Nekromanti Konventsrapport SSK

KostaFriaLigan

Warrior
Men det var väl ändå ett gäng som spelade Western - Gillbringarna, var iaf där och delade ut konventsäventyret till olika SLs.

Sen var det ju även ett (enda) pass med Svavelvinter :gremsmile: som var lyckat ( http://www.frialigan.se/2011/fria-ligan-pa-ssk/ ).

Jag kan inte säga att jag upplvede det mindre el större än förra året, men jag satt ju vid vårt bord mest.

Klart var iaf att WH var störst :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Jaså? De satt kanske i något av de privata rummen, då. Jag såg aldrig skymten av nå't rollspel, förutom Lamentations. Och, som sagt, Illern var med och arrade Mouse Guard, men det kom inte ens upp på hemsidan så det fanns inga anmälda, efter vad jag förstod.

KostaFriaLigan

Warrior
Njae, vet inte såg dem i jättehallen vid 18 snåret på lördagen.

Men generellt fick vi väl samma känsla som du, det var mkt figursepl och mindre rollspel - men vi hjälpte ju åas inte till så mkt heller med det.

Minikonvent är kanske vägen att gå, vad vet jag.

Well, för min egen del så saknades inte rollspel på SSK - som Kosta skriver körde jag en förbokad (och fullbokad) session med Svavelvinter RPG, och hade riktigt kul! Så helt tomt på rollspelsarr var inte SSK.

Men visst, utöver Western så såg jag heller inte till något annat. Tycker att det låter som en briljant idé att arrangera ett minirollspelskonvent i Stockholm, i anslutning till SSK eller separat. DanCon är ju ett lysande exempel.
Jag vågar lova att Fria Ligan gärna är med och stödjer en sådan satsning.

/Tomas

Ögat

Hero
Med risk för att komma med trist stämning...
vore inte den uppenbara lösningen att rollspelare
a) kom till det befintliga konventet; och
b) väl där ville spela rollspel?
(samt möjligtvis c) inte bokade in konkurrerande aktiviteter som forumöl)

I min värld känns det lite bakvänt att skapa ett "eget" SSK istället för att delta i det befintliga.

- just sayin'

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Olav said:
Med risk för att komma med trist stämning...
vore inte den uppenbara lösningen att rollspelare
a) kom till det befintliga konventet; och
b) väl där ville spela rollspel?
(samt möjligtvis c) inte bokade in konkurrerande aktiviteter som forumöl)
Kruxet är hur SSK besvarar frågan: varför ska jag spendera 250 spänn för att gå dit? Vad får jag för mina 250 spänn?

(eller vad det nu kostade)

Svaret som jag fick i år, baserat på förhandsinformationen, var "inte ett dugg".

Och forumsölen var på fredag kväll, och konventet pågår väl tre dagar? På GothCon har jag varit med om forumsöl som ägt rum tack vare konvent, och det har inte inverkat menligt på själva konventsbesökandet.

Så jag tror inte på att idén att rollspelare själva ska ha ansvar för att släpa sig till SSK, punga upp 250 spänn, och sedan vilja spela rollspel som inte arrangeras av konventet, är hållbar i längden.

/M

Ögat

Hero
Min gissning är att det var nästan lika mycket rollspel som i fjol. Skillnaden var att i fjol fanns det 18 rollspelsarrangemang som (nära nog) ingen spelade, i år fanns det tre som (nära nog) ingen spelade. Även om jag tycker att det är en tråkig utveckling, kan jag förstå om konventsledningen väljer att rätta mun efter matsäck.

Den springande punkten tror jag är att SSK gång på gång byter plats och datum, vilket gör att det blir svårt att etablera sig. Då är det lättare att bära med sig några brädspel i sista sekunden, än att skriva och planera ett rollspelsäventyr i förväg. Dessutom gissar jag att rollspelare är mer status-känsliga än brädspelare. Brädspelet kommer fungera ungefär lika dant oavsett vilka du spelar mot/med, medan rollspel är mycket mer beroende av att jag litar på mina medspelare och de på mig. Alltså tror jag det är svårare för rollspel att etablera sig på konvent.

Vilket gör det extra kul att Fria Ligan är där och rockar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Olav said:
Min gissning är att det var nästan lika mycket rollspel som i fjol. Skillnaden var att i fjol fanns det 18 rollspelsarrangemang som (nära nog) ingen spelade, i år fanns det tre som (nära nog) ingen spelade.
Med det i åtanke kan jag gott förstå att man säger "screw rollspelare".

Men vad är det då som skulle få rollspelare att gå till SSK? Det verkar vara knäckfrågan.

/M

Möller

Hubert Hortlax
Magnus Seter said:
Men vad är det då som skulle få rollspelare att gå till SSK? Det verkar vara knäckfrågan.
Ha fungerande rollspelsarrangemang. I fjol fanns de arr, men det var spelledarbrist och konventsarrrangörer hade ingen koll. Det är rätt avtändande. I år fanns det ingen organisation alls, och det är värre.

Ögat

Hero
Kruxet är hur SSK besvarar frågan: varför ska jag spendera 250 spänn för att gå dit? Vad får jag för mina 250 spänn?

