Det finns en baktanke också: helt fria system missbrukas rätt ofta. Då får man lätt Trek-effekten - vi programmerar om huvuddeflektorn med feedback-koppling genom warpspolen som länkas genom jeffrey-tuberna via dilitium-kärnan till faserbankarna. Alla komponenter kan användas till allting rätt av, bara manusförfattaren/spelaren kan tillräckligt mycket trekknobabbel.
Det vardärför jag plockade med bedömningsgrunden rimlighet. Ju mindre man ändrar på det tänkta användningsområdet desto rimligare är det. Ju mindre komplicerat desto rimligare (tex är det enklare att störa ut sensorer än att lura dem till att se något som inte finns).
Allt det här är upp till spelledarens omdöme (och dessutom ger det bra möjligheter för spelledaren att anppasa till sin egen smak). Vilken spelledare som helst värd titeln sätter stopp för uppenbart missbruk. Hopplocksprylar bränns ut efter en användning, behöver udda komponenter från andra viktiga system ("OK, jag tror jag vet hur vi ska hitta dem. Behöver vi verkligen andas?"). De är klumpiga och ömtåliga. De kan bara opereras av konstruktören.
Risken är att man hamnar i ett system lika komplext som hela resten av systemet, där man har ett behov av att beskriva varje delkomponent och dess möjligheter samt var de används. I slutänden blir det så mycket godtycke att jag inte tror att det är mer exakt än ett öppet godtyckligt spelledarbaserat system.
Det är dessutom enklare att utnyttja regler än en spelledare i längden...
Kanske man klarar sig med färdigheter och en tabell för egenkonstruerade prylar där man slår olika många slag beroende på hur bra man lyckas. En pryl som spelledaren bedömer som osannolik och därmed svår kommer därmed också att bli mer riskabel. Den skulle exempelvis kunna vara en mer utvecklad variant av följande:
- Fungerar som avsett, inga sidoeffekter
- Behöver udda komponent
- Behöver komponent som är vital i annat sammanhang
- Fungerar som avsett men på tok för klen
- Fungerar som avsett men på tok för kraftig
- Bränns ut efter D3 användningar
- Kan bara skötas av konstruktören
- Stor och klumpig
- Ömtålig
- Kräver massor av energi
- Riskabel att använda
- Verkar OK, men startar inte när det gäller
- Helt annan effekt än avsedd
- Oväntad bieffekt
- Kräver specialverktyg
- Går inte att stänga av
- Kräver bränsle
- Kräver speciella omständigheter (tex vacuum)
Naturligtvis slås dessa slag dolt, så att spelarna får en glad överraskning när deras fusionsskärbrännare som de skulle öppna ett kassaskåp med förångar kassaskåpet och huset på andra sidan väggen, inte går att stänga av, blir så varm att man inte kan röra den och börjar vibrera så mycket att den börjar hoppa omkring.
En sådan lösning ger tillräckligt specifika effekter för space opera, men är samtidigt enkel och fruktansvärt underhållande.