Här på forumet har jag postat en del riktigt dumma regler, som lyckligtvis är borta nu eftersom de var bifogade filer. Till försyndelserna kan räknas:
Ett stridssystem jag gjort (den första versionen av Flux, bland annat) hanterade tideräkning i intervall om tjugondelar av en sekund(!). Man skulle ha ett ark framför sig som var indelat i 10 x 10 rutor, markerade från 1 till 100, och på detta skulle alla deltagande i striden placera ut varsin spelpjäs. När man agerade så flyttade man fram sin pjäs ett antal steg beroende på hur tidskrävande handling man försökte utföra, samt ens personliga snabbhet. Typ; ville man slå någon så skulle man flytta ner sin pjäs två rader (alltså tjugo rutor framåt) plus ett antal steg beroende på ens snabbhet, vilket exempelvis kunde utryckas såsom 2T6+2 för en relativt otränad humanoid. När "tideräknaren" nådde fram till slutet av en rad så hanterade man KP-förlust i form av blödning, vilket alltså innebar att folk blödde poäng en gång per halv sekund...
Den här sortens regler har visserligen en viss förtjänst, iom att det hanterar saker såsom nedhållande eld ganska bra (man flyttar helt enkelt fram pjäsen för den man skjuter på), och jag tror inte att principen i sig är helt förkastlig. Men kom igen; 10 x 10 rutor? Tjugondelar av en sekund? Vem har någonsin efterfrågat den detaljgraden?
---
Öh, jag har faktiskt också postat ett excelark för att räkna ut en persons fysiska mått och attraktionsgrad beroende på deras grundegenskaper i BRP-system. Så att man alltså kunde räkna ut hur stora bröst ens kvinnliga rollperson har.
Det var visserligen gjort på skoj, men det är ändå dumt.
---
I vår förbundstidning som vi hade i vår rollspelsförening när jag gick i gymnasiet, där skickade jag in en artikel med avancerade stridsregler till DoD Expert med nya träfftabeller beroende på om man anföll med ett Hugg, ett Stick eller en Klyvning, och med olika tabeller för de stridandes respektive storleksförhållanden (så att hugg ofta träffade i motståndarens huvud om man slogs mot fiender som endast nådde en upp i brösthöjd, exempelvis). Det fanns också särskilda specialregler för att hugg kunde resultera i att ens vapen fastnade i marken och sånt. Det var oerhört dumt.
---
När jag körde Chronopia senast så hade jag dock en skitbra regel: Allt var friform i hela spelet, men jag hade ändå EN regel, och det var en regel för när man hade sex. Den var jättesmart och fungerade så här: Man slog en T10, och fick slå den hur många gånger man ville, och för varje lyckat slag så ökade ens effekt och man gjorde bättre ifrån sig i sängen. Men så fort man slog ens andra misslyckade slag så fumlade man med komiska följder (= jag sade att man ramlade baklänges och sprutade sig själv i ansiktet). Så när man hade misslyckats en gång så var det lite spännande och man fick välja mellan att avsluta och nöja sig med den effekt man hade, eller så kunde man fortsätta och ta lite risker... Dantes rollperson var den ende som använde regeln, och han misslyckades kapitalt hela tiden. Precis såsom det är med honom i verkligheten, med andra ord. Det var alltså en väldigt bra regel som fångade de verkliga förhållandena! Yay!