Nekromanti Konventsrapport : Knytkonvent med NordNordOst

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Den här posten kanske borde bo i Krönikor & Spelrapporter, vi får se hur mycket det blir om varje spel.

Nu i helgen bjöd jag in sfären kring NordNordOst till ett litet knytkonvent. Vi hade ställt in oss på att åka till SävCon, men eftersom det har blivit uppskjutet (till efter Jul?) blev det att spela själva i stället.

Torsdag

Jag smet tidigt från jobbet, röjde upp hemma och på kvällen damp DeBracy in. Vi käkade kycklingsoppa och gjorde ett nytt rollformulär till Polaris, ett som faktiskt underlättar spelet, och drack glögg och snackade indiespel - som vi brukar.

Fredag

Proviantering, det skulle bli gemensamma middagar under hela konventet så vi skaffade stora mängder lättlagad mat och körde igång med välkomstmiddagen lagom till att Malin dök upp (Är du forumit, tjoa till!). Gnomvid och Walruz dök upp lagom till maten, vi åt köttbullar med potatismos, snackade rollpersoner och hade det trevligt. Sedan stökade vi undan och körde igång det första arret:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
A Thousand and One Nights

Det var awesome. Rapport följer.
</div></div>

Lördag
Grötfrukost till samtliga. Från början var planerna att konventet skulle bli lite större, men när det i sista stund krympte blev Jamts (Tjoa om du är forumit!) lägenhet överflödig, så han fick komma över och spela på plats hos mig. När alla var redo körde vi igång med arr numer två:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">
Kaos, Magi och Hallonpaj - Ett Discworldäventyr med Malin som SL.

Det var Awesome. Rapport följer.
</div></div>

Därefter rusade alla iväg för att käka, själv micrade jag lite köttbullar och jäste framför TV-spelet en timme i väntan på att de skulle komma tillbaka. När vi var återsamlade körde vi igång arr nummer tre:
Zombie Cinema

</div></div>

Därefter lagade vi gemensamt korvstroganoff, slukade den och snackade rollspel. Efter maten gick Jamt hem och Enhörning hoppade in när vi spelade arr nummer fyra:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Den Yttersta Domen

</div></div>

Söndag

Jag gick upp tidigt och förberedde en soppa som jag slängde in i kylen och som vi satte på spisen när det var två timmar kvar till sista passets slut.

Efter gemensam grötfrukost blev det tid för de fyra deltagarna som var kvar, Malin, DeBracy, Gnomvid och jag, att spela arr nummer fem:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Polaris

Det var Awesome. Rapport följer
</div></div>

Gnomvid skyndade iväg så snart spelet slutat. Malin, Enhörning, DeBracy och jag åt soppa, snackade konvent och rollspel, tills det var dags för de utsomsocknes att hoppa på bussen. Då jag vinkat av dem sjönk jag ner i soffan och pustade ut efter en helt enastående spelhelg.

wilper

Logistik och tid

För den som tycker att det här låter som en fantastisk ide, och vill göra något liknande följer några insikter jag fick som konventskejsare.

Gröt är fantastiskt
Det var riktigt trevligt att äta gröt tillsammans på mornarna. Dessutom är gröt lättlagat (och billigt, om man har sådana begränsningar på sitt projekt).

Matlagning tar tid
Även om man har achtung och alla hjälper till försvinnar lätt två timmar på att laga mat, äta den och röja upp efteråt. Om inte alla hade hjälpt till hade det lätt försvunnit ännu mer tid, med följden att det hade blivit ännu kortare pass.

Lördagslunchen som åts ute av de flesta tog en bra stund den med. Det försvann en del tid i att få på alla ytterkläder (vi hade SNÖ!), traska till pizzabagarn, vänta på mat, käka och traska tillbaka.

Riktig mat är värt besväret
Ingen klagade över konventsmage.

Vidare var det riktigt trevligt att sitta ner med alla och prata och äta mellan passen.

Att alla hjälper till ger mer spel
Efter måltiderna gick undanstökningen i en rasande takt. Alla hjälpte till, och den indiduella bördan var rätt låg. Glada miner och mycket spel blev följden. (Nu var jag väl inte orolig för att någon skulle "smita undan", men det var häpnadsväckande att se hur smidigt det gick.)

Tre pass på en heldag är på håret
Lördagens tre pass var verkligen på håret. Vi siktade som sagt på fyratimmars-pass, bara där försvinner 12 timmar på en dag bara i spel. Två timmar per riktigt mål och en timme till frukost gör totalt 5 timmar bara åt mat. Att skippa sömn är mindre attraktivt för min del numera.

wilper

Schemaläggning

Jag bad alla deltagara att anmäla vilka spel de ville spelleda/arrangera och försökte få koll på vad och när vi skulle spela genom att skicka runt e-mail. Det gick skitdåligt. Kidsen idag fattar inte förträffligheten i e-mail.

Det som funkade var att skriva ner alla arren i ett kalkylblad på GoogleDoc och be alla flagga de arr de VERKLIGEN ville spela.

I kalkylbladet gjorde jag också ett litet "schema" med passen och deras tider, och bad alla att fylla i när de tänkte vara med.

