Nekromanti Konstiga regler du hittat på?

Ond bråd död

Swashbuckler
När jag var ung störde jag mig av någon anledning på att inte kläder fick tillräckligt utrymme i rollspel. Därför införde jag nån form av brytvärde på kläder som slets om man hade samma förlänge eller om de blev skadade i strid.
En annan regel var att utseende var subjektivt och att alla uppfattade utseendet hos folk med en avvikelse med 1t6 från det egentliga värdet. Jag antar att jag var i nån viss mognadsfas eller nåt...

Vilka otroligt dumma regler. Vad tänkte jag egentligen? Nån mer som vill bikta sig om konstiga regler ni hittat på?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
*hrrm*

Så sent som 2004-2005 skrev jag regler till mitt eget Omegasystem där det fanns tabeller inte bara för hur mycket man kunde bära vid olika Styrkevärden, utan även t.ex hur man klarade Coopertestet på olika Snabbhet + Fysik. BMI kan ha varit inblandat.

Krille

Super Moderator
I ett tidigt utkast till Neotech fanns en regel för att stridspissa: om man inte hade gått på toa innan en strid, och man blev skjuten i magen, så fick man en poäng extra i skada på grund av hydrostatisk chock i urinblåsan.

Rickard

Urverk speldesign
Jag tyckte träfftabellen i DoD var trasig, eftersom en dvärg kunde träffa en sex meter jätte i huvudet. Så jag lät köra Storlek genom en tabell (BC-tabelln som fanns i spelet) och låta skillnaden mellan storleksvärdena vara modifikation på träfftabellen. Så ett troll (Storlek 26: BC 7) som slog på en dvärg (storlek 9: BC 2) fick (7 - 5 =) +5 på träfftabellen medan dvärgen fick -5. Jag undrar om jag inte också slängde med vapenlängden i den där modifikationen.

Jag gjorde om DoD så att jag hade 18 grundegenskaper. Skrev väl cirka 150 förmågor som gjorde olika saker (alltså, inte +2 på Köpslå eller +2 till Slagsmål, utan alla förmågor hade egna regler).

Jag gjorde ett SF-spel med yrken som moppeknutte, transvestit, knaparkare och burksamlare vid sidan av överlevare, soldat, MC-knutte och liknande "vanliga" yrken. Jag tror att jag hade sextio eller åttio yrken och minst lika många färdigheter. Spelet föll på att jag inte orkade skriva klart färdighetsbeskrivningarna.

Jag har gjort tabeller över var någonstans i världen man kan ifrån (samma rollspel som ovan) med varierade procentuella chanser för olika länder. Man började först att slå kontinent och slutligen sitt land. Jag hade tabeller över allt som beskrev rollpersonen, förutom utrustningen (eller ja, man fick säkert en pryl från en tabell).

En tid körde jag stenhårt med att rollpersonen sade vad spelarna sade om de misslyckades med ett Intelligensslag. Det var väl ett försök i att få till "seriöst" rollspelande.

/Han som kom å tänka på andra hälften av följande inlägg

Sökord för länken: "+bög +CP"

krank

ond bråd död said:
Du har alltså ändrat inställning till detaljerade regler sen dess? Frö du är väl friformare ,om jag minns rätt.
Vid samma tillfälle gnällde jag på ett par av mina kamrater för att de hade för detaljerade regler.

Grejen är den att regelkärnan var ganska simpel, och jag föreställde mig att de där mätningarna skulle dels göra så att det simpla systemet ändå var verklighetsförankrat och dels ge spelare ett hum om hur bra man egentligen var på olika nivåer.

Det var straxt efter de där tabellerna (och ett mycket kort experiment där ålder gav mängd poäng att sätta ut efter nåtslags upplevt uppväxtsimulationism...) jag plötsligt kom på att "vafan, det här kommer jag ju inte att orka använda!" och bytte inriktning.

Friformare är jag inte primärt; att fråga om jag är regelspelare eller friformare är som om en 1500-talsmunk frågar en modern ateist om han följer gud eller djävulen... Frågan finns egentligen intye för mig. jag är djupimmersionist, vilket innebär att jag eftersöker upplevelsen av att som spelare helt uppgå i min rollperson emotionellt och mentalt; den fullständiga karaktärsinlevelsen. I regel brukar detaljerade, öppna regler och spelighet förstöra för mig, men dolda, simpla regler behöver inte alls vara av ondo.

Zire

Swashbuckler
När jag och en kompis började göra rollspel (vi hade inte kört några "riktiga", utan bara spelat TV-spel och hört talas om bordsrollspel) så fanns det regler för hur man fick gå omkring i världen (uppritad på rutat papper).

