Nekromanti Konstruktivt förslag (?) (Halv-SPOILER)

Phelan

Hero
(Detta borde kanske höra hemma i Waliums tråd, men vad fan, jag gör så sällan egna trådar...)

Ljusets riddare efterlyste konstruktiva förslag om man var missnöjd med t ex en tendens att Eon går mot för mycket high fantasy. Well, här är min tanke som jag tror skulle kunna hjälpa lite:

Vad jag är ute efter i modulerna som spelledare är allt som kan underlätta mitt arbete. Till skillnad från vår stundtals gästande Vitulv så gillar att få en spelvärld som är detaljerat beskriven, för när jag som SL ska konstruera äventyr och kampanjer så försöker jag se på vad som kan "vara på gång" i spelvärlden, vilka motiv olika aktörer kan ha och vad detta kommer få för konsekvenser då de agerar för att nå sina mål. När jag väl börjar fila på någonting kan jag sedan använda modulerna för att konstatera att "jaha, men hur kommer den här gruppen reagera på detta...?" och "men det kommer ju bli problematiskt för i det området är det ju på det viset..." osv. Dvs, jag leker små tankeexperiment och använder detaljrikedomen för att se vilka motsättningar och konflikter som naturligt uppstår och vips så får det hela plötsligt ett eget liv och man har uppslag för en hel kampanj.

Så, vart leder det här? Jo, förutom vad man kan finna i de allmänna kapitlen i modulerna så finns det ju i hemlighetskapitlen och Legender och Hemligheter lite olika hemliga organisationer och saker som pågår under ytan och det är ju ofta väldigt smidigt att låta dessa vara viktiga aktörer och antagonister i äventyr och kampanj. Men här finns det ett problem och det är att en överväldigande majoritet av alla "hemligheter" och hemliga organisationer i Neogames Mundana på något sätt är knutna till det stundande Mörkret och deras motiv klart knutna för att stötta eller stävja detta. Detta är ju givetvis väldigt trevligt för de som vill göra Den überepiska kampanjen (TM), men på något sätt så tar det ju bort eller begränsar möjligheterna att använda sig av SL-hemligheterna om man inte vill använda sig av Mörkret.

Vad är då mitt konstruktiva förslag till Neogames och de frilansare som skriver olika moduler? Jo, skjut in mer av underliggande konflikter, hemligheter osv som INTE är knutna till Mörkret men som ändå ger inspiration till kampanjer utan att de behöver bli för episka. Det finns ju en hel del sådana synliga konflikter (ekonomiska intressekonflikter Cirefaliska samväldet vs Consaber, t ex) men det skulle vara trevligt om det fanns mer av världsliga konflikter som var av någon slags mellankaraktär. Dvs, i mellanregistret om vi har grisodling i ena ändan och världsomvälvande jättekonflikter i den andra.

Tja, det får väl räcka som början....

Mvh / Phelan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Medhåll

Just det envisa fokuserande på det kommande Mörkret finner jag irriterande. Dels för att det är så onyanserat och dels för att det är en så klassisk high-fantasy-uppgörelse mellan absolut ondska och absolut godhet.

Men det finns ju gott andra konflikter att bygga vidare på. Varför inte konflikten mellan den sabriske kungen och Drunok? Eller det expansiva Consaber och omvärlden? Vad händer egentligen med det stundande inbördeskriget i Soldarn? Eller Vrimzikiel? Det finns så mycket intressantare konflikter att fokusera på, konflikter med andra ställningstaganden och som känns betydligt mer trovärdiga.

Och varför inte passa på att justera lite märkligheter som den otroligt låga befolkningsmängden ibland vissa länder och raser? Eller det stora pengaflödet i världen?

hatten

Swashbuckler
Vad är då mitt konstruktiva förslag till Neogames och de frilansare som skriver olika moduler? Jo, skjut in mer av underliggande konflikter, hemligheter osv som INTE är knutna till Mörkret men som ändå ger inspiration till kampanjer utan att de behöver bli för episka. Det finns ju en hel del sådana synliga konflikter (ekonomiska intressekonflikter Cirefaliska samväldet vs Consaber, t ex) men det skulle vara trevligt om det fanns mer av världsliga konflikter som var av någon slags mellankaraktär. Dvs, i mellanregistret om vi har grisodling i ena ändan och världsomvälvande jättekonflikter i den andra.
Det är faktist in väldigt bra idee.
Man kan lätt sätta in lite Alv hus intriger.
Dvärigska handels strider och politiska falskspel.
Mord och spioneri mellanländer vore även det lätt att göra.

