Nekromanti Konstiga regler du hittat på?

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,232
Location
Lund
Re: Språk

Grog said:
Jag hittade på sådär hundra olika språk, delade in dem i språkträd med förgreningar etc. Sedan räknade jag ut därifrån graden av släktskap mellan språk som rollpersonen redan kunde, för att därmed ge ett grundvärde och en kostnad för att höja det nya språket.
Det fanns väl något liknande till Ereb Altor om jag minns rätt? Troligen kom det i en Sinkadus men mitt minne är lite suddigt :gremsmile:

Låg Meknurg bakom detta ockås?

C.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ja, jag kanske är Sveriges mesta spelare av Mutant 2. Jag spelade kontinuerligt fram till 1997. Och visst använde vi sekunder! :gremeek:
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Språk

cogitare said:
Det fanns väl något liknande till Ereb Altor om jag minns rätt? Troligen kom det i en Sinkadus men mitt minne är lite suddigt :gremsmile:

Låg Meknurg bakom detta ockås?
Hmm, jag vet inte om det var före eller efter Ereb Altor, men det är inte otänkbart att jag var inspirerad av något redan existerande. Skillnaden är att jag drog det till absurdum och bortom. Fast om du vill skylla på Mekanurg ställer jag gärna upp; han har kostat mig en massa fjortishångel, bastard!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,232
Location
Lund
Re: Språk

grog said:
Hmm, jag vet inte om det var före eller efter Ereb Altor, men det är inte otänkbart att jag var inspirerad av något redan existerande. Skillnaden är att jag drog det till absurdum och bortom.
Äras den som äras bör! Hatten av :gremsmile:

C.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Re: Språk

Det första som ringer en klocka är väl egentligen men när vi var unga och pilska hittade vi på ett system i DD för att slå fram penislängd. En halv-orch hade givetvis större än en halving. Värdet man hade i penis var även värdet man slog mot när man skulle få till det med nån i det motsatta könet. Varje ras hade sitt generella värde man skulle slå mot, således hade en halving det jäkligt svårt att impa tillräckligt på en halv-orch för att få till det.
Tror vi var 12år ungefär på den tiden.
 

ElakaKatten

Veteran
Joined
23 Jun 2008
Messages
9
Hej,

ny på forumet och bryter isen med ett första inlägg i en underbar tråd :gremsmile:

Någon gång på åttiotalet var vi ett gäng kompisar som skapade flera olika temaspel när vi började tröttna på alver och orcher. Ett försök som höll på att göra oss fullständigt galna var när vi hade snöat in på andra världskriget i allmänhet och flyg i synnerhet. Vi gav oss i kast med att skapa ett oerhört detaljerat system för luftstrider, naturligtvis baserat på ingående forskning om olika flygplans beväpning, topphastighet vid olika höjd, stigtid, dykvinklar, vändradie osv osv. Det kraschlandade (sorry:) till slut när vi skulle överföra "hexkartor och tenngubbar" till en tredimensionell motsvarighet...

/ElakaKatten - hemmapulande spelmakare
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Även jag har hittat på regler (!) Syndiga sjuka lajvregler.

Den sjukaste regeln jag har hittat på är att man inte får gömma hemliga dokument/vapen/annat mellan brösten eller underkläder utan bara på ställen på kroppen man kan visitera utan att begå ofredande.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Chronicles of the Dragonmaster Lords hade en del udda regler. Typ att Tjuvar inte tålde päron, att man behövde färdigheten Äta för att kunna äta samt att man alltid började med ett (1) HP.

Men det var ju också ett tramsspel.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Lycan said:
Chronicles of the Dragonmaster Lords hade en del udda regler. Typ att Tjuvar inte tålde päron, att man behövde färdigheten Äta för att kunna äta samt att man alltid började med ett (1) HP.

Men det var ju också ett tramsspel.
Var hittar jag det spelet? :gremlaugh: Framförallt, vad hittade DU det spelet?

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Här på forumet har jag postat en del riktigt dumma regler, som lyckligtvis är borta nu eftersom de var bifogade filer. Till försyndelserna kan räknas:

Ett stridssystem jag gjort (den första versionen av Flux, bland annat) hanterade tideräkning i intervall om tjugondelar av en sekund(!). Man skulle ha ett ark framför sig som var indelat i 10 x 10 rutor, markerade från 1 till 100, och på detta skulle alla deltagande i striden placera ut varsin spelpjäs. När man agerade så flyttade man fram sin pjäs ett antal steg beroende på hur tidskrävande handling man försökte utföra, samt ens personliga snabbhet. Typ; ville man slå någon så skulle man flytta ner sin pjäs två rader (alltså tjugo rutor framåt) plus ett antal steg beroende på ens snabbhet, vilket exempelvis kunde utryckas såsom 2T6+2 för en relativt otränad humanoid. När "tideräknaren" nådde fram till slutet av en rad så hanterade man KP-förlust i form av blödning, vilket alltså innebar att folk blödde poäng en gång per halv sekund...

Den här sortens regler har visserligen en viss förtjänst, iom att det hanterar saker såsom nedhållande eld ganska bra (man flyttar helt enkelt fram pjäsen för den man skjuter på), och jag tror inte att principen i sig är helt förkastlig. Men kom igen; 10 x 10 rutor? Tjugondelar av en sekund? Vem har någonsin efterfrågat den detaljgraden?

