Den Yttersta Domen
Den Yttersta Domen var Joels bidrag till konventet. Det var ett förberett äventyr, eller snarare en förberedd situation, och sedan ganska fritt spel ovanpå den. Traditionellt rollspel i ett "indie"-rollspel.
Jag har följt utvecklingen av DYD några iterationer nu, och det blir bara bättre och bättre för varje version. För ett år sen tyckte jag att det var det intressantaste spelet som var på gång i Sverige, det gör jag fortfarande. Spelet är fortfarande på gång, men en öppen beta verkar närma sig, håll ögonen öppna!
Äventyret kretsade kring en grupp fredsbevarande soldater från Kalifatet, som jagade runt i ett postapokalyptiskt Florida på jakt efter en försvunnen mulla.
Rollspelsnybörjaren Enhörning hakade på och fyllde den sista stolen så vi fick full grupp med fem spelare.
Det här äventyret, som alla andra jag spelat i DYD, hade en yttre handling, men de riktigt intressanta situationerna kom fram när rollpersonerna vändes mot varandra.
De coola händelserna gör sig inte i sammandrag, men det var bra och engagerande sekvenser.
Jag har lite svårt för "militärtemade" äventyr, men det funkade ändå. Rollerna var ju hyffsat fria att agera självständigt.