Och Handelshus intriger och sabotage.. osv..

Ceram

Hero
ghööö

Dels för att det är så onyanserat och dels för att det är en så klassisk high-fantasy-uppgörelse mellan absolut ondska och absolut godhet.
Gudarna är väl knappast absoult goda. Mörkerherrarna är antagligen inte absoult onda. Men du har en viktig poäng där...

Varför inte konflikten mellan den sabriske kungen och Drunok?
Höö? Har jag missat något nu?

Eller det expansiva Consaber och omvärlden? Vad händer egentligen med det stundande inbördeskriget i Soldarn? Eller Vrimzikiel? Det finns så mycket intressantare konflikter att fokusera på, konflikter med andra ställningstaganden och som känns betydligt mer trovärdiga.
Bra bra... De expansiva cirefalierna, det dekandenta jargiska kejsardömmet, de lösta Forion osv...

Och varför inte passa på att justera lite märkligheter som den otroligt låga befolkningsmängden ibland vissa länder och raser? Eller det stora pengaflödet i världen?
Det löser alver 2. Det finns mängder av alver överallt som inte räknas med i befolkningssiffrorna. Det faktum att många alver äter pengar gör att det snart deflaeras till en "rimlig" nivå...

Ymir

Liten kantbaron
The same ruinous path into the void...

Just det envisa fokuserande på det kommande Mörkret finner jag irriterande. Dels för att det är så onyanserat och dels för att det är en så klassisk high-fantasy-uppgörelse mellan absolut ondska och absolut godhet.
Man kan ju alltid söka sig till en seriös version av Mörkerkonceptet. *Hint hint* :gremsmirk:

Å andra sidan förstår jag dig. Min egen långkörare involverar just Mörkret, där är moduler som 'Legender och Hemligheter' och 'Vandöda & Nekromanti' ändå fulla med godis, hur dåliga de sedan än är i övrigt finns där ändå saker jag kan och vill använda. Och då har vi inte ens börjat tala om 'Drakar' och det lysande hemlighetskapitlet i 'Alver' än.

Mer jordnära och 'värdsliga' intrigelement saknas inte i Eon - ta en titt på hemlighetskapitlet i 'Dvärgar' eller 'Consaber', till exempel, men jag håller med dig om att Mörkret på sätt och vis tar ut några av dem. Till exempel vore det ödesdigert att dra igång ett krig mellan Thalamur och Consaber, eftersom det kan antas vara det sista både Verduhrakh och Khakra önskar sig, eftersom hela deras syfte med att uppmuntra upprustning men förhindra krig är att förbereda för Mörkrets ankomst. En sådan grej passar min kampanj, för den handlar om just Mörkret och händelser som skakar själva världen i dess grundvalar, men i andra kampanjer är det allt annat än önskvärt, förstås. Mundana har massor av kampanjelement som inte gränsar åt fantastiska händelser och storslagna mysterier i det förgångna, men mycket av den senaste utgivningen har fokuserats på det senare. Det behövs onekligen moduler med en mer jordnära touch, eller en mer blandad mix, och jag räknar med att åtminstone 'Cirefalier' kommer stå för den biten. Att Västlanden kommer att göra det kan jag rentav lova.

Men nu talar jag om framtiden. Nuet då?
'Vandöda och Nekromanti' har redan sågat jämns med de förruttnade fotknölarna, och då tycker jag fortfarande att den innehåller en hel del vettigt stoff. 'Sjöfarare och Pirater' var knappast full med koboldmat, utan rätt torr och seriös, medan 'Monster i Mundana' är skräddarsydd för ändamålet, och därom kan man säga lite vad man vill. Jag älskar Pantherorna och Hyggelmonstren, och även om jag inte önskar mig en hel modul om monster, som jag anser lika gärna kan läggas i vilket bestiarium som helst, så förstår jag att andra gör det. Vad som stör mig med MiM är de nya monstren, tilläggen, som nästan utan undantag är ansträngda, överflödiga eller bara töntiga i allmänhet. Nattmaran hade varit cool om den gjorts mer trovärdig genom att tex vara en icke-fysisk entitet, och Krynir och sådana jordnära väsen finns inte mycket att säga om, ej heller Halkyonen, men somliga var både överdesignade och överflödiga. Grekofetischistiska fjanterier som gorgonerna hade jag helst sluppit - framförallt för att de är fula, men också för att de passar illa i minsterdefinitionen och lägger ytterligare en humanoid ras till ett rasinflationistiskt krympande Mundana. De tillför ingenting annat än i egenskap av överflödiga antagonister.

'Vapenmästaren' är den modul på sistone som stört mig mest, beroende på några få enkla detaljer. Stridskonstsystemet har gjorts vettigare, i mångt och mycket, men samtidigt har det gjorts onödigt begränsat och fullt med töntiga tekniker. Vad har 'Upptäcka fara' eller 'Meditation' i en stridskonst att göra, tex? Men framförallt - plötsligt får du inte längre vara duktig från början, det står svart på vitt - du får inte välja tilläggstekniker när du skapar din rollperson, oavsett hur duktig han/hon är. Vad i ******* ska det föreställa? Vad är meningen med att sätta sig över spelarna på detta sätt? Charmen med Eon för mig när jag började spela det var att man redan från början kunde få sin rollpersons om man ville ha den och skippa den jobbiga och föga trovärdiga exp-jakten i DoD, plötsligt fick man vara kompetent redan när rollpersonen skapades. Iochmed 'Vapenmästaren' får jag inte vara det längre...inte om jag vill vara stridskonstnär iallafall. Neogames, varför tvunget sätta er över mig som spelare, varför ifrågasätta min intelligens? Jag har väl själv vett nog att avgöra om jag vill tillåta tilläggstekniker från början eller inte?

Annat jag stör mig på i 'Vapenmästaren' är de järnhårda begränsningarna på hur många tekniker man får ha med ett visst färdighetsvärde, hur vissa stridskonster omarbetats, vissa nya vapen, många nya tekniker, de något inkonsekventa värdena på de Berömda vapnen, utrustningspaketen (så en alvkrigare har på fullt allvar bara en båge och en kniv? Aj) samt att stats på spelledarpersonerna satts ut. 'God', 'Mästerlig' etc-systemet i 'Riddaren' var bra, för det gav en ungefärlig uppfattning utan att begränsa, men det nya systemet med att sätta ut ett exakt värde är bara störande för oss som har en annan uppfattning om bra och dåligt i Mundana. (Nåja, så illa var det inte, filtrera bort lite av mitt gnäll). Dessutom är det inkonsekvent, då andra värden för tex Rhazcom Manziir tidigare angivits här på forumet. 'Vapenmästaren' innehöll en del bra information om tex svärdssmide, ett i viss mån förbättrat stridskonstsystemet och en praktisk sammanfattning av samtliga modulers vapenjox i ett kapitel, men primärt stack försämringarna jämfört med 'Krigarens väg' väldigt mycket i ögonen och drog ned helhetsintrycket rejält. Illustrationerna var också sämre, förstås, som vanligt.

I 'Sjöfarare och Pirater' liksom i 'Vapenmästaren' står just illustrationerna ut som irriterande anakronistiska. i S&P syns en sjökapten i 1700-talskläder, på Vapenmästarens försättsblad ståtar en normandisk krigare modell 1000-tal, och både S&P och 'Geografica Mundana' är översållade med bilder på romare, egyptier, grekiska galärstrider, kolonnprydda städer åt Delphi-hållet och kringströdda goter som gått vilse från folkvandringstider. Varför denna plötsliga anakronism i illustrationerna? Tidigare moduler, också sådana illustrerade av Hellervik, hade en betydligt mer enhetlig framtoning. Jag ser inte Jargierna som romare i Mundana och jag vill inte göra det, för de hör hemma i ett annat utvecklingsskede av historien. 1700-talsfiguren på sid 75 i S&P är det värsta i någon modul dock. Med detta inte sagt att Mundana ska motsvara jordisk medeltid, Hellerviks gamla illustrationer är för medeltida i mitt tycke, men någon form av trovärdiga utvecklingslinjer måste det ju finnas, och det ger modulerna också nästintill fullt förtroende för...det är bara enstaka stycken om Jargien och illustrationerna på sistone som förmedlar en annan bild.

