Nekromanti Konstigt

Darkside

Veteran
Ta ej illa upp Imoze ska ej gå sönder!
En i min grupp har fått tag på ett svärd som kommer ifrån halva jordklotet. Det är ej så farligt men det är ett Specielt svärd som bara Adelsmän bär så igentligen skulle han ej kunna fått tag i det! Han valde det som X-val tror han (ej säker)
Vad ska man göra vi e mitt uppe i ett äventyr så att det är svårt att bara "rycka" ifrån honom det! Hjälp! :gremconfused:

ejectXreject

Veteran
Låter som om svärdet borde medföra mer problem än det är värt.. Om det endast är menat för adliga så lär just de adliga bli ganska misstänksamma vad en "ofrälse" gör med ett sådant svärd - oavsett hur långt bort det kommer ifrån. Eller?

Ah, ok. Ja, då så. Så fort det kommer en Kefal eller Emir eller Granasch eller vadsomhelst, så kommer denna att bli fly förbannad på adelsmannamördaren, och ha ihjäl honom....

Mäster Atrion

Warrior
Men det låter ganska groteskt om man gör det på det sättet. Bara gå och döda en spelare för "kul" och för att han har ett för bra svärd. Försök på något finare sätt. Hips vips så är det bara stulet eller liknande och tjuven går inte att spåra. Han kan försöka att spåra tjuven men han hammnar på helt fel spår och så han hittar inget. Få han att tro att han är tjuven på spåren men det visar sig i slutändan att tjuven är på ett annat ställe lång i från vars han är och har sålt svärdet toll någon rik adelsmann som samlar på vapen från andra kulturer och sen sitter tjuven där med sina grova kosingar.

Mäster Atrion

Warrior
Jo dom borde ju se det på något liknande sätt men då är det ju det att det kanske inte är så värst många adelsmänn i Jargien, Thalamur; Soldarn, Asharien mm som vet om att det är ett adligt föremål. Så om du vill få det att försvinna på något bra sätt. Låt han tappa det under en strid men själv komma hilskinnad därifrån om han förståss inte är så dum så han far tillbaks efter svärdet eller låt det bli stulet av en sniken tjuv. Det finns så mycket bra sätt som man kan få saker att försvinna på.

Cainite

Veteran
Med ett bra sudd så kan man trolla bort det mesta.... :gremgrin:
Men som de andra skrev, en tjuv som inte går att hitta vore nog et bästa sättet att bli av med svärdet på, om det inte "råkar" gå sönder på något sätt...

/Cainite

ejectXreject

Veteran
Det som jag personligen har emot förslaget med tjuvar är att spelaren inte har något att säga till om. När jag är SL kollar jag alltid igenom och diskuterar lite omkring folks karaktärer innan vi börjar. Om man tar bort folks ägodelar (oavsett om det sker via tjuvar eller via radergummit) så har de en tendens att bli sura. Om han tagit det som ett främmande vapen har han ändå offrat 5 poäng på något som SL sedan helt sonika raderar.. Hur mycket fascist jag än blivit kallad i mina dagar som SL så låter det..fel.

...Om däremot det blir en häftig jakt på tjuvarna och det på något sätt blir en trovärdig förlust av vapnet i slutet av jakten (t.ex. det slängs i havet..) så blir det genast bättre.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Men du... skadar det verkligen om han har kvar den?

Hur han har fått den är ju en annan fråga (kanske rentav ett äventyrsuppslag?) - men gör det verkligen nån skada på handlingen eller nåt sånt?

Lord Lukas

Veteran
Tycker inte heller om det här med att bara stjäla personernas ägodelar... det är lixom inte riktigt fint i kanten! Vet rp om att vapnet som han använder är så spec. eller är det bara spelaren som vet det... annars kan det ju komma en köpman och erbjuda ett ganska bra pris (som räcker till ett bra vapen och ger en viss vinst) eller om rp vet att hans vapen är spec. är det ju bara att låta rp stöta på en grupp med ädlingar från det fjärran landet... och tvinga honom att sälja det till dem... alt. låta de utmana honom och erbjuda honom vapnet (och ev. en titel) om rpn kan spöa dem alla... annars blir vapent komfisketat... eller någe liknande!
Annars tycker jag om det där med den spännande jakten är en mycket bra idé!

