Jag gillar att slå tärningar generellt som SL, och mitt instinktiva svar på den här frågan är just "jag slår för skada för det är mer spännande"...
Men är det verkligen mer spännande? Sure, om jag ska slå, å... säg 2T10 för skada för något, det är rätt spännande. 2 i skada, eller 20? Stor skillnad.
Men om jag ska slå typ 1T6 för skada? I synnerhet om rollpersonerna har kommit upp lite i level så de har en bunt HP att ta av? Jag undrar om inte merparten av spänningen redan kommer från träffa-slaget, och jag börjar undra om den lilla gnutta extra spänning man får från skadeslaget uppvägs av tiden det tar att slå och räkna ut skadan.
Och om jag ska slå 10T10 i skada? Well... det är mycket rullande och räknande för något som med största sannolikhet kommer närma sig det där normalvärdet i alla fall.
Om rollpersonernas HP råkar ligga i just det där spannet där ett par skada över eller under normalvärdet faktiskt har en stor betydelse, då skulle jag nog hellre slå typ 40+2T10, hellre än 10T10.
Kort och gott: Jag tycker att det är bra att båda allternativ finns, jag försöker sakta vänja mig vid tanken på att inte slå för skada, men jag tycker också att det finns situationer där det är lämpligt att slå för skada, och situationer där det är lämpligt att inte göra det.