Sedan var det bara att räkna samman hur många det var vid varje pass, kolla vilka arr som passade det antalet deltagare, och om det fanns flera att välja på - ta det som flest ville spela.

Jag lyckades till och med få det så att alla fick spela i alla fall EN av sina flaggade favoriter.

Jag avundas inte schemaläggarna på småkonventen som gör samma manöver med massor med lag, men i liten skala funkade det bra.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ni verkar ha haft stora mängder awesome. Ser fram emot att läsa spelrapporterna.

wilper

Zombie Cinema

• Brudgummen - Torstein? - Debracy
  • Brudgummens mor - Ida? - Gnomvid
  • Brudens mor. - Ingrid, - jag själv
  • En kristen missionär - Hans - Korpa
  • En klok gubbe/trollkarl - ? det var ett riktigt namn ur de isländska sagorna, men jag kan inte minnas det för mitt liv. Oroväckande mycket vokaler i det iaf - Walruz
  • En rysk sjöman - ? han hade ett namn, men eftersom hans roll inte talade vikingarnas språk lade jag det aldrig på minnet - Jamt

GnomviD

Heresiark
Först av allt får jag tacka för en vädigt trevlig helg. Alla spel var jättekul, och det kändes som att vi hann med väldigt mycket för att ändå bara spela mindre än motsvarande två dagar.

Nå, utan att dra iväg på allt för långa beskrivningar tänkte jag lista de grejer som jag såhär i efterhand tänker tillbaka på med mest glädje:

Polaris
... överträffade alla mina förväntningar, och jag kan inte släppa hur otroligt coolt det var. Alla riddare var fullkomligt ashäftiga och fick var och en häftig story arc. Jag tror att det jag gillar mest är hur vi verkligen fick till känslan. Jag försöker klura ut om det var reglerna, ritualfraserna (väldigt bra att ha dem på svenska) eller bara samlade spelarförväntningar, men det funkade stencoolt.

Höjdpunkten för mig var när Riddar Mira till slut föll för demonen Astaroths ihärdiga lockelser och lät honom rädda henne undan giftet som brann i hennes ådror. Och därefter gick ut och spöade Riddar Antares i duell, trots att hon fick sitt öga utslitet.

A thousand and one nights
... var ett trevligt sätt att starta konventet efter köttbullarna på fredagkvällen. Det var härligt lågmält och icke-pretentiöst, och även om jag inte inte riktigt vet om de nya reglerna var min kopp te, var upplevelsen och sagorna var trevliga.

Det jag uppskattade mest med 1001 Nights var hur häftiga våra tjänare blev och hur mycket de hängde ihop med varandra. Dem och deras relationer blev så häftiga att spelet mellan sagorna var bäst, och inte sagorna i sig.

Knytkänslan
... gjorde att det kändes trevligare än konvent vanligtvis är. Att vara i ett klassrum eller i en spellokal kan inte stå sig mot att faktiskt vara hemma hos någon. Att tillsammans laga och äta riktig mat är också fantastisk. Och så det att alla har med sig något spel som de tycker är häftigt och vill dela med sig av.

Det som på något sätt var pricken över i:et var att det på fredagkvällen, mitt under 1001 Nights, började snöa. Vi fick snabbt ett vitt täcke över allt, och det har hittils bara blivit tjockare.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Zombie Cinema

• Brudgummen - Torstein? - Debracy
  • Brudgummens mor - Ida? - Gnomvid
  • Brudens mor. - Ingrid, - jag själv
  • En kristen missionär - Hans - Korpa
  • En klok gubbe/trollkarl - ? det var ett riktigt namn ur de isländska sagorna, men jag kan inte minnas det för mitt liv. Oroväckande mycket vokaler i det iaf - Walruz
  • En rysk sjöman - ? han hade ett namn, men eftersom hans roll inte talade vikingarnas språk lade jag det aldrig på minnet - Jamt

wilper

Kaos, Magi och Hallonpaj - Ett Discworldäventyr

• DeBracys flicka som kunde förutspå små katastrofer, som att någon skulle tappa osten. Jag undrar om det i själva verket var så att hon ORSAKADE katastroferna. Men med dolda agendor får jag aldrig veta!
  • Gnomvids fruktansvärt ohederlige journalist. Som med skrev fruktansvärt sensationsbetonade artiklar/notiser om allt vi tog oss för.
  • Magifältsmätaren, som var en låda som pep mer och mer ju mer magi det fanns i luften. Så vida det inte blev för mycket magi, då den tystnade för att musen som orsakade pipen svimmade av utmattning.
  • Drottningen kräver socker!

Korpa

Umenörd
Re: Kaos, Magi och Hallonpaj - Ett Discworldäventyr

De två mentalpatienterna hette Rose Hall och Nicholas Ferm.

Rose var välsignad med att vara synsk, men kunde tyvärr bara se olyckor så hon slängdes in på Ankh-Morpork Asylum av sin kära mor. Nicholas var inte ens galen på riktigt, han bara fejkade för att få lite personlig frihet, och var tokigt kär i den försvunna mentalpatienten Joany.