Slarn

Excentriker
Re: Konstigt-[i]Spoiler[/i]

Våra Rp:er är ofta "begåvade" med ganska stora, Farliga, och exotiska vapen (läs svärd). Inte sällan magiska sådana, dessutom. Men se det inte som ett problem, utan som en möjlighet till äventyr! Läs hans bakgrundshistoria om hur han fick svärdet. Tvinga honom att göra en om han inte har någon. Kolla igenom den och se om det inte finns några mystiska inslag, något som Rp:n inte riktigt har koll på. Vem ville att han skulle få vapnet? Varför? Finns det någon som vill åt det? Och... är det verkliget ett helt "vanligt" svärd? Kanske en magiker som tar en titt på det kan upptäcka spännande saker...

ejectXreject

Veteran
Re: Konstigt-[i]Spoiler[/i]

Jag håller med. Antingen en jakt efter de som stulit det, eller bara något som rör vapnet. Nackdelen med att bara slänga in en strid på en höft mitt i ett äventyr för att ta ifrån en rollperson hans vapen känns...för simpel. Förberedelserna för ett äventyr borde ju inte var allt för stora - hälften borde stå i hans bakgrundshistoria!
Och hey! - om han lyckas hitta/försvara/whatever sitt svärd så har han ju gjort sig förtjänt av det (därmed inte sagt att det inte kan uppstå framtida komplikationer med långväga adelsmän över svärdet).

Arvid

Warrior
Jag har läst inläggen i den här tråden och håller i första hand med [color:\\"blue\\"]Arandon[/color] och [color:\\"blue\\"]P|uT0NiUm[/color]. Om spelaren verkligen vill ha vapnet så kan man fundera över att låta honom behålla det, om han får till en bra historia om det, som bör vara invävd i rollpersonens bakgrundshistoria. Som exempel kan jag ta en händelse från vår spelgrupp (min spelgrupp läser inte kursiva texten):

En spelare ville att hans nygjorda cirefalier skulle ha ett lelldorinsvärd. Det var helt enkelt det som passade bäst med fäktningen, den var snabb och smal ett vapen som passade perfekt till rollpesonen. Cirefaliern (vid namn Cziremon) skulle vara en svärdsman som inte dödade sina motståndare, en som ville undvika att skada andra så långt som möjligt. Historian blev följande:
I sina yngre dagar hade Cziremon varit bästa vän med an alv och tillsammans hade de dragit omkring sökande äventyr. Cirefaliern var av fin börd men istället för att stanna i det rygga livet i sin hemstad drog han runt främst sökande fester, äventyr och kvinnor.Men en dag kom slutet för de två färdkamraterna. Överraskade av rövare så skadades Cziremon svårt och hans alvvänn kom senare att dö av skadorna. Den döende alven sade då att han insett det onda i att beröva folk på deras liv och att han ansåg att han själv därför var värd det öde som nu drabbat honom. Han bad dock Cziremon att dyrt och heligt svära att göra allt i sin makt för att förhindra att han själv tar livet av någon och helst även att undvika att ens skada dem. Cziremon lovade och innan alven dog så gav han Cziremon sitt svärd, ett väldigt fint Lelldorinsvärd, och sa att det skulle påminna honom om hans löfte.

Jag (och inte någon annan) störde sig alls på detta eftersom historian var så pass välgjord. Du skulle gärna kunna hjälpa spelaren i att utveckla bakgrundshistorian om vapnet, så att ni får en historia som båda är nöjda med.

Sen tycker jag att de här med granacherna etc, som [color:\\"blue\\"] Railin av Zolod [/color] nämnde är värda att tänka på. Om man har ett vapen från en annan kultur så kommer folk att börja undra och man kan råka i problem allternativt få svårare på sociala färdigheter. Sen blir man ju lätt igenkänd vilket kan vara dåligt i vissa fall.

Och slutligen det här om att stjäla vapnet som [color:\\"blue\\"] Mäster Atrion [/color] talade om. Om man har ett så pass ovanligt vapen så drar det kanske till sig tjuvar. Speciellt folk från "vapnets hemland" skulle kunna stjäla det av hämndbegär och samtidigt chansen till egen vinning. Jag tycker dock inte att du ska låta någon stjäla det som straff, utan snarare p.g.a. de intressanta scenarion detta kan erbjuda.

Så, man kan varken göra det lätt för sig. Jag skulle inte alls gilla om någon tog en annan kulturs vapen utan förklaring. Men om man lägger ner en historia bakom det och även låter det få verkningar i spelandet, med fördelar och nackdelar, så kan man göra det riktigt intressant.

Ska bara klarifiera lite vad jag menade med vad jag sa.

Jag sa INTE att du skulle låta honom möta massa Mûhadiner som vill ha ihjäl honom, utan menade att OM han skulle vålla ett möte med sådana, skulle dom troligen vilja ha tillbaks svärdet. Och det skulle dom nog använda våld till. Så spelaren får helt enkelt akta sej för detssa folk.

Anars kan han ju hitta på någon lämplig historia (tillexempel händelsen 'Äventyr' kan användas till detta, att han tex. räddade livet på en Kefal)

Mäster Atrion

Warrior
Ja allting är ju igentligen fel om man vill att svärdet ska försvonna men måste i sådana fall se till att det försvinner på ett tro aktigt sätt. Det behövs ju inte vara en tjuv men det var det första som jag tänkte på när jag hörde att det skulle försvinna. För det är väll tjuvar bra på. Få saker att försvinna och troligtvis aldrig komma tillbaks.