Nekromanti Konventsrapport : Knytkonvent med NordNordOst

Korpa

Umenörd
Re: Kaos, Magi och Hallonpaj - Ett Discworldäventyr

Jag hittade efter många om och men igen äventyret på min dator, inklusive karaktärerna.

Det är väldigt löst skrivet och är skrivet för att passa mig, alltså är väldigt få saker förutbestämda och mycket improviseras på plats. Jag skulle förstås kunna skicka det jag har så kan du göra de förändringar du behöver för att själv kunna spelleda det. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Den Yttersta Domen

Den Yttersta Domen var Joels bidrag till konventet. Det var ett förberett äventyr, eller snarare en förberedd situation, och sedan ganska fritt spel ovanpå den. Traditionellt rollspel i ett "indie"-rollspel.

Jag har följt utvecklingen av DYD några iterationer nu, och det blir bara bättre och bättre för varje version. För ett år sen tyckte jag att det var det intressantaste spelet som var på gång i Sverige, det gör jag fortfarande. Spelet är fortfarande på gång, men en öppen beta verkar närma sig, håll ögonen öppna!

Äventyret kretsade kring en grupp fredsbevarande soldater från Kalifatet, som jagade runt i ett postapokalyptiskt Florida på jakt efter en försvunnen mulla.

Rollspelsnybörjaren Enhörning hakade på och fyllde den sista stolen så vi fick full grupp med fem spelare.

Det här äventyret, som alla andra jag spelat i DYD, hade en yttre handling, men de riktigt intressanta situationerna kom fram när rollpersonerna vändes mot varandra.

De coola händelserna gör sig inte i sammandrag, men det var bra och engagerande sekvenser.

Jag har lite svårt för "militärtemade" äventyr, men det funkade ändå. Rollerna var ju hyffsat fria att agera självständigt.

solvebring

Superhero

Okej, tja det tenderar ju att bli så med egenskrivna scecnarion om man inte redan från början tänkt visa det för allmänheten.

Men nå, det låter bra det. Kollar mer än gärna på det.
Du kan maila materialet till mig på:

andreas.solvebring@hotmail.com

Tack på förhand!

Korpa

Umenörd

Skickade iväg det nyss, hojta till om du inte fått det eller om det inte går att öppna. :gremsmile:

solvebring

Superhero

Inga problem.
... Så fort jag ordnade så jag kunde öppna rar i Ubuntu så. Tror dessutom att jag ändå ska öppna det i Windows så att jag får allt rätt, så kan jag där göra PDF:er av alltsammans - så det stämmer till hundra sedan när jag använder andra OS.

Stort tack! :gremlaugh:

... Om du dessutom har något att tillägga till något av dokumenten eller scenariot i allmänhet; något särskilt som kanske är bra att tänka på eller så, maila eller PM:a mig här. Än en gång, danke.

Välkommen till forumet, btw!

Korpa

Umenörd

Det är nog inget jag känner att jag behöver säga. Du som spelledare bör ha en känsla för Discworld-världen och spelarna bör ha läst någon bok åtminstone så de har ett hum. Den är ju lite speciell och fungerar efter lite egna regler. Om du inte har läst Sorcery (Svartkonster) och Equal Rites (Trollkarlens Stav) så rekommenderar jag att du gör det för att kunna göra äventyret rättvisa. :gremsmile:

Om det är något du undrar över så är det bara att peta på mig så kan jag förklara, det är som sagt skrivet för mig och var aldrig tänkt att det skulle spridas till andra spelledare.

Och tack! :gremsmile:

GnomviD

Heresiark
Re: Den Yttersta Domen

• Efter den första dagen in-game tog sig gruppen tillbaka till förläggningen, och ganska många RP tog och refreshade färdigheter. Det var en av grejerna som gjorde att det kändes som att det nya färdighetssystemet funkade. Jag har ännu inte riktigt ställt om från att köra hårt på "Say yes..." till att be om mycket test, så det var skönt att känna att vi fick ett schysst testflöde.