Journalisten kallade sig för Carl Willis men hette egentligen Charles Darling och var en av Vetinaris många spioner.

Trollkarlslärlingen hette Ernest Stout och var en Hexnörd ut i fingerspetsarna.

Häxan, Marigold Whyte, hade ingen jättespecifik agenda, men var åtminstone modig nog att försöka Låna myror. Drottningen kräver socker!

Det baserades på två böcker, nämligen Trollkarlens stav (Equal Rites) och Svartkonster (Sorcery).

Något egentligt regelsystem fanns inte heller, allt som behövdes var en t20 eftersom jag tycker det är roligt med ett slumpmoment. Det ska alltid vara möjligt att fumla totalt eller lyckas perfekt.

Jag hade väldigt roligt när jag spelledde och upptäckte saker som jag aldrig varit med i äventyret när jag spellett det förut. T.ex. har musmagimätaren aldrig förr varit med och Magnifika Macys Tebutik dök upp i staden för första gången. Stölden av Joany var också otroligt stilig, för visst kan man stjäla en person på en tron genom att distrahera sektledaren med en intervju!

wilper

Polaris

• Riddar Mira smög in objuden på en bal och hamnade i bråk med en riddare, som hon sedan tvingades döda i en duell.
  • Riddar Sirius sändes att bära en bägare, fylld till brädden med stjärnesaft, tvärs över världen.
  • Riddar Antares sändes att återfinna senator Altair, som varit borta en längre tid. Med sig fick han ett mystiskt skrin som inte fick öppnas annat än av senatorn. Hans väpnare var senatorns son.
  • Riddar Riegel slöt en pakt med demonen Zalambur för att få ut den undersköna Vega ur det torn där hennes far spärrat in henne.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Polaris

wilper said:
Det blev mycket bra och passande tragiskt. Var det krångligt? Nej. Men jag tar viss credit för framgången eftersom vi använde mitt och DeBracys nya och förbättrade rollformulär och mitt fuskblad med översättning av fraser och regler (vissa formuleringar lånade från Dimfrosts översättning).

Kan det bli ännu smidigare? Ja, definitivt. Jag skall skicka in lite ändringar av rollformuläret till DeBracy, och jag har beställt lite handouts. Vidare skall jag kolla igenom Pedagogy of Play-versionen av Polaris en gång till. Den har ett lite annat syfte, men det kan finnas bra saker där.
Jag skulle gärna höra mer om både översättningen och den där andra versionen. Inte för att jag vet om jag kommer att spela Polaris något mer inom överskådlig framtid, och inte för att jag tycker spelet är krångligt alls, men det låter ju intressant.

wilper

Tja, vad gäller PoP, kika på NordNordOst-länken längst upp i den citerade posten, där finns i sin tur länkar till Willems tankar.

Vad gäller översättningen vet jag inte hur jag skall göra, den innehåller ju en del speltext, det vore lite ojuste att bara lägga upp den på Internet. Jag får höra med Lehman vad han anser om saken. Översättningen gjordes för att ha stöd när vi kör spelet i Indierum. Men jag har översatt de där ögonblicksbilderna och sammanfattingen av riddarskapandet på en A4, och spelformen med fraserna och erfarenhetsreglerna på en A4. Det är ingen raketforskning.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag var mer intresserad av hur din översättning av fraserna skiljer sig från min.

solvebring

Superhero
Re: Kaos, Magi och Hallonpaj - Ett Discworldäventyr

Låter asahäftigt och roligt. Jag blir riktigt sugen. Oturligt nog har jag dock ingen spelgrupp för tillfället. Jag måste dock ändå undra det om du har arret nedskrivet och dokumenterat såpass väl att man kanske kunde få en kopia? ... Låter helt klart som något jag skulle vilja spela i framtiden.

GnomviD

Heresiark

wilper said:
Polaris är tänkt att spelas som kampanj över flera spelmöten, men vi hade fyra timmar och gick in för att hinna klart. Det spelades djärvt och med obarmhärtiga klipp i scenerna. Det var en mycket intensiv upplevelse.
Det här gillade jag skarpt faktiskt; att varje scen drev mot en allvarlig grej och riktigt ändrade berättelsen. Det blev inte så många scener som mest fyllde ut och gav färg. Häftigt och kul. Just:
wilper said:
Riddar Mira smög in objuden på en bal och hamnade i bråk med en riddare, som hon sedan tvingades döda i en duell.
är ett bra exempel på det (och en jäkligt häftig scen). Mycket som hände hela tiden, och det var alltid något som stod på spel. Ashäftigt.

Det enda jag reagerade på var att aspekterna inte kom in i spel så mycket, och att det inte så mycket utmanande ritualfraser. Men det hade nog att göra med spelstilen - att vi mest satt och höll med varandra hela tiden. Jag kan tro att det här ter sig annorlunda i kampanjspel.

wilper

Ok, det var inga stora grejjer, jag drog ner på den poetiska tonen något, för att det skulle närma sig vanligt talspråk. Du har ju spelet så jag kan tänka mig att skicka min översättning när jag sitter vid (hem)datorn.