Men nog gnällt på gammalt material, jag håller redan på att gå vilse i min egen klagolåt. Vad är det som behöver förbättras, utöver det jag redan nämnt?

Neogames borde inte vara så ovilliga att åtgärda gamla, envisa problem som hela tiden fått kritik av en bred allmänhet. Varför inte göra något åt de bisarrt låga folkmängderna och bristen på städer i vissa kulturer (*hint hint*) nu när man har möjlighet, tex? Varför inte försöka göra Mörkret lite mer nyanserat, tankeväckande och annorlunda? (Vilket 'Drakar' också verkar ha försökt. Ett gott steg i rätt riktning). Det stora pengaflödet i världen togs ju upp ovan, även om jag aldrig märkt något konstigt med det. Jag ser fram emot att få veta hur Sunaris alver egentligen lyckas leva av allt som skogen ger, dock, även om jag själv aldrig haft några problem med Sunari egentligen. Mat-biten har jag helt enkelt bortförklarat så gott det gått.

Nej...det enda riktiga problemet som jag ser det är att världen börjar bli inkonsekvent. De olika skribenterna verkar inte ha koll på vad andra skriver, och det orsakar förvirring, inkonsekvenser och motstridiga uppgifter på många håll, det upptäckte jag själv när jag jobbade med Västlandens sporadiskt beskrivna historia. Det blir inte bättre av att antalet skribenter hela tiden ökar, med lägre och lägre krav på dem som tänkbar följd. Neogames frilansare skulle behöva ta sig tid att sätta sig in i vad som tidigare skrivits om ett område innan de börjar skriva något nytt om det. Därmed inte sagt att somligt inte borde ändras, det skrev jag ju också ovan, men man borde noggrant tänka igenom vad. I de flesta fall bör redan skrivet grejs ses som heligt, men om en förändring förbättrar det hela...en hel del lösryckta delar av det som tidigare publicerats vore lätt och tacksamt att finputsa och förbättra ändå. Och då menar jag tyvärr alltför sällan det som Neogames själva väljer att finputsa, såsom de redan utmärkta modulerna 'Alver' och 'Krigarens Väg' :gremsmirk: (Att just de är slutsålda kanske skvallrar något om kvalitén, btw?).

Ett rollspelsföretag måste ju leva också. Jag önskar mig bara bättre illustrationer och en återgång till det nyskapande och inspirerande material som tidigare moduler var proppfulla av. Och jag ska säga något som ligger såpass djupt ned i stolthetsmuskeln och svider så i fantasiknölarna att jag får avsluta inlägget med det - 'Drakar' är ett gott steg på vägen.

- Ymir, som fortfarande skyller allt på 'Legender och Hemligheter', men i sin gnällighet är fullt beredd att lägga 'Vapenmästaren' till listan nu

Helmgast
Re: The same ruinous path into the void...

Nej...det enda riktiga problemet som jag ser det är att världen börjar bli inkonsekvent. De olika skribenterna verkar inte ha koll på vad andra skriver, och det orsakar förvirring, inkonsekvenser och motstridiga uppgifter på många håll, det upptäckte jag själv när jag jobbade med Västlandens sporadiskt beskrivna historia. Neogames frilansare skulle behöva ta sig tid att sätta sig in i vad som tidigare skrivits om ett område innan de börjar skriva något nytt om det.
Encyklopedia kan ju vara ett sätt att få lite Ordnung på't...

Hartland

Warrior
Ordning på ordboken...

Och då blir det ju nästan som vitulv säger och uppslagsboken blir "nödvändig"... :gremtongue:

/Hartland - köper för att ha inte för att använda

BraidsMamma

Veteran
Re: (liten Xinuspoiler)

Jag håller med om en sak.
Vad man är tycker om L&H och V&N så inehåller de en hel del godis. Jag leker just nu med tanken på att låta gruppens snälla missla börja få mardrömmar samtidigt som jag påminner henne att allt hon vet om sin farfars far var att han bodde nånstans i Damarien (muahahaha). Anledningen är att Xinus roll i "mitt mörker" är förstorad för att förenkla för mina lata spelare.

