Nekromanti Konspirationer och engelsk adel [Inspiration]

ripperdoc

Myrmidon
Jag stötte på en tämligen bisarr historia, och efter att ha nystat lite mer så tycker jag det skriker rollspelsinspiration om det. Så jag delar med mig:

I Storbritannien har vi inte bara House of Commons utan House of Lords. Det är en intressant samling jeppar, ej folkvalda, som efter ett antal reformer har ganska lite att göra med styrandet av England men som ändock fortsätter sin funktion och sina ämbeten.

Deras officiella "debattlogg" kallas Hansard. Nyligen, för två dagar sedan närmare bestämt, snappades det upp ett längre utlägg av en Lord James of Blackheath (en man med intressant bakgrund som bland annat hade något att göra med Iraqi supergun affair) .

Utdraget i helhet kan läsas här: http://www.antipope.org/charlie/blog-static/2010/11/conspiracy-theories.html, men i korthet berättar Lord James hur en icke namngiven organisation kontaktat honom och erbjudit brittiska staten 5 miljarder pund för att få igång ekonomin. Denna organisation påstår sig ha sina rikedomar i guld, och det antyds att det kan ha något med vatikanen att göra. Det låter som standard Robert Ludlum / Da Vinci-koden men detta sades alltså öppet för två dagar sedan...

Gräver man vidare runt House of Lords hittar man mycket mysigt inspirationsmaterial för att sätta ihop en berättelse runt detta. Titlarna och namnen bara stänker av feodalrester och Bondskurkar. Eller vad sägs om följande slumpmässigt utvalda artiklar:

Ivon Moore-Brabazon, 3rd Baron Brabazon of Tara, vars främsta sysselsättning trots sin titel påstås vara att lösa House of Westministers problem med råttor. Han är också Deputy Lieutenant of Isle of Wight.

Lord Truscott, gruv- och oljekonsult, avsattes nyligen från House of Lords för anklagelser om korruption, d.v.s. att ta emot pengar för att ge utrymme för företagslobbyister. Han (och en kollega) blev de första att avsättas från House of Lords sedan 1642.

House of Ariki, Cook-öarnas "efterapning" a brittiska house of lords. Cooköarna är fristående från Nya Zeeland men har en av drottningen utsedd guvernör... de har tydligen haft några kupper.

Samt titlar som "Gentleman Usher of the Black Rod", "Serjeant-at-Arms", "most Reverend primate", etc.

Varje ny wikipedia-sida ger nya trådar att spinna vidare på. Så kanske dags för en konspirationskampanj? :gremsmile: