Nekromanti Konventsrapport - Knytkonvent X med Nordnordost

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nu är vi igång.

Gnomvid kör som bäst Den Yttersta Domen. Själv har jag klippt ut alla handouts till Witch - The Road to Lindisfarne och har precis börjat fundera på den obligatoriska korv stroganoffen.

Jag hoppas få kunna ta mig tid och posta lite spelrapporter under helgen på allt vi tar oss för.

w176

Förlorad dotter
Vi har askul och saker rockar. Riktig rapport kommer i morgon förmiddag från mig. Jag tror jag ska försöka skriva spelrapporeter plus sätta betyg på de olika spel vi spelar på en 1-5 skala. Spelen som produkt och regelsystem alltså, inte spelomgången, för dom tenderar att rocka även om spelen inte gör det.

wilper

Witch - The Road to Lindisfarne

Mitt första spelpass. Glad stämning, kanske lite för glad för denna Montsegur 1244-ättling. Spelet skulle vinna stort på en svensk översättning då det var en del som skulle läsas högt i materialet.

Iaf, vi fattade fel beslut och befriade häxan istället för att bränna henne, så landet kastades i olycka.

Jag fick iofs en jättefin slutscen där min unge väpnare befriade häxan och flydde på DeBracys riddares häst. Men summa summarum lämnade passet mig med en diffus känsla av otillfredställelse.

wilper

Until Dawn

Vi spelade senaste versionen av Until Dawn, den där det mesta av MVGU och S&W blivit bortklippt. Det var ok, men inte bra.

Tonåringarna skärpte sig i epilogerna och det slutade typ lyckligt. Däremot var vägen dit väldigt långsam, och det tände aldrig riktigt till. Jag skall hacka om det lite till nästa speltest i morgon, då de dessutom skall spela det helt utan mig.

wilper

Kalas och bokbytande

Vi samlades för att äta Cthulhukaka och morotskaka. Det var gott och trevligt, även om det blev en aning trångt när 12 pers skulle sitta vid vårt lilla bord, som väl var gick det att stapla några gäster.

Besökarna tog med sig ett berg av passande nerdböcker och det blev ganska friskt bytande. Jag lyckades inte bli av med Reign och Supernatural, men en del andra grejjer hittade nya hem. Och jag fick några serieböcker att försjunka i vid tillfälle.

Sedan insåg någon att det var ett spelkonvent och de rotade fram lite instrument ur min studio och tillsammans spelade de musik för oss. Det var trevligt även det.

wilper

Monsterhearts

Jag lånade ut mitt Monsterheartskitt till Gnomvid och han körde ett "första spelmöte". Det var intressant och visade upp själva spelet, men det blev inte någon avslutad berättelse.

Vi var 6 runt bordet, jag tror jag hade föredragit något färre.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Monsterhearts

Det här var nog ett av de tre mest explicita spelmöten jag varit med om (min rollperson Anne hade t.ex. ett klart barnförbjudet möte i en busskur med varulven som var i vargform …). Jag tyckte det kändes bara fint faktiskt.

Jag hade väldigt roligt och det återuppväcker min nyfikenhet för att få testa några fler sammanhängande spelmöten i Apocalypse World eller något annat där det finns under huven.

w176

Förlorad dotter

DeBracy said:
Det här var nog ett av de tre mest explicita spelmöten jag varit med om (min rollperson Anne hade t.ex. ett klart barnförbjudet möte i en busskur med varulven som var i vargform …). Jag tyckte det kändes bara fint faktiskt.

Jag hade väldigt roligt och det återuppväcker min nyfikenhet för att få testa några fler sammanhängande spelmöten i Apocalypse World eller något annat där det finns under huven.
Monster Hearts tog sig direkt upp på listen av favoritspel, även om spelformen inte riktigt passade ett fristående konventsspelmöte.

Så NordNordOst mådagsgrupp har bestämt sig testa spela en kampanj i det. Det rockade.

GnomviD

Heresiark

w176 said:
Monster Hearts tog sig direkt upp på listen av favoritspel, även om spelformen inte riktigt passade ett fristående konventsspelmöte.

Så NordNordOst mådagsgrupp har bestämt sig testa spela en kampanj i det. Det rockade.
Ja, Monsterhearts var riktigt coolt. Jag upplevde det som svårt att spelleda - svårare än vanlij-AW - men det var riktigt kul likväl. Det som slog mig såhär i efterhand var hur naturligt Turn someone on och förväntningarna som spelet fostrade ledde in till sex och snusk. Att trycka på det och hur rollpersonerna upplevde snusket (mest Anne i det här fallet) var spännande. Jag hade velat se mer av rollpersonernas berättelser.

Det ska bli kul att spela det i kampanj. Jag har en fundering att det skulle vara häftigt att spela i Sverige, för att komma close to home, men finns nog samtidigt en risk att det kan blöda för mycket, isf. Jag kan tänka mig att vi fick lite distans nu genom att spela på engelska.

GnomviD

Heresiark
Re: Witch - The Road to Lindisfarne

Witch hade ett ballt koncept, men själva desingnen har jag en massa saker jag skulle vilja ändra på. Att kötta ut rollpersonerna och göra dem flerdimensionella känns som ett måste - både för att få spelarna att bry sig om dem, och för att underlätta socialspelet. Scenekonomin är för knapp för att man ska hinna upptäcka vem de är under spel och samtidigt få intressanta scener.

Och mest av allt hade jag tagit bort möjligheten att Elouise (häxan) kunde bära skulden för pesten, för att det gör att spelet får en helt uppfuckad tematik. Det är inte okej att göra fantasy av häxprocesserna, bara för att man ska kunna rättfärdiga dem. Skippar man möjligheten att Elouise kan vara skyldig blir spelet tematiskt mycket starkare, då det säger nåt om mäns makt över och våld mot kvinnor. Nu lämnar det mest en fatt smak.

wilper

The Academy

I en mörk framtid har marsianerna en dold militärakademi dold under Ios is - Sparta. Där fostras barn till krigare för att kunna förtjäna medborgarskap i kriget mot jorden. Ordning och den starkes rätt är ledorden, och curling är den yttersta formen av ritualiserad kamp.

Vi spelade senaste iterationen av The Academy. Det gick bra, lite småsaker som måste balanseras, men de stora bitarna håller ihop.

solvebring

Superhero
Re: The Academy

Som det framgått av vissa inlägg på din blogg har jag intresserat mig för det här spelkonceptet ända sedan du planterade de första fröna.

... Kort sagt: Om någon har mer att berätta om The Academy så är jag idel öra. :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Evolutionens Barn / Genetech

Fyra riktigt coola typer tog sig under förmiddagen an Oxcorp Space Limited, ett girigt jätteföretag som höll på med en del tvivelaktiga experiment (bland annat på månens baksida!).

Redan när rollpersonerna var klara så hade spelarna fullkomligt sprängt de ramar jag tänkte mig i setting, men vad gjorde väl det? Den spöklika Isabella, den mångfalt ihoplappade Al3x (snudd på en biologisk robot), den katolska thaiboxarråttan Therese, och idealistiska insidern Juan hjälptes alla åt för att få ut den information som behövdes för att fälla företget. Om de själva lyckades ta sig ut, om Ax3l nemesis Dr. Mitchell hann laddas över i journalisten Marissas kropp, och om KGB någonsin fick tag i Ax3ls hackerprogram fick vi aldrig se (tyvärr la de ner serien efter säsongsavslutningen).

Det var roligt att få spela Evolutionens Barn igen. Jag är fortfarande lite kär i dramareglerna och tycker de funkar riktigt bra. Något som inte funkar är hur jag introducerar spelet för att det alltid för lång tid. Får hitta på nåt …

Något jag gjorde som kändes riktigt bra var att skriva lappar för etablerade problem och SLP:er. Det kommer jag fortsätta med.

wilper

Wrath of Ashardalon

Vi skulle egentligen spelat Pendragon, men kände oss lite slitna och nöjde oss med en vända Wrath of Ashardalon. Druegarkaptenen lurade inne i sin håla tillsammans med två tama ormar och en koboldkompis. Han fick tokspö och vi stegade ur berget i triumf.

GnomviD

Heresiark
The Daughters of Verona

Den undersköna Phoebe är Veronas största skönhet. Kär i henne är Adriano, Mercutio och Proteus. Men hon är trolovad till trolovad till greve Dromio! Hur ska de älskande få varandra i slutet?

Det var hejdlöst roligt, som TDoV vanligtvis blir. Vi hade ett pass fyllt av misstagna identiteter, otrohet, lurendrejeri, ordvitsar, sexskämt och kärleksbedyranden. Samt två dueller, om vem som skulle få den sköna Phoebe. Vi spelade RAW, hellre än RAI, och hade tre karlar som älskande, hellre än 2 av varje kön. Det gjorde att akt 3 blev sjukt komplicerad, när vi skulle försöka reda ut alla romans och hitta partners åt alla. Men det gick, och det blev hejdlöst roligt.

wilper

Polaris

Jag, DeBracy och den långväga gästen gizmo spelade Polaris hela måndagens dag.

Polaris på tre är helt ok, förmodligen gillar jag det mer än Polaris på fyra. Polaris i 8 timmar var iofs trevligt, men det var bara de 4-5 första timmarna som var bra.

Det här var första gången vi spelade så länge att vi fick se Frostmön, hon var cool.

wilper

KULT/DYD-mashup

KULT mötte Den Yttersta Domen i w176s arrangemang nu på kvällen. Det var grisigt, och vi friformade rätt hårt i slutändan, precis som KULT var tänkt att spelas. :)

Jag tror att vi vann, på något vis. Vi hade rätt högt ställda förväntningar, men de infriades när vi väl accepterade våra fruktansvärda rollpersoner.

w176

Förlorad dotter
Re: KULT/DYD-mashup

Kult var de mörkaste scenario jag någonsin skrivit. Överraskande nog gick bra och var en givande erfarenhet. Det var ett Kult scenario som jag bestämde mig och tydligt meddelade spelarna som jag skulle försöka få det väldigt väldigt mörkt och med mensblod och sperma. Få det väldigt Kultigt. Det blev bodyhorror tema på spelet som kretsade kring graviditet, föräldraskap och sex.

När jag skrev det var jag inte säker på att jag ville spelleda det. När spelarna fick karaktärer överlämnats till dem, var vi inte säkra på att vi ville spela det, eller spela klart det. Det var lite för sjukt för att man skulle vara bekvämt med det.
Och skulle vi lagt ner det skulle det varit okej. Vi kunde druckit te och pratat skit. Och vi skulle ha lärt oss att det var förbi den gräns för vad vi tyckte var ett kul spel.

Men vi prova det, det gick bra, och vi hade behållning av det. Det var en fisktank med förskriva karaktärer och tänkt att spela med Den Yttersta Domens system. I slutändan så använde vi inte systemet (och ska man tro Fenixartikel är det väl systemlöst Kult egentligen ska spelas), för som vi spelades så blev liksom konflikter av de slag DYD är bra på inte någon del av dramaturgin. Men Sanningarna definierade rollerna väldigt bra.

Jag tror vi fick det att funka för att jag inte försökte trad-spelleda det. Spelarna fick sätta scener och alla skräck elementen introducerades av spelarna sig själva. Jag knuffa dem bara och sätta några bomber.

Det fungerade nog för att spelarna hade kontrollen. Som Debracy sa det, om jag tvingade samma sak på dem i en traditionell spelledare roll de skulle ha lämnat bordet.

Det var en intressant erfarenhet. Kanske kommer jag att upprepa det. Men .... Inte snart. Det ska få sjunka in lite.

gizmo

temporary sunshine
Gizmo tackar av hela sitt hjärta för underbara spelupplevelser och för NNOs gästvänlighet. Helt gigantiskt.
Jag kände mig väldigt hemma och välkommen, trots de kanske lite märkliga omständigheter att jag bjöd in mig själv så där hämningslöst. Jag är glad att jag fick träffa er och spela med er, och känner mig berikad, samtidigt att det nu finns lite tomhet där jag lämnade något kvar i Norden.
/K

wilper

Podcast

Vi spelade in några avsnitt till podcasten, vi får se vad det blir av dem när jag får tid att provlyssna och redigera.