Walium visar sin sanna kvalité?

Men det finns ju gott andra konflikter att bygga vidare på. Varför inte konflikten mellan den sabriske kungen och Drunok? Eller det expansiva Consaber och omvärlden? Vad händer egentligen med det stundande inbördeskriget i Soldarn? Eller Vrimzikiel? Det finns så mycket intressantare konflikter att fokusera på, konflikter med andra ställningstaganden och som känns betydligt mer trovärdiga.

DÄR har du ett härligt exempel på ett konstruktivt förslag! Härligt jobbat walium!
*skriva skriva i stora anteckningsboken för vettiga idéer*

Notera hur en tråd som inledes med en fokusering på just konstruktivitet också lätt tog sig en sådan vändning och faktiskt genererade en klase goda idéer. Det är av den anledningen som jag föredrar ett sådant angreppssätt på ett problem. What you give is often what you get - liksom...

Ljusetsriddare - som blev positivt överraskad

Du är en (h)ärlig prick Ymir! [OT I guess?]

För att ha forumets självklara första plats som ûbergnällare och stenhårda kritiker så är du också ett underbart exempel på någon som faktiskt också ibland fullständigt pumpar ur dig konstruktiva idéer, dessutom ofta väldigt välreflekterade sådana.
Hade du bara skippat argumenten som ibland tar sin ståndpunkt lite väl djupt rotat i din egen spelvärld (som iofs verkar väldigt intressant inte minst då den ibland verkar påminna mycket om min egen) så hade jag ramat in dig och placerat dig på väggen som idolbild! :gremwink:

Ljusetsriddare - som blev mycket förvånad och inte minst positivt överraskad över att Ymir inte sågade drakarboken värre än vad han gjorde... :gremgrin:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Medhåll

Den är extremt praktisk för frilansare. Jag sitter och korsreferar och dubbelkollar material i alla böcker vanligtvis. Nu kan behöver man egentligen bara kolla i 1 bok för att få en referens. Vill man ha mer så vet man också så gott som vart man kan hitta det.

/Naug, nöjd med EM trots att han faktiskt upptäckt att vissa poster saknas

Lycan

Hero
Helhetsintrycket, helhetsintrycket!

Jag ber att få slippa hålla med.

Det är inte så att jag tycker att du, Ymir, har direkt fel. Eller ens att Neogames har direkt fel. Visst, jag ser helt klart poängen och den utilitära riktigheten i att framhäva de kvalitativa delarna av sagda Eon-supplement.

Men i mitt gnälliga och högst subjektiva Exterus-universum har Neogames redan trampat in på fel stig. De Fördömdas Trista Flopp var knas och trams, Pirater och Sjöfarare pekade år rätt håll igen men Vandöda & Nekromanti drog målmedvetet tillbaka Eon mot suga-hårt-land. Lägg sedan till Legender och Hemligheter till den kompotten, krydda med Moster i Mundana och Vapenmästaren så mer man plötsligt att Eon inte är samma spel som det var från början.

De gamla amibitionerna är bortglömda och nya har plockats fram ur garderoben. Jag säger inte att Neogames är förbannade svin för att de ändrar på mitt favoritspel, jag säger bara att de har ändrat på det vilket i sin tur har gjort att jag tycker mindre om det.

För oavsett hur många av köttklumparna i Näkkromanti man kan använda till något vettigt och trots att Monster har ett och annat häftigt inslag och fast än att Legender och hemligheter faktiskt har några mysiga inslag så pekar helhetsintrycket åt ett helt annat håll. Förr i tiden ville man spelar i Mundana. Nu för tiden plockar man ut några procent ur textmassorna och tänker "det här kan jag använda i Mundana".

Så. Gnäll gnäll. Tjat tjat. Gör något själv. Jo, men jag skriver faktiskt oupphörligen på Eon-material...