(eller vad det nu kostade)

Svaret som jag fick i år, baserat på förhandsinformationen, var "inte ett dugg".
Medhåll. Det fanns inget incitament att komma dit.

Så jag tror inte på att idén att rollspelare själva ska ha ansvar för att släpa sig till SSK, punga upp 250 spänn, och sedan vilja spela rollspel som inte arrangeras av konventet, är hållbar i längden.
Det förstår jag, och jag håller med. Däremot ser jag ingen principiell skillnad på alternativen många personer åker och spelar och arrangerar på SSK, respektive många personer åker och spelar och arrangerar på wrnu-con. Särskilt liten blir skillnaden om wrnu-konventet skulle äga rum på SSK, eller samma helg som SSK. Då blir det, snålt tolkat, till en statusmarkering, eller, generöst tolkat, till ett statement.

Men jag är inte så principfast, så jag skulle välja det konvent som hade bäst arrangemang. =)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Möller said:
Magnus Seter said:
Ha fungerande rollspelsarrangemang. I fjol fanns de arr, men det var spelledarbrist och konventsarrrangörer hade ingen koll. Det är rätt avtändande. I år fanns det ingen organisation alls, och det är värre.
Med det i åtanke kan jag gott förstå att man säger "screw SSK".

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Olav said:
Däremot ser jag ingen principiell skillnad på alternativen många personer åker och spelar och arrangerar på SSK, respektive många personer åker och spelar och arrangerar på wrnu-con. Särskilt liten blir skillnaden om wrnu-konventet skulle äga rum på SSK, eller samma helg som SSK. Då blir det, snålt tolkat, till en statusmarkering, eller, generöst tolkat, till ett statement.
Det jag tänkte var att rollspelare förstår vad rollspelare vill ha av ett konvent. Och om rollspel.nu skulle ha ett knytkonvent, skulle det finnas mer som drar än bara arrangemangen, utan även gemenskapen och så. Och det skulle finnas ett utmärkt forum att planera tillsammans, eftersom mycket är upparbetat.

Och tanken var också att det skulle tillföra något till SSK. För om inte SSK får något ut av ett knytkonvent, så ska inte SSK ta emot ett sånt.

Det handlar i min mening mer om effektivitet och utnyttjande av etablerade sociala nätverk än ett statement.

Men frågan är varför vi skulle göra nått sånt? Vad vinner vi på det och vad vinner SSK på det?

Ska fundera vidare på det.

/M

Big Marco

Läskig
Den gamla idéen om ett hi-quality-konvent borde kanske testas - fixa en helg på något schysst ställe (tänk konferensanläggning eller herrgård) med schysst mat och övernattning och hela köret. Deltagaravgift på ett par tusen spänn men då ser man till att få bra spelledare, coola scenarier och engagerat folk.

Paketupplevelsen, liksom. All-inclusive utom spriten.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle lätt åka på ett sån't konvent.

Och även ett wrnu-konvent. Ett konvent arrat av rollspelare, ännu hellre wrnu:are, skulle ge mig ett förtroende som jag nu tappat för SSK.

Mogger

Hipsteranka
Måns said:
Där tappade du mig. :gremwink:

Bortsett från den detaljen låter det som en toppenidé.
Ah, jag läste det som att det skulle vara som all-inclusive fast ingen alkohol. Jag förstår bättre nu. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Låter inte så dumt. Jag och Enhörning hade hotellrum nu senaste på GothCon, det blir en helt annan konventsupplevelse. Vakna utvilad och få bra frukost i lugn miljö, det blir helt annan kvalitet på spelpassen.

Ögat

Hero
Det jag tänkte var att rollspelare förstår vad rollspelare vill ha av ett konvent. Och om rollspel.nu skulle ha ett knytkonvent, skulle det finnas mer som drar än bara arrangemangen, utan även gemenskapen och så. Och det skulle finnas ett utmärkt forum att planera tillsammans, eftersom mycket är upparbetat.
Jag håller med.

Men frågan är varför vi skulle göra nått sånt? Vad vinner vi på det och vad vinner SSK på det?
Nya intryck? En chans att umgås? Jag tycker det roligaste med konvent är att spela med någon utanför den "vanliga" spelgruppen, alltså få se hur andra gör och inspireras av det.

Jag tycker att tanken är mycket sympatisk.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Möller said:
I år fanns det ingen organisation alls, och det är värre.
Det där är döden för det är så ruskigt lätt att undvika. Med fasta spelsamlingar vid passens början där ALLA spelare och spelledare samlas, och man sedan bygger upp grupper och löser vilka som skall spela vad, är en fungerande lösning för "mindre" konvent. Hade jag trettio spelare och två spelledare är det så jag skulle gjort. 10 spelare hamnar på de två spelledarna, de kvarvarande tjugo är samlade! Istället för utspridda med över hela konventet och oroade. Rollspelare är driftiga och kan improvisera ihop något, det är inte bara svåra indiespel som går att spela förberedelselöst. När de 20 ser att de är där, och att de kan göra något kommer de att själva ordna aktiviteter. Kanske blir det oplanerat, kanske blir det halvtaskigt, men det slår definitivt att sitta på ett fik och gnälla över att det inte blev något spel.

Och det är busenkelt att "arrangera" istället för förvirrade lappsystem och önskelistor säger man bara "Kom till aulan vid fyra."