Nekromanti Konsten att skriva på forum...

Johan K

Gammal & dryg
hur ser ni på konsten att skriva på t. ex ett sådant här forum
Hur skall man skriva egentlgien ? Ska man skriva koertfattat, dock inte så kort så att man inte får med vad man menar, eller ska man riva loss ett rejält inlägg som är långt & intehåller en ohemulsk massa ord ?

Jag för min del håller mig gjärna gansak kortfattad, föröker få fram det jag vill & inte skiver hela noveller i mina inlägg.. :gremtongue:

/ JohaN K, som har mer eller mindre sovit hela dagen.

The_Gorger

Hero
Om man håller sig något så när grammatiskt korrekt, oftast stavar rätt och är lite lätt ekvilibristisk i sin skrivstil, så har man fångat minst en läsare. Innehåll är naturligtvis också trevligt, men desto svårare att lyckas med.

Pom

Swashbuckler
Vill man bli läst av många måste man skriva kort. Men ibland är man kanske mer intresserad av att få rätt respons än av maximal spridning. Då är det nog bra att använda så många ord som man tycker behövs.

Men är texten längre än några rader är något slags uppspaltning eller styckesindelning viktigt för läsbarheten.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag försöker hålla mig till ett gott språk och skriva sakligt. Ibland skriver jag korta, bitska och sarkastiska inlägg som jag raskt ångrar.

En god argumentation, där båda kombattanterna noggrannt smular sönder motståndarens argument och vänder resterna mot honom, är uppfriskande.

Det finns de som anser att det är en mänsklig rättighet (jo, en mänsklig rättighet) att få tramsa fritt i diskussionsforum och att tillsägelser om att skärpa sig bara betyder att 1) vi andra saknar humor, 2) vi andra saknar social kompetens eller 3) valfri kombination av invektiv. Lustigt nog är det bara vuxna (yrkesarbetande familjefäder med villa-vovve-volvo) som håller på så här. Själv deltar jag i diskussionsforum för att föra sakliga diskussioner.

Dewil, webbdiskutör sedan snart nio år

thark

Hero
Det bästa man kan göra för att bli läst, är att ha ett välbekant namn som folk förknippar med välskrivna inlägg och får dem att direkt stanna till och läsa. Är man inte t ex Krille kan det dock bli problematiskt. :)

Man ska inte skriva som jag; långt och svamlande, med onödigt komplicerade formuleringar som gör att den potentiella läsaren tappar tråden långt innan man kommer till poängen.

OK, personligen föredrar jag ändå att läsa långa inlägg framför korta, men då snackar vi genomtänkta och välformulerade inlägg; sådana som är långa för att författaren faktiskt har såpass mycket att komma med att det helt enkelt behövs en lång text även om den är effektivt skriven.

Snabba skiften av korta repliker fram och tillbaka är jag inte så mycket för; sådant gör sig bättre i chat, och fördelen med ett forum (eller usenet, eller en mailinglista, etc) är just att man kan ta tid på sig och mer eller mindre få med allt på ett bräde. Det är en personlig åsikt som säkert många inte håller med om, men jag är iaf mer benägen att stanna upp att läsa om författaren ser ut att ha något rejält att komma med.

Jag för min del håller mig gjärna gansak kortfattad, föröker få fram det jag vill & inte skiver hela noveller i mina inlägg..

Det absolut viktigaste för ett bra inlägg är att man faktiskt har något att komma med; om man (...som jag...) bara svamlar så spelar det ingen som helst roll hur väl man än formulerar sig. "Content is king" och allt det där.

Det absolut värsta man kan göra är att skriva ett "jag också"-inlägg eller på annat sätt känna sätta sina kråkor i en tråd bara för att man måste trots att man inte har något nytt eller eget att tillföra. Har någon annan redan framfört ens åsikt, så behöver man oftast inte göra det en gång till (vilket är en anledning till att min inläggsräknare efter fem år fortfarande ligger under 500). Ja, det är en pik. ;-)

Basenanji

Postd20modernist
Om jag det visste!

Alltså, jag har ett stort problem och det är att för att få fram min poäng måste jag svamla ett tag.
Genom att jag svamlar ett par gånger kommer svamlandet till slut klarna till en nivå där det jag har att säga, åtminstone går fram.

I ett samtal är det lättare, där kan jag genom tonfall, röstläge, och ansiktsuttryck mm få fram poängen trots svamlandet. På internet- där krockar jag ofta med svamlandet. Så tack till alla er som överhuvudtaget orkar läsa mina inlägg. Jag är mycket tacksam! En del av er är dessutom så snälla att ni svarar !
Ett litet fantastiskt faktum som gör att jag gärna återvänder till wrnu.

Jag märker att jag helst läser:

-inlägg som är roliga och för fram en oväntad vinkling
-inlägg som är starkt färgade av personens åsikter
-inlägg som är personliga
-inlägg som är enkla att läsa
-inlägg som saknar stavfel
-inlägg som vågar vara kaxiga
-inlägg som vill hjälpa den som ev ställer en fråga
-om inlägget behandlar något intressant får det gärna vara långt och ge fler infallsvinklar på samma fenomen
-inlägg som innehåller självironi

Själv uppnår jag hemskt sällan alla de där kriterierna.
Men försöka duger?

/Basenanji

Rosen

Myrmidon
Jag håller mig gärna till den tumregel som min gamle programmeringslärare förde fram:
Skriv bara det som ska stå där.

Då handlade det om att knacka kod, men den är minst lika applicerbar på fri text. (-:

--
Åke

Organ

Out of time, out of mind
Jag tycker att man i alla fall då och då ska ha något att säga. Om man oftast bara postar helt innehållslösa inlägg så finns risken att man blir oläst när man väl har något att tillföra. Annars blir det i slutändan lätt "skrika-varg"-syndromet. Det finns forumiter vars inlägg jag nästan alltid hoppar över då jag vet att det de skriver nästan alltid är helt meningslöst.

/Anders

MrG

Swashbuckler
Jag borde nog oftast skriva kortare och mindre provucerande :gremgrin:

Inlägg som är längre än en skärmbild läser jag mer slarvigt, och styckesindelningar är najs. Och alltid roligast med inlägg som ger något nytt.

Jag kommer på att jag läser nogrannare folk som man vet brukar vara trevliga i sina poster och/eller folk som skriver kreativa och udda saker. Och ingen tror jag kan glädja andra, man får ett par favvisar som man märker att man ofta delar åsikter med...

Gordeg

Hero
Om man skriver inlägget i en intensiv pågående debatt är det viktigt att inte skriva för mycket.
Ju fler utsvävningar och exemplifieringar desto större blir risken att ens eventuella meningsmotståndare hakar upp sig på en bisak istället för huvudspåret.

Gordeg