Framtiden ser något ljusare ut. Drakar verkade helt knas, men om du säger att den är bra så får jag väl tro på det. Hur som helst kanske Cirefalier kan vända trenden? Ska i alla fall bli spännande att se hur vettig Marco är som författare...

- Lycan

PS
Jag tyckte faktiskt att Vapenmästaren var ovanligt snyggt illustrerad för att vara en Eon-modul.
DS

Ymir

Liten kantbaron
Re: Helhetsintrycket, helhetsintrycket!

Visst, jag ser helt klart poängen och den utilitära riktigheten i att framhäva de kvalitativa delarna av sagda Eon-supplement.
Min poäng var att belysa vad som är bra och vad som är dåligt med de senast utgivna modulerna, inte att framhäva de bra delarna framför de dåliga.

Men i mitt gnälliga och högst subjektiva Exterus-universum har Neogames redan trampat in på fel stig. De Fördömdas Trista Flopp var knas och trams, Pirater och Sjöfarare pekade år rätt håll igen men Vandöda & Nekromanti drog målmedvetet tillbaka Eon mot suga-hårt-land. Lägg sedan till Legender och Hemligheter till den kompotten, krydda med Moster i Mundana och Vapenmästaren så mer man plötsligt att Eon inte är samma spel som det var från början.
Det kan inte snarare bero på att inga ras- och kulturmoduler givits ut på sistone, då? Jag menar, hur mycket skiljer sig Monster i Mundana egentligen från Monster och Varelser? Vad gör Vapenmästaren sämre än Krigarens Väg? Lika mycket som gör den bättre, typ.

För oavsett hur många av köttklumparna i Näkkromanti man kan använda till något vettigt och trots att Monster har ett och annat häftigt inslag och fast än att Legender och hemligheter faktiskt har några mysiga inslag så pekar helhetsintrycket åt ett helt annat håll.
Gör det?

Förr i tiden ville man spelar i Mundana. Nu för tiden plockar man ut några procent ur textmassorna och tänker "det här kan jag använda i Mundana".
Förr, och nu, gör jag som jag alltid gjort - jag använder det jag gillar och ändrar eller plockar bort det jag inte gillar. Jag kände 0,0 behov av en modul om Vandöda eller Monster, av den enkla anledningen att jag visste att de inte skulle falla mig i smaken, eftersom vandöda och monster är mer unika varelser i mitt Mundana, och mitt Mundana skiljde sig inte mer från det officiella när vi spelade Eon än det gör nu. Legender & Hemligheter har jag alltid skitit i, den är den enda stora besvikelse jag fått...allvarligt talat, skulle Vandöda & Nekromanti och Monster i Mundana varit bättre om de getts ut innan Consaber och Tiraker? Jag tror inte det. Det handlar inte om att Neogames Mundana gått ned sig så mycket som att deras duktigaste skribent hoppat av, och att de för dig och mig intressantaste bitarna av världen redan skildrats. När Cirefalier kommer ut kan du jämföra den med Asharien & Soldarn eller Alver och bilda dig en uppfattning, men att basera tesen 'Mundana är sämre nu än det var förr' på moduler som Vapenmästaren, Vandöda och Nekromanti och en monsterbok är rätt långsökt i mitt tycke. De hade kunnat ges ut igår, idag eller i framtiden, och det hade förvånat mig om resultatet blivit särskilt annorlunda för det.

Vi fastnade båda för Mundana av ett otal anledningar. Världen var, och är, full av företeelser och idéer jag uppskattade. När jag tittar på samtliga moduler är ett par detaljer i Vapenmästaren och stora delar av Legender och Hemligheter de enda texter som ruckat det minsta på dem. Pinsamma parenteser har där alltid funnits, och dylika har jag aldrig haft problem med att strunta i.

Ja, jag är missnöjd med många av modulsläppen sedan L&H. De är inte så bra som de hade kunnat vara. Men är det verkligen ett tecken på att Mundana håller på att gå ned sig totalt, eller ens förändras som värld? Det kan det vara, men tills dess jag läst Drakar och Cirefalier i sin helhet tänker jag förhålla mig tämligen tveksam till det. Först nu kommer det nämnligen ut moduler jag egentligen är, och alltid har varit, intresserad av.

