System
Får jag ordbajsa lite i alla fall så är det för att systemet är meckigast att göra och kräver mest jobb. Settings kräver "bara" efterforskningar, design och författande; system kräver dessutom eftertanke, simuleringar, speltest, speltest, speltest, tweaks och mer speltest.
Därför är jag jefligt klad att jag redan har ett T10-system. Då behöver jag ju inte göra extrajobbet på den biten.
En annan orsak är att jag ofta är intresserad av hur man löser specifika problem rent gelémässigt som finns i ett spel. Det är en sak att säga till spelarna "så här gör man, gör man på något annat sätt så rollgestaltar man kasst", och det är en helt annan sak att designa ett system som uppmuntrar det beteende man vill ha och avskräcker från det beteende man inte vill ha.
---
Fast det är ren teori. I praktiken innebär det att jag ändå bara får en iteration till av Wicks Lag ("regelsystem används för att dyrka dörrar och slå ihjäl goblins") med lite extraklurigheter för ett par extra situationer; alternativt ett skumt Forge-system som lösen EN situation ("slå ihjäl goblins på torsdagar med gaffel"). Det innebär att det oftast är settingen som är intressant.
Och det är också bara blöja, eftersom settingen antingen är ännu en iteration av Dungeons&Dragons, en licens på en TV-serie eller bokserie eller bara serie, eller något skissartat hopslängt på en kvart för det där skumma Forge-systemet.
Gud vad gnällig jag låter.