Problemet är att med OB-systemet så är inte 15 så där ninjabra egentligen - enligt ett litet VBScript-program jag snodde ihop så är sannolikheten ungefär 60% att man lyckas med något som har svårighet Ob4T6 då (och 86% att man lyckas med något som har svårighet Ob3T6). På FC 12 är sannolikheterna 34% resp 67% - jag skulle inte kalla det för "bra" att ha ungefär 2/3 chans att lyckas med något som är "normalsvårt".
Det beror på hur man sätter svårighetsgraderna. Att laga en normal middag bör inte ha en svårighet på Ob3T6, trots att vi kallar det för just en 'normal' middag.
Inte heller skall hantverkare slå med Ob3T6 då de utför sina vardagssysslor. Möjligtvis om de försöker sig på något nytt.
Jag anser att tidigare utgåvor av Drakar och demoner håller sig till ungefär samma skala, åtminstone när vi håller oss till värden runt 10. Det innebar en fifty-fifty chans att lyckas med 'normalsvåra' tärningsslag (1T20, utan modifikationer). Eon ligger på nästan på samma chans. Hur tycker Du att nivåerna i Drakar och demoner förhåller sig till Eon? Ligger en yrkesman på 12-14 och mästare på 15+, eller har de mer?
Av någon anledning tror jag att folk tänker sig skalan annorlunda, trots att den är ganska lik. Visserligen skiljer det sig på riktigt höga nivåer, men om vi håller oss till de enligt mig lämpliga värdena (8-15 för lärling till hantverkare).
Nu babblar jag en massa... /images/icons/crazy.gif
Det var svårighetsgraderna som var huvudtanken. Jag tycker inte att en bonde skall slå Ob3T6 mot jordbruk varje dag på åkern, hantverkare slår inte Ob3T6 mot <hantverk> när de utför sina vardagssysslor, osv. Rutinjobb är enkla (Ob2T6) eller ibland mycket enkla (Ob1T6).