Faran för Mundana som jag ser det är eventualiteten att alla skribenter drar åt olika håll med sitt material. Det är ett problem för alla kommersiella rollspel, och det återstår helt att se om Neogames gör det bästa av det eller ej.

Men jag hyser fortfarande viss tilltro till dem. Jag skriver för dem, vilket gör mitt intresse för att kampanjvärlden håller stilen än starkare. Men det betyder intet - jag hade gnällt minst lika mycket om jag helt och enbart var en konsument.

Har du tittat på 'Riddaren'?

- Ymir, vars helhetsintryck ännu avvaktar

Lycan

Hero
Lite får jag väl försvara mig.

Min poäng var att belysa vad som är bra och vad som är dåligt med de senast utgivna modulerna, inte att framhäva de bra delarna framför de dåliga.

Min mening var att vissa av böckerna du kommenterade är värdelösa i stort. Att framhäva att de bra bitarna i dem är visserligen bra och riktigt, men att ett rollspelssupplement endast innehåller att fåtal användbara guldkorn dämpar inte min ångest för att nästa supplement släppt av samma rollspelskonstruktör kommer att innehålla precis samma alldeles för ringa antal guldkorn.

Till saken.

Jag, Lycan (personlighetsklyvning) tycker definitivt att Mundana går åt ett annat håll än det gjorde "förr i tiden". Att detta beror på de senast släppta modulerna är så självklart att jag inte tycker att det behöver förtydligas. Om sedan nästa eller nästnästa etcadinf bok håller högre kvalitet och därmed sliter upp Mundana ur sugträsket är en helt annan femma.

Det är på grund av de senaste nykomlingarna är jag orolig. Att sedan inga kulturmoduler givits ut ser jag bara som ytterligare ett tecken på att Eon håller på att förändras.

Om böckerna som ges ut nu för tiden egentligen är sämre än de som gavs ut förr? Jo, jag tycker nog det. Utan att anse mig själv vara långsökt vill jag hävda att den "kulturella trovärdigheten" (som visserligen bara varit ett sporadiskt förekommande fenomen i tidigare böcker) mer och mer har fått stå över till förmån för tuffheter.

'Mer och mer' säger du, MiM är ju precis likadan som M&V, Vapenmästaren och KV är ju typ samma sak. Men eftersom gamla dåliga böcker går i nytryck (typ), och det dessutom släpps nya dåliga böcker blir frekvensen bra/dåligt ojämn. Tidigare låg väl balansen bra dåligt någonstans kring 90/10, nu är det väl snarare 50/50.

Eon har alltid haft sin beskärda del av tuffheter, men på något sätt har alltid den där torra, snusförnuftiga CJS-mentaliteten besegrat koboldismerna. Så visst, att bra författare har trillat bort sänker givetvis kvaliteten på böckerna. Men det är väl om något något att oroa sig för?

Se nu inte min "kritik" som ogrundande sjåperier, se det istället som en uppriktig och ärlig önskan att hålla Eon så bra som möjligt. Hade Eon varit bättre hade jag inte haft anledning att oroa mig. Men eftersom vissa nysläpp haft en tämligen undermålig kvalitet börjar jag känna mig lite orolig. Kanske bestämmer man sig på Neogames för att ändra inriktning i syfte att skapa ett mer attraktivt rollspel för den nya, unga rollspelspubliken?

Mundana har inte 'blivit dåligt', det menar jag väl inte egentligen. M&V var ärkeskit men det fanns ändå saker som gick att använda, och som vi använde. Vad jag inte vill är bara att slippa se Mundana bli fånigare för varje släppt modul.

Förr i tiden var de dåliga böckerna (Monster och Religioner) undantagen och de riktigt bra böckerna (Alver, Dvärgar, Mundana, M&M, Tiraker et cetera) normen. Idag börjar de dåliga böckerna (Vapenmästaren, FN, V&N) få överhanden - känns det som. Är Drakar och Cirefalier bra måste jag väl erkänna att trenden har vänt - igen.

- Lycan

Ezping Orm

Hero
Re: För frilansare ja... [ANT]

Vilket känns som ett tydligt tecken över att Eons frilansarskara växt sig för stor. Börjar lukta D&D...