typ tio år eller nåt?

solvebring

Superhero
Nej... Har aldrig haft problem med det. Har jag kryssat så har jag och det är aktivt ända tills det att jag rensar all temp, cookies etc.
Om du kör Explorer skulle jag föreslå nyaste Mozilla Firefox istället, det äger ju jämt, så det funkar säkert bättre i detta fall också.
Om du nu redan har det så vet jag inte vad det kan vara för fel...

Föresten, får du något "spara lösenord-meddelande" och om, vad svarar du på det?

Foggmock

Myrmidon
Jag har inget problem med detta i Opera. Ibland behöver jag logga in igen hemma om jag loggat in från någonstans där jag aldrig varit inloggad förut, men jag har inte hittat ett direkt samband.

G

Guest

Guest
Ja ganska ofta händer det, med just firefox, (har även hänt de få gånger jag använt andra browsers (opera, IE, konqueror)) problemet för mig i dessa fall är att jag inte kan klicka på logga in i förhoppning att logga in för då får jag ett felmedelande om att jag inte är inloggad (vilket jag redan vet och det var ju precis det jag ville motverka) utan jag måste logga in genom forumslistan vilket är iriterande, det händer dock inte om jag inte kryssat i rutan men jag blir utloggad snabbare vilket jag inte heller vill.

/Zorbeltuss

Rickard

Urverk speldesign
Jag brukar loggas ut då och då (Windows XP + Firefox 2+), men det är sällan. Någon gång varannan vecka i princip. Däremot så kan jag aldrig logga in om jag inte klickar i "Kom ihåg mig vid varje besök". Forumet totalvägrar. Tror dock inte att det problemet sker när jag försöker logga in från en annan dator.

/Han som uppenbarligen ska vara minnesvärd

solvebring

Superhero
Well, nu har jag vista, men jag har ju kört XP i flera år innan detta, och med Firefox och XP ihop, eller Firefox och Vista ihop, har det aldrig krånglat... IE kan dock ta sig för att göra vad som helst, sabla skräp... Nyaste verkar dock gå något mer klockrent än övriga versioner? (Vet inte så noga, har väl typ använt IE 10 ggr på de senaste 2 åren...)
Förutom då man tömmer all webhistoria är klart, men det är ju logiskt i allra högsta grad.

Det verkar alltså inte ha att göra med program eller OS över huvudtaget?!
Kanske är det olika från vad burk till burk har lagt sig till med.
Det är det jag brukar säga, datorer skall man inte lita på - de har fan ett eget liv och en egen vilja...

Staffan

Myrmidon
Jag använder XP och Firefox - antar att det är den senaste versionen av Firefox eftersom den automatuppdaterar nu för tiden.

Jag undrar om det kan ha något att göra med att jag oftast går direkt till D&D-forumet i stället för att gå via startsidan?

Jag fick antagligen ett "spara lösen"-meddelande när jag loggade in första gången, eftersom lösenordet redan är ifyllt. Så det är alltså i princip bara tre extra klick som behövs (gå till login-sidan, logga in, och gå till D&D-forumet), men lat är man ju.

solvebring

Superhero
Ja det har det kanske.
För mig är allt fel fritt, och jag gör på följande vis:
Jag går först till huvudsidan - bara skriva www.rollspel.nu, inget annat. Där klickar jag på webbforum - och simsalabim jag är inne direkt om jag har sett till att kryssa i automatisk inloggning och spara lösenord. Bara att köra då, då är man direkt inloggad...
Förutsatt att jag inte tömt näthistoriken också...
Så gör jag, och då funkar det iaf för mig.