Nekromanti Konstruera hinder

oolaa

Veteran
Hej!

Jag spelleder en Kult-kampanj och har ett lite idétorka. Spelarna befinner sig på en gammal missilbas men dödsängeln Chagidiel har fått verkligheten att rämna och spelarna dras istället in i en annan värld.

Nu försöker jag komma på lämpliga och intressanta hinder för spelarna att möta i den andra världen.

Kampanjen är, för en gångs skull, inte alls fokuserad på strid så det funkar inte. När spelarna är i vanliga världen består hindren av detektivarbete och sociala konflikter.

De har befunnit sig i den parallela verkligheten tidigare och då var de tvungna att offra lyckliga minnen för att komma ut. Det blev väldigt effektfullt och obehagligt men jag vill inte gärna återanvända det.

Har ni några tips på vad spelarna kan tvingas ta sig till för att ta sig ut?

Zappelina

Swordsman
Vore det inte kul att låta dem göra något som anknyter till vad som väntar dem senare i kampanjen? Kanske du kunde tvinga dem att göra tvärt emot vad du tänker att borde göra senare, eller att de möter någon elaking som precis ser ut som den räddande samariten senare?

Eller om du inte vill trissa upp stämningen, varöfr inte ge ett mörkt avslut till en inte färdig tråd från tidigare eller rent av från någon av karaktärernas bakgrunder?

Recca

Femme Fatale
Det finns X antal dörrar som leder ut. När en person gått ut så försvinner dörren. Det finns så många dörrar kvar att en rollperson kommer vara tvungen att stanna. :gremlaugh:

Zappelina

Swordsman
Det finns så många dörrar kvar att en rollperson kommer vara tvungen att stanna.
... tillsammans med monstret (gärna ett litet barn som man inte kan döda, eller varför inte som i Solaris - som man kan döda, men som kommer tillbaka och inte vet vad som hänt? Typ en nära som dött eller som man har nått trauma med och som söker förlåtelse eller nått, så att det inte blir strid utan bara känslomässig mayham.).

Rickard

Urverk speldesign
Vad var det för minnen som rollpersonerna gav upp? Kan de inte få se konsekvensen av detta? Vad kan minnena ge upphov till i världen som skapar ett hinder för rollpersonerna?

Det brukar alltid bli bättre om rollpersonerna har några att interagera med. Vad finns det för andra saker i parallellvärlden? Jag brukar alltid försöka hitta på någon(/några) konkurrerande grupp(er). Hitta på en McGuffin och sedan några som är ute efter den, typ en tjänare till Chagidiel, någon gammal faster till en rollperson som är död sedan länge, någon som råkat illa ut på grund av den skapelse som en av rollpersonenas minne har utgjort samt en grupp individer som vill ut ur parallellvärlden.

/Han som rekommenderar följande tråd (särskilt fisktankarna) som hjälp för att komma igång

oolaa

Veteran
Tack så mycket för de bra tipsen! Ikväll blir det spelmöte så jag kanske rapporterar hur det gick. Har fått en hel del bra uppslag av er!

oolaa

Veteran
Sådär ja!

Det blev rätt intressant faktiskt. En av spelarna drabbades för en tid sen av en sinnessjukdom. I den parallella världen mötte hon sitt friska jag (som hon själv fick rollspela) som dock både karaktären och spelaren off misstänkte var en falsk version.

För att komma ut ur parallellvärlden var hon tvungen att offra en av versionerna. Hon valde sitt friska jag.

Den andra karaktären är bror till den ena och fick vara med om dilemmat angående vem som skulle offras. Han var inte heller säker på vem som var den äkta.