Nekromanti Konstigheter från litteraturens värld

Organ

Out of time, out of mind
Att jaga fel i filmer är ju som ni alla vet en kär och populär syssla för många. Det jag tänkte på är dock dylika fast i böcker. Ett exempel som diskuterats tidigare på forumet är som bekant vem som egentligen kapade hälsenan på boss-nazgulen, där missen bestod av ett syftningsfel av översättaren (jag tänkte vara lite snäll mot stackars Åke och använda det exemplet och inte de brölande alverma...Ooops! :gremwink:)

Det som fick mig att fundera på detta är en underlighet jag stötte på när jag läste "De hängda rävarnas skog" av Arto Paasolinna. Om det är en översättningsmiss eller om det står så i det finska orginalet har jag dock ingen aning om. Den är hursomhelst som följer:

De två huvudpersonerna i boken är på rymmen från rättvisan och har gömt sig i en stuga ute i den finska vildmarken. Där råkar de efter ett tag i luven på varandra och det slutar med att den ene jagar upp den andre i ett träd. Fortfarande fast besluten att ge klättraren däng börjar den andre ursinnigt att hugga ner trädet. Han där uppe tycker naturligtvis att det börjar bli lite obehagligt och försöker stoppa avverkningen genom att kasta sin ena stövel på yxmannen nedanför, dock utan effekt. Efter ett antal välriktade hugg faller trädet och klättraren slås medvetslös i det oundvikliga fallet. Synen av den livlöse kamraten får emellertid raseriet att lägga sig och med ett ångerfullt åh-herre-gud-vad-har-jag-gjort försöker trädkaparen göra det bekvämt för kamraten genom att lägga något under hans huvud och TA AV HONOM STÖVLARNA(!). Jag behöver väl inte påpeka att underligheten i historien ligger i att vi redan konstaterat att han bar har en (1) stövel på sig?

Så, är det någon som känner till några fler?

/Anders

Storuggla

Champion
"Så, är det någon som känner till några fler?"

Robinson sitter på sin lilla ö och surar. Sen tar han mod till sig och bestämmer sig för att klä av sig naken, simma ut till vraket. Sagt och gjort. Väl på plats fyller han sina fickor med saker och simmar tillba... vänta nu.

Storuggla, naked pockets of Khorne

Troberg

Sinister eater
Robinson sitter på sin lilla ö och surar. Sen tar han mod till sig och bestämmer sig för att klä av sig naken, simma ut till vraket. Sagt och gjort. Väl på plats fyller han sina fickor med saker och simmar tillba... vänta nu.
Dels betydde naken något betydligt mer påklätt på den tiden (typ shorts och T-shirt i vår tid), dels så kan det ha funnits kläder på vraket.

Rising

Vila i frid
Trams

Sen tar han mod till sig och bestämmer sig för att klä av sig naken, simma ut till vraket. Sagt och gjort. Väl på plats fyller han sina fickor med saker och simmar tillba... vänta nu.
Det är en redigeringsmiss. I den första utgåvan så stod det faktiskt klart och tydligt att Robinson var en känguru med en livlös siamesisk tvilling på ryggen.

Ett liknande öde drabbade boken "rid i hatt (vit&bred sombrero)" vars titelblad skrevs så slarvigt att boken kom att bli känd som "rid i natt (Vilhelm Moberg)".

/Rising

Storuggla

Champion
Re: Trams

Nä, nu har både Troberg OCH Rising försökt att besserwissra sig! Då ska jag fan i mig inte se varken rim eller reson! Jag ska banne mig vara en oresonlig typ jag med! Pistoler i gryningen, mina herar!

Storuggla, väntar vid tvättstugan

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ur Flugornas herre

I Flugornas herre av William Golding använder de unga huvudpersonerna ett par glasögon, tillhöriga en närsynt grabb, för att fokusera solen strålar och tända eld.

Min lärare i engelsk litteratur vid universitetet i Göteborg 1979 sade att Golding uppskattade att det elementära optikfelet påpekades.

Mekanurg

Dorsai

I en av Dorsai-romanerna av Godron Dickson (jag tror att det var Dorsai, Dorsai! -- jag minns själva felet bättre än titeln) placeras en namngiven planet först i ett solsystem och snart därefter i ett annat.

Mekanurg

Hemlighetsfull under havet

Årtalet för handlingen i En världsomsegling under havet ligger efter årtalet för Den hemlighetsfulla ön , även om det efter ett tag blir uppenbart för läsaren att det av kronologiska skäl i själva plottarna måste vara tvärt om.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Trådflytt

Hej hopp, flyttade tråden hit då jag tror den får fler svar och passar bättre in här.