Nekromanti Konst eller skrivande

w176

Förlorad dotter
Jag blev övertalad att ta paus i civilingenjörsstudierna och göra något annat ett tag.

Huvud alternativen är en termin skrivande eller kanske ett år på konsthögskola och jag försöker reda ut vad jag egentligen tycker.

Kreativt skrivande
... Är awesome. Fullkomligt awsome. Men det är bara sammankomster då och då, mycket egen arbete, stor risk att hamna i en grupp som skrivit betydligt mycket mindre än jag. Men skriva är fullkomligt awesome.
Händer 3 minuter hemifrån min nuvarande lägenhet på mitt vanliga universitet. Fast vet inte om det skulle ge så mycket mer än att starta en skrivarcirkel?

Konstskolan
Kör introkurser, hela året, 3 veckor långa i allt från metallkonst till digital bild. Massor av ateljétid. Ny skola. Tydlig arbetstid. På folkhögskolan 60 min bort men cykel, 40 med buss, eller 20 med bil. Lite knepigt med hunden men det går att lösa. Jag kan flytta eller skaffa hundvakt eller en massa andra saker.
Nya människor. Ny cool miljö. Massa saker att göra.

Hur hade ni resonerar vid valet, eller hur tycker nu att jag ska resonera?

MrG

Swashbuckler
Kreativt skrivande! För det är användbart i så många andra karriärer...

Konst är kul, men så få lever på det och det är mycket knepigare att använda i andra karriärsvägar.

-Gunnar (cynisk efter att karriärcoachat)

w176

Förlorad dotter
Å andra sidan finns det få samhällsbyggare och planerare som kan skissa och illustrera(finns skitfå av dom överhuvudtaget).

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Som jag kommenterade på dA:
Konst! Det kommer förmodligen att ge dig mer av vad du inte redan har än kreativt skrivande, och lära dig saker du inte redan kan. Det tror jag kommer vara värdefullt för dig, och jag tror dessutom att formatet på Sunderbyns första år kommer passa dig perfekt XD

Synd att jag inte kan hundvakta Loke från Uppsala, annars hade jag dessutom röstat på konst för att få sno din hund :gremsmile:

Arfert

Facit
Vad känner du mest för själv? Go with your guts.

Själv skulle jag valt kreativt skrivande. Användbart till mer än det som beskrevs i texten. Sådant har man ALLTID nytta av. Och jag vill gå den kursen nu!

Konstskolan kändes mer.. jaha, det var ju trevligt. Vet inte om den är mer än ett angenämt avbrott i vardagen, och sen kan man måla lite tavlor eller göra textilkonst för lokal konsumtion. Siktar du på att bli konstnär på heltid bör du sikta högre. Fast det kanske enbart är en paus från civilingenjörsstudierna du är ute efter, iofs. Då funkar det.

Mitt råd blir bara: Vad känner du för mest? Gör det i så fall.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Arfert said:
Mitt råd blir bara: Vad känner du för mest? Gör det i så fall.
Jag håller med Tomas här.

När jag var i tonåren vände jag mig till en vuxen vän till familjen, en man för vilken jag hade förtroende, och ställde samma slags fråga. Han svarade: "Gör det du vill." Jag tog hans ord till hjärtat och satsade på just den akademiska utbildning som lockade mig. Det har jag aldrig ångrat.

w176

Förlorad dotter
Fast å andra sidan har rectionen jag fått av vänner som gått den.

"Tja det är kul med feedback, inte såmycket nytt, men det vettigaste var ju att man fick deadlines och hålla och faktiskt skrev."

... och skriver man redan 5 timmar om dagen kanske det inte är det man behöver. Den vore vettig och givande och jag skulle nog inte ångra det men ett aktivt miljöbyte skulle kanske hjälpa mer.

w176

Förlorad dotter
Nah. Jag satsar på att ... dunno. Skissare och planerar för trafikverket, någon kommun eller arkitektfirma? Eller pretty much vad som helst.

Konstnär blir man är tokettrig och har tur genom att utveckla en estetik som faller en målgrupp som kan betala för sig i smaken. Liksom. De liksom förföttarskap man kan leva mer ser jag mer som lyckliga olyckshändlser som händer vissa.

Det här är nog mer ett givande sabbatsår än något annat, men ingendera är irrelvant för framtidsplaner.

w176

Förlorad dotter
Ah. Jag gillar bägge grejerna. Min fråga är snarare vilka som ger bäst för ett större utbyte för det stora hela.

Skrivandet kan man gå lite olika vägar på. Shanghaia en författare som mentor, gpr nätbaserad kurs för profecinell feedback och starta skrivargrupp för peer response.

Att få tillgång till massor ateljer ör däremot svårare att få i sitt liv.

MrG

Swashbuckler
När du utvecklat lite mer står jag nog kvar vid min första analys, skrivande är mer användbart i fler karriärsval.

Men det andra, men nytt blod, nytt folk, materiellt plus, det förstår jag helt klart. Men i så fall kan du inte hitta något som kombinerar skrivande med den biten?

-Gunnar (skulle själv vilja läsa renodlat skrivande någon gång)

w176

Förlorad dotter
Nätbaserad universiteskurs senare någon gång, skrivarcirkel och kontakter med folk som redan blivit publicerade.

Arfert

Facit
Skrivandet är svårast och lära sig. Jag skulle gått in för det. Och du kommer ha störst nytta av det också.

Skissa* -- tja, det behöver du inte gå på konstskola för att lära dig. Men däremot är det säkert kul som fan.

*Det räcker med Sketchbook, en bra Wacom-platta, och en massa övning.

solvebring

Superhero
Konst! Du är riktigt duktig tecknare redan nu men genom det kommer du att kunna utveckla dig än mer och upptäcka massor av nya saker. Dessutom ger det dig chansen att hitta flera områden för att sedan kunna kombinera dessa. Det finns massor att hämta där, inte bara kluddandet.
Vad det gäller skrivandet så känns det som om du kan göra det mesta själv på den fronten. Om du skriver hela tiden, drar ihop skrivarcirklar och dylikt med dina vänner så kommer du att kunna få det mesta den vägen. Dessutom finns det utmärkt litteratur för sådant.
Det konstnärliga däremot, det är svårt att ta fram genom litteratur och hemmapulande. Visst, man ska alltid öva, men att verkligen få chans till seriös kritik, hjälp och nya vägar är något mer.
Själv hade jag satsat konst. Skulle själv ha sökt konstskola till hösten om det inte varit för att det kärvar med finanserna och blev lite miss med några ansökningsdatum. Men nästa år, då jävlar. :gremwink:

solvebring

Superhero
Arfert said:
Skrivandet är svårast och lära sig. Jag skulle gått in för det. Och du kommer ha störst nytta av det också.

Skissa* -- tja, det behöver du inte gå på konstskola för att lära dig. Men däremot är det säkert kul som fan.

*Det räcker med Sketchbook, en bra Wacom-platta, och en massa övning.
Komiskt... Jag tror just tvärtom. :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle nog välja kreativt skrivande. Det kännes iaf är något som jag skulle ha mer bytta av än just konstbiten.
Hoppas iaf att vad du än väljer, att du blir nöjd med det val du gör.