Nekromanti Konstigt forumlagg?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Varje gång jag går in på ett forum ("Visar Inlägg...") så händer följande: Först söker den upp platsen, sedan börjar den ladda, och sedan står hela datorn stilla i ungefär 8-10 sekunder (HELA datorn står stilla, inte bara internet). Sedan kommer alla inlägg fram och allt glider på som vanligt.

Det var likadant på den förra datorn, men inte de som finns i skolan, fast jag alltid använder samma användare.

Mina inställningar är följande:

Förvalt värde på hur gamla inlägg som skall visas: Visa alla

Förvald sorteringsordning: Fallande datum

Förvalt visningsläge: Trådvisning

Förvald trådvisning: Expanderat

Totalt antal inlägg att visa per forumssida: (Förvalt är 10): 20

Totalt antal inlägg att visa per tråd vid platt visning (Förvalt är 10): 20

Inläggsformat (topp = inläggshuvudet på toppen av inlägget: Sida = inläggshuvudet på vänster sida av inlägget): Topp

Antal kolumner i textrutan?: 60

Antal rader i textrutan?: 5

Är det någon som har samma "problem"? Inte för att det egentligen är ett problem och det spelar ju absolut ingen roll alls, men jag är bara lite nyfiken över varför inte datorn hänger sig på skolan, men några sekunder hemma. Någon som har en aning?

Gardener

Champion
Du skriver ju nästan svaret i ditt eget inlägg. Eftersom det inte sker så på datorerna på skolan men det gör det hemma så kan man ju gissa att det har att göra med något hos dig. Eftersom du har bytt dator mellan så kan man gissa att det har att göra med modem eller uppkoppling på något sätt.

Sen kan det ju också vara så att du bytte dator ungefär samtidigt som vi uppgraderade och att problemet innan berodde på slö server och att det därför är något med din dator nu som ger liknande problem.

Rickard

Urverk speldesign
Jo, det är nog din dator (eller internetuppkoppling) som spökar.. För mig brukar Telia bara lägga av ibland.. För mig brukar Explorer krascha när jag öppnar 2-3 fönster när jag är här på forumet.. Det hela beror naturligtvis på deras datorer (eller snarare programvaran/inställningarna)..

~Och i en av mängden dödliga modemare så syns [color:448800]Han</font color=448800>

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Sen kan det ju också vara så att du bytte dator ungefär samtidigt som vi uppgraderade och att problemet innan berodde på slö server och att det därför är något med din dator nu som ger liknande problem."

Gamla datorn är kvar än så länge. Har fortfarande samma problem på den.

Uppkopplingen är satellitlänk, jag har ingen aning om exakt hastighet eller så... men jag brukar ligga på 50-100 KB / sekund och ibland mer eller mindre, när jag laddar ner prylar i alla fall.

Jag har klurat ut att Foxtail ligger på samma server, och jag tror jag låg på runtikring 80-90 Kb / s när jag laddade ned Krilles intervju. Samtligta sidor på Foxtail och på rollspel.nu (bortsett från 'Visar Inlägg') kommer fram sekundsnabbt. Om det nu har någonting med det hela att göra har jag ingen aning om.

Äh, det har nog med uppkopplingen att göra... men det är ändå mysko, för jag förstår inte på vilket sätt. Men skit samma.

Gardener

Champion
Jag betvivlar inte att det är hastigheten det är problem på eftersom du beskrev att det är helt dött i ett antal sekunder efter browsern fått kontakt med servern. Det enda jag kan tänka mig är att din uppkoppling av någon anledning stannar upp i överföringen efter requesten har gjorts, varför kan man ju dock undra. Jag har tyvärr absolut ingen erfarenhet av satellitlänk, men det känns ju som om det skulle kunna vara den som orsakar problemet. Det underliga är ju att det isf bara sker på en specifik sida. Det händer inte något motsvarande på andra siter?

Om du vill får du gärna uppge exakt tid som det händer på någon gång, och även uppge det ip-nummer du har utåt så kan jag kolla hur det ser ut i loggarna här.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Har inget minne av att det någonsin har hänt förut på någon annan sida. Och, som sagt, alla andra sidor på rollspel.nu kommer sekundsnabbt.

Jag kollade förresten nyss, genom att gå in på Eons 'Visar Inlägg' och genom att ha klockan öppen samtidigt. Sekundvisaren tickade på, så allt hänger sig inte. IE hänger sig om jag 'Visar Inlägg' med Netscape, och vice versa. Alltså är det uppkopplingen.

Dessutom så är det ju bara 8 sekunder som det rör sig om, och ont om tid har jag inte... /images/icons/wink.gif Finns ingen anledning att kolla loggarna, det löser nog ingenting ändå. Men tack för hjälpen hur som helst. /images/icons/smile.gif