Allmänt babbel.
"Det är en av de viktigaste orsakerna till att jag vill ha en sorts low-tech, "skitig" framtid. Man ska känna igen sig - det finns en del framåtskriden teknologi, men i slutändan är politikerna lika inkompetenta, människorna lika intoleranta och vardagen lika vardaglig för den vanliga medborgaren. Ungefär."
- *Gottar sig* Precis vad jag vill ha i ett sci-fi rollspel! /images/icons/wink.gif
"Slutligen gillade jag det faktum att polisen kunde köra omkring med svävarbilar á la Bladerunner."
Just Bladerunner verkar vara ett tacksamt exempel i fallet Din Värld(tm). Bladerunner är regnigt, "smutsigt" och ganska low-tech. Trots det är det stora städer det handlar om och även rymdfärdsmöjlighet och de använder även svävare som passar in seamlessly i mijön. Om jag förstår dig rätt så är det något åt det här hållet du vill ha. (Rätta mig gärna om jag har fel, och lämna gärna några "stämningsfilmer" till ditt spel; alltså filmer som "passar in", helt eller delvis i din värld. (har sett det mesta.. /images/icons/wink.gif).
"Just Portalteknologin ligger lite för långt framåt för min smak, så det kommer förmodligen att vara så att människorna inte kommit på den helt själv eller bara lyckats uppfinna Portarna av misstag."
- Jag gillar iden med portalerna, eftersom det är ett bra och "realistiskt" sätt att ta sig långa sträckor i rymden. Annars tvingas man hitta på något i stil med kryokammare (en klassiker) ala bla Alien, vilket känns ganska orealistiskt, då man får anta att användningen av kryokammare kommer att användas i många olika syften som man egentligen inte vill att de ska användas till (Exempelvis så lär väl ingen otrevlig diktator med hopp om att leva för evigt låta bli att frysa ner sig i väntan på bättre tider.. /images/icons/wink.gif). Med portaler kan man fortfarande säga att rymdresor går förhållandevis sakta, utan att låta en resa ta decennier.
Lite brainstorming:
Att resa genom en portal lär vara farligt. Därför gör man det inte om man inte måste, och gör man det försöker man få igenom så mycket som möjligt vid samma tillfälle.
Att resa genom en portal kanske dessutom påverkas av andra förhållanden som begränsar portalernas "övermäktighet" (teknologimässigt), tex. att solstormar slår ut deras förmåga att skicka folk till rätt ställe.
Portaliden skulle kunna vara ett mänskligt påfund, kanske även teorin om hur det skulle kunna fungera, men en il i ryggen säger att det skulle kunna vara intressant om teknologin som portalen behöver inte är från denna världen..
Tänkbart exempel: (något klicheartat, dock /images/icons/wink.gif)
Teorin om portalen fanns redan för länge sedan (finns redan idag..) och en uppsjö teorier har lagts fram. Det var dock med hjälp utav fungerande delar från kraschen i Roswell man lyckades sätta ihop det energifält/material/whatever man behövde för att konstruera den.
Det är fritt att ändra platsen.. /images/icons/wink.gif
Hursomhelst så är fördelarna med att låta teknologin vara utomjordisk (utan att nödvändigtvis säga att människan har träffat utomjordingar) är att tillgången till portaler är begränsad, då man kanske bara har materialet från första kraschen att bygga av. Därför kommer det inte vara många portaler och gör man en ny så behövs det ett jävligt bra skäl! Det här begränsar "portalandet" ännu mer, vilket är bra om du vill använda iden (tycker jag verkligen), men fortfarande tona ner det faktum att de finns.
Tyvärr är jag just nu för trött för att komma med vettiga förslag på en söm
lös värld.. Du får helt enkelt vänta tills imorgon /images/icons/wink.gif.
Sedan några frågor också:
Hur mycket "Alien interaction" hade du tänkt ha med i spelet?
Har spelet en stark metaplotdriven bas, eller är det mer "en ny värld" i detalj?
Utgår spelet från vår värld, eller en helt annan?
"Jodå. Den här tråden har gett mig bättre insikt i mina egna funderingar. Det är bra att bolla... man tvingas tänka på saker man inte såg först."
- Precis skälet till att jag funderar att lägga ut storyn till Mitt Rollspel(tm) snart..
//
MiDNiGHT. - Kom ihåg att 40 tio-öringar kan vara dödliga! (särskilt i ett hagelgevär.)