P.eLL.e;n191766 said:
Personen har också ett par öden/mål/framtider som spelaren känner till (ej rollpersonen):
Här är lite mer
om mål från Johanna Koljonen. Hon kallar det för
agency. Det är mer om grundläggande speldesign i videon, exempelvis hur man kan göra för att få folk att delta, att vi skapar berättelser automatiskt i ett försök att förstå med mera.
I alla fall. Där tar hon upp lite exempel på saker som en spelmakare kan använda för att påverka deltagarna; förväntningar, roller, normer, status etc. Jag tycker det är ett intressant perspektiv. Exempelvis, vad skapar en spelledare för norm, status och rolltagande inom gruppen bland de andra deltagarna? Hur påverkar det deras deltagande, särskilt i ett samberättarspel. (Nu är jag något off topic.)
Spelskaparen behöver inte mål för berättelsens personer eller mål för deltagarna, men någonstans måste(?) dessa mål skapas och här kan speldesignern påverka hur deltagarna tänker.