Re: Men hur...
Kanske är svårare att förklara än jag tänkt på, då det finns många olika sätt att skriva scenarion på. Jag skriver rätt mycket så som jag uppskattat scenarion bäst när jag själv spellett andras.
Jag brukar lägga upp det ungefär så här:
-Inleda med en presentation om hur scenariot är tänkt, spelledarmässigt, historia, nödvändig bakgrundsinfo, vad som är nödvändig systeminfo, karaktärsbalans och vad annat som kan vara intressant.
-Karaktärer (och när man skriver dem ska man självklart tänka på interaktionsmöjligheterna mellan dem, se till att de nog kommer prata, samarbeta och lägg gärna i lite såpa)
-Historien i scener. I den ordning jag tror de är troligast. Yttre händelser (dvs vad kommer ske närmst oavsett vad rollpersonerna gör, typ "tidvattnet spärrar av ön vid midnatt"). Tankar om hur spelarna förmodligen kan hitta mellan scenerna, tankar om hur man gör om spelarna fastnar och inte kommer på hur att ta sig vidare.
-Slut, oftast en bunt förslag och tankar om hur man kan sluta, men här måste spelledare få öppning att välja vad som passar gruppen
(-Utvärdering grupperna, när man upptäcker att konventet gjort en till tournering)
Blev det klokare? Annars kan vi ta och maila tips fram och tillbaka, för då behöver jag nog veta mer om vad och hur du skriver för att kunna förklara mig bättre. Om ni vill spana in vårt scenario med tiden och komma med feedback gör jag gärna detsamma (kan jag gör hur som förresten
)
Ett knep jag alltid rekomenderar är titta på hur andra har gjort, så läs och testspela sceanrion och sno de skrivstilar du uppskattar.