(Detta borde kanske höra hemma i Waliums tråd, men vad fan, jag gör så sällan egna trådar...)
Ljusets riddare efterlyste konstruktiva förslag om man var missnöjd med t ex en tendens att Eon går mot för mycket high fantasy. Well, här är min tanke som jag tror skulle kunna hjälpa lite:
Vad jag är ute efter i modulerna som spelledare är allt som kan underlätta mitt arbete. Till skillnad från vår stundtals gästande Vitulv så gillar att få en spelvärld som är detaljerat beskriven, för när jag som SL ska konstruera äventyr och kampanjer så försöker jag se på vad som kan "vara på gång" i spelvärlden, vilka motiv olika aktörer kan ha och vad detta kommer få för konsekvenser då de agerar för att nå sina mål. När jag väl börjar fila på någonting kan jag sedan använda modulerna för att konstatera att "jaha, men hur kommer den här gruppen reagera på detta...?" och "men det kommer ju bli problematiskt för i det området är det ju på det viset..." osv. Dvs, jag leker små tankeexperiment och använder detaljrikedomen för att se vilka motsättningar och konflikter som naturligt uppstår och vips så får det hela plötsligt ett eget liv och man har uppslag för en hel kampanj.
Så, vart leder det här? Jo, förutom vad man kan finna i de allmänna kapitlen i modulerna så finns det ju i hemlighetskapitlen och Legender och Hemligheter lite olika hemliga organisationer och saker som pågår under ytan och det är ju ofta väldigt smidigt att låta dessa vara viktiga aktörer och antagonister i äventyr och kampanj. Men här finns det ett problem och det är att en överväldigande majoritet av alla "hemligheter" och hemliga organisationer i Neogames Mundana på något sätt är knutna till det stundande Mörkret och deras motiv klart knutna för att stötta eller stävja detta. Detta är ju givetvis väldigt trevligt för de som vill göra Den überepiska kampanjen (TM), men på något sätt så tar det ju bort eller begränsar möjligheterna att använda sig av SL-hemligheterna om man inte vill använda sig av Mörkret.
Vad är då mitt konstruktiva förslag till Neogames och de frilansare som skriver olika moduler? Jo, skjut in mer av underliggande konflikter, hemligheter osv som INTE är knutna till Mörkret men som ändå ger inspiration till kampanjer utan att de behöver bli för episka. Det finns ju en hel del sådana synliga konflikter (ekonomiska intressekonflikter Cirefaliska samväldet vs Consaber, t ex) men det skulle vara trevligt om det fanns mer av världsliga konflikter som var av någon slags mellankaraktär. Dvs, i mellanregistret om vi har grisodling i ena ändan och världsomvälvande jättekonflikter i den andra.
Tja, det får väl räcka som början....
Mvh / Phelan
Ljusets riddare efterlyste konstruktiva förslag om man var missnöjd med t ex en tendens att Eon går mot för mycket high fantasy. Well, här är min tanke som jag tror skulle kunna hjälpa lite:
Vad jag är ute efter i modulerna som spelledare är allt som kan underlätta mitt arbete. Till skillnad från vår stundtals gästande Vitulv så gillar att få en spelvärld som är detaljerat beskriven, för när jag som SL ska konstruera äventyr och kampanjer så försöker jag se på vad som kan "vara på gång" i spelvärlden, vilka motiv olika aktörer kan ha och vad detta kommer få för konsekvenser då de agerar för att nå sina mål. När jag väl börjar fila på någonting kan jag sedan använda modulerna för att konstatera att "jaha, men hur kommer den här gruppen reagera på detta...?" och "men det kommer ju bli problematiskt för i det området är det ju på det viset..." osv. Dvs, jag leker små tankeexperiment och använder detaljrikedomen för att se vilka motsättningar och konflikter som naturligt uppstår och vips så får det hela plötsligt ett eget liv och man har uppslag för en hel kampanj.
Så, vart leder det här? Jo, förutom vad man kan finna i de allmänna kapitlen i modulerna så finns det ju i hemlighetskapitlen och Legender och Hemligheter lite olika hemliga organisationer och saker som pågår under ytan och det är ju ofta väldigt smidigt att låta dessa vara viktiga aktörer och antagonister i äventyr och kampanj. Men här finns det ett problem och det är att en överväldigande majoritet av alla "hemligheter" och hemliga organisationer i Neogames Mundana på något sätt är knutna till det stundande Mörkret och deras motiv klart knutna för att stötta eller stävja detta. Detta är ju givetvis väldigt trevligt för de som vill göra Den überepiska kampanjen (TM), men på något sätt så tar det ju bort eller begränsar möjligheterna att använda sig av SL-hemligheterna om man inte vill använda sig av Mörkret.
Vad är då mitt konstruktiva förslag till Neogames och de frilansare som skriver olika moduler? Jo, skjut in mer av underliggande konflikter, hemligheter osv som INTE är knutna till Mörkret men som ändå ger inspiration till kampanjer utan att de behöver bli för episka. Det finns ju en hel del sådana synliga konflikter (ekonomiska intressekonflikter Cirefaliska samväldet vs Consaber, t ex) men det skulle vara trevligt om det fanns mer av världsliga konflikter som var av någon slags mellankaraktär. Dvs, i mellanregistret om vi har grisodling i ena ändan och världsomvälvande jättekonflikter i den andra.
Tja, det får väl räcka som början....
Mvh / Phelan