Nekromanti Konst och spel

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Verkshöjd?

"Men så länge boken man scannar ur (etc) är utgiven i USA borde det väl vara de reglerna som gäller, väl?"

Inte enligt juristerna på reklamförbundet. I Sverige gäller svenska lagar. Public Domain har ingenting med oss att göra. Det var i alla fall svaret vi fick.

Att det är omöjligt att spåra vilken orginalåtergivning man använt ligger det nog i de flesta fall något i, såvida inte orginalet finns på ett museum som har begränsat antal tillåtna återgivningar (t.ex. att bara en enda fotograf fått gå in och fotografera verket). Så det måste man ju också kolla upp.

Ingenting är vattentätt. Utom att fota 500 år gamla konstverk själv, och publicera dem, förstås.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Verkshöjd?

Att förtydliga, i Sverige finns också lagar som påminner om public domain, men det är inte samma sak.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Verkshöjd?

Okej, det var bra att veta. Vi planerar att använda oss av gamla illustrationer i något av våra rollspel i framtiden, ungefär som Ben Lehman har gjort i Polaris. :gremsmile:

Att det är omöjligt att spåra vilken orginalåtergivning man använt ligger det nog i de flesta fall något i, såvida inte orginalet finns på ett museum som har begränsat antal tillåtna återgivningar (t.ex. att bara en enda fotograf fått gå in och fotografera verket). Så det måste man ju också kolla upp.
Ja, det har du rätt i. Så länge man använder sig av återtryckta illustrationer (av Doré, till exempel) lär det ju vara lugnt. Jag är rätt pragmatisk när det gäller sådant. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Verkshöjd?

Grejen är att den som tagit ett foto av Monalisa beslutar själv vad han vill att just det fotot ska användas till. Han kan inte hindra någon annan att ta en likadan bild, men folk kan inte komma och knycka hans bild och publicera den hursomhelst – även om fotot i sig saknar verkshöjd.
Frågan är hur fotografen ska bevisa att det är just hans (kopierande) bild som använts i en publikation. Det borde vara knepigt om bilden är klippt och dess färg justerad en hundradels nyans.
Det jag undrar är alltså - är risken att åka dit så obefintlig att man kan strunta i den helt?

Gordeg
 

peterb

Swordsman
Joined
4 Jan 2004
Messages
400
Location
Lidingö
Re: Verkshöjd?

Men så länge boken man scannar ur (etc) är utgiven i USA borde det väl vara de reglerna som gäller, väl? Alltså att de fotografiska reproduktionerna av bildkonstverken är public domain.
Nej, inte nödvändigtvis. Ett verk skyddas alltid av reglerna i det land där verket används. Att ett alster anses ha upphovsrättsligt skydd i USA betyder alltså inte att det bara därför har skydd i Sverige, den bedömningen skall göras enligt svenska regler.

I USA finns det inte någon fotobildsrätt (ett 50-årigt skydd som löper från publicerings dagen) utan alla fotografier som inte är mekaniska reproduktioner har 70 års skydd.

Som noterats anses fotostatkopior vara oskyddade både i Sverige och i USA. Anledningen till att så är fallet i Sverige är att en fotostatkopia inte fotograferas av en människa. När en människa riktat en kamera mot ett motiv och tagit ett foto får bilden alltså ett 50 årigt skydd men om samma motiv läggs i en kopiator så finns det inget skydd. Det har föreslagits i litteraturen att man hellre borde se till syftet - om syftet bara är att dokumentera skulle någon fotbildsrätt inte komma på fråga.

För att vara på den säkra sidan bör man alltså använda en bok eller planch etc. som är äldre än 50 år och kopiera Mona Lisa därifrån.
 
Top