---

Öh, jag har faktiskt också postat ett excelark för att räkna ut en persons fysiska mått och attraktionsgrad beroende på deras grundegenskaper i BRP-system. Så att man alltså kunde räkna ut hur stora bröst ens kvinnliga rollperson har.

Det var visserligen gjort på skoj, men det är ändå dumt.

---

I vår förbundstidning som vi hade i vår rollspelsförening när jag gick i gymnasiet, där skickade jag in en artikel med avancerade stridsregler till DoD Expert med nya träfftabeller beroende på om man anföll med ett Hugg, ett Stick eller en Klyvning, och med olika tabeller för de stridandes respektive storleksförhållanden (så att hugg ofta träffade i motståndarens huvud om man slogs mot fiender som endast nådde en upp i brösthöjd, exempelvis). Det fanns också särskilda specialregler för att hugg kunde resultera i att ens vapen fastnade i marken och sånt. Det var oerhört dumt.

---

När jag körde Chronopia senast så hade jag dock en skitbra regel: Allt var friform i hela spelet, men jag hade ändå EN regel, och det var en regel för när man hade sex. Den var jättesmart och fungerade så här: Man slog en T10, och fick slå den hur många gånger man ville, och för varje lyckat slag så ökade ens effekt och man gjorde bättre ifrån sig i sängen. Men så fort man slog ens andra misslyckade slag så fumlade man med komiska följder (= jag sade att man ramlade baklänges och sprutade sig själv i ansiktet). Så när man hade misslyckats en gång så var det lite spännande och man fick välja mellan att avsluta och nöja sig med den effekt man hade, eller så kunde man fortsätta och ta lite risker... Dantes rollperson var den ende som använde regeln, och han misslyckades kapitalt hela tiden. Precis såsom det är med honom i verkligheten, med andra ord. Det var alltså en väldigt bra regel som fångade de verkliga förhållandena! Yay!
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vad räknades som ett lyckat och vad räknades som ett misslyckat med sextärningen?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag hittade -på- spelet. Det färdigställdes aldrig (det borde vi vårt honnörsord, öh, valspråk, här på rollspel.nu) men det ligger utkast till grejor på någon urgammal hårddisk.

Spelets grundpremisser var som följer:

Man börjar alltid med en drake som man flyger runt på. Det måste ju vara coolare.

Alla karaktärer är Dragonmaster Lords utöver sitt vanliga yrke.

Attribut och färdigheter är alldeles för många och alldeles för specialiserade.

Alla fiender och platsbeskrivningar beskrivs med adjektivrik svengelska.

Kampanjvärlden ska vara en ordboksdefinition på lapptäcke.

-

Efter ett tag börjar man dock tröttna på att skriva trams. Speciellt när det börjar bli så internt att man inser att ingen annan kommer att tycka att spelet är roligt, och inte ens kommer vilja flamsspela det på fyllan.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Barcelona
Den sjukaste regeln jag har hittat på är att man inte får gömma hemliga dokument/vapen/annat mellan brösten eller underkläder utan bara på ställen på kroppen man kan visitera utan att begå ofredande.
Det finns säkert några underförstådda lajvnormer här som jag inte begriper, men det låter ju spontant som en rätt vettig regel? Vad är det sjuka med den?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lycan said:
Vad räknades som ett lyckat och vad räknades som ett misslyckat med sextärningen?
Det var tänkt att bero på ens sexskills. I Dantes rollpersons fall så var det blott 8:or, 9:or och 0:or som räknades som misslyckat, (och effektskalan var typ 2 = godkänd, 3 = bra, 4 = "åh, marken skakade!", osv)

Det visade sig dock vara lite väl snålt tilltaget. Åtminstone för någon som skulle vara så viril, potent och en så lyhörd älskare som Dantes rollperson (vilket var en satyr baserad på Al Pacinos karaktär i Glengarry Glen Ross (hmm... då och då tar jag ett steg tillbaka och läser vad det är jag själv nyss har skrivit, varpå jag börjar ifrågasätta min mentala hälsa)).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
8,000
Location
Barcelona
Ah, skönt. Jag trodde det var något i stil med "lajv ska efterlikna verkligheten och om man inte tål att nån tar en på tasken så har man inget på ett lajv att göra" eller nåt sånt dumt. :gremsmile:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,264
Location
Rissne
Dnalor said:
Ah, skönt. Jag trodde det var något i stil med "lajv ska efterlikna verkligheten och om man inte tål att nån tar en på tasken så har man inget på ett lajv att göra" eller nåt sånt dumt. :gremsmile:
Eller kanske "vill man inte bli tagen på tasken kanske man ska gömma saker någon annanstans...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Alltså, det finns ju prettolajv där man ska kan testa gränserna,,, men inte på ett ungdoms och familjevänligt normallajv
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Jisses - minns att även vi gjorde det på 80-talet fast det var istället på strategisk nivå¨... tabeller, tabeller, tabeller... så kan det gå när man kombinerar flyghandhandböcker och skolans resurskartor.
 
Top