För ett mer seriöst spel så hade vi kommit på att vi skulle ha flest färdigheter, vi skulle ha _alla_ handlingar. Vi hade långt över 200 stycken (och det tillkom hela tiden) och var skitnöjda för att vi måste ha gjort det bästa rollspelet. :gremsmile: Det var tider det...

Ond bråd död

Swashbuckler
just ja, det fanns ju med en artikel i en gammal sinkadus som handlade om att dela upp grundegenskaperna i undergrupper. Jag rtor jag provade det, men insåg att det inte tillförde något.

Det måste vara kombinationen av detaljism och att vara i en viss fas i livet som orsakade FATAL. :gremsmile:

Roligt inlägg, också.

Kaigon

Helmgast
Under min era av detaljism så kom jag fram till en helt underbar formel för att räkna ut EP i Drakar och Demoner (jag var trött på att spelarna alltid satsade på gränsvärdena i den gamla ålderstabellen).

Den såg ut så här:
EP = 3000 * (1 - 0.95^(ROTENUR("Antal år i arbete")))

Antal år i arbete mättes genom att man tog datumet då rollpersonen kom i spel och drog av den dag man ansåg att han började arbeta. Dagar och månader användes för att få bråkdelar av ett år. För alver och andra odödliga använde jag 0.96 istället för 0.95.

Det fanns faktiskt en tanke bakom formeln, ungefär som att man skulle lära sig 5% mindre varje år jämfört med tidigare år. Sen slängde jag in roten ur på för att kurvan sjönk för snabbt.

Vi räknade givetvis aldrig formeln för hand, det fick excel göra åt oss.

G

Guest

Guest
Regler för olika raser i mitt eget rollspel.
Nu föredrar jag geografiska modifikationer på de olika attributen (tillexempel att om jag applicerade det på eon skulle städer ofta ge plus på bildning och lantbruk plus i styrka), sedan finns det ju artdifferenser men det inget fokus än på ett tag.

/Zorbeltuss som i sitt eget spel varken har bildning eller någon sorts karisma

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Stridsreglerna i Mutant 2, med sekundräkning för allt. Är det någon som verkligen har använt dem?

cogitare

Swashbuckler
mekanurg said:
Stridsreglerna i Mutant 2, med sekundräkning för allt. Är det någon som verkligen har använt dem?
Vi gjorde något tappert försök men vi var nog för unga då för den detaljrikedomen.

Var det du som låg bakom trädstrukturen av färdigheter i Mutant 2 också? :gremsmile:

C.

krank

Mekanurg said:
Det värsta är att de där reglerna med segment och grejer var en av de grejer jag kollade hårdast på i nåt av mina tidigaste system; fast jag vill minnas att jag tyckte att M2's variant var alldeles för... simpel.

What was I thinking?

//Krank

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Segmentering

Naturligtvis använde man dem, även om det blev fullständigt ohanterligt om det var många personer inblandade, och även om de vars rollpersoner hade låg Smidighet hann med att läsa en roman av Dostojevskij medan de väntade på sin tur att handla. Jag var ung och dum.

/tobias

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag tyckte för inte så länge sen att trädstrukturen var så pass bra att jag borde ha med den i nåt spel. Dock minns jag inte så noga hur det var att spela med den i Mutant 2. Jag tror faktiskt att vi struntade i dem och köpte färdigheter som vanligt, samma sak med segmenten. De var för komplicerade för oss.

Andy

Vila i frid
En kompis som jag spelade med när jag var liten (läs 1989) gjorde ett eget vapen till Mutant 2. Han skapade ett järnspett som gav 1T100 i skada (en 9mm pistol gör 3T6 i M2). Anledningen var att det fanns ett järnspett i killens sommarstuga och det var så stort och tungt att det måste vara det farligaste vapnet som fanns.

Grog

Swordsman
Språk

Jag hittade på sådär hundra olika språk, delade in dem i språkträd med förgreningar etc. Sedan räknade jag ut därifrån graden av släktskap mellan språk som rollpersonen redan kunde, för att därmed ge ett grundvärde och en kostnad för att höja det nya språket. Eftersom det där blev sjukt krångligt att räkna på stående fot gjorde jag en 100x100 tabell där jag angav kostnaden. Eftersom detta var på tiden då C64 ansågs som en kraftfull dator gjorde jag allt för hand. Jag tror det blev ungefär tjugo A4-sidor med siffror... Jag måste ha